Jump to content

Håndkikkert 8x42


Dalbotn

Recommended Posts

Eg vil anbefale deg Steiner Wildlife XP 8x44. Eg har den som heiter doscovery 10x44 som er forgjengeren og i praksis omtrent samme kikkert - og eg er utruleg godt fornøgd med min! Dybdeskarpheit og fargegjengivelse som er heilt rå! Skal eg sette fingeren på noko, so må det være at eg vart litt småsvimmel og kvalm dei første gangane eg brukte den 🤢

 

Eg hadde i alle år brukt ein Nikon monarch 8x42 og vore fornøgd med den, og det er ikkje rart heller - for ein får vanvittig mykje kikkert for lite penger om ein kjøper ein nikon. Men etter eg fekk min Steiner, har eg angra på at eg ikkje kjøpte premium kvalitet på eit tidligare tidspunkt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Vapenskjold said:

Fra meg selv til meg selv julen 2019:

 

Zeiss Conquest 8x42 HD 😊

 

Jeg ble godt fornøyd og er det fremdeles. Julenissen hentet den på Japan Foto som hadde best pris av alle tilbydere. 

 

Kva bruker du kikkerten din til?

er den god i skymringa?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Dalbotn said:
8 hours ago, Vapenskjold said:

 

Kva bruker du kikkerten din til?

er den god i skymringa?

Den brukes til jakt, men også til skogs/fjell turer. Har hatt den med i sekken på all jakt. 

Jeg har to billig kikkerter fra før, og Zeissen er i en helt annen verden. Krystallklar helt ut til kanten. Jeg synes jeg ser godt i skumringen. Rådyrene ser jeg godt i jordekanten før lyset kommer. Men nå har jeg det perfekte syn ifølge en optiker. Lykke til med valget. 

Edited by Vapenskjold
Link to comment
Share on other sites

En på jaktlaget har en Congquest 10x42. En meget god kikkert i den prisklassen. 

 

Din bruk ligner veldig på min. Jakt, turer og sauleiting. Jeg kjøpte meg en 10x30 etter noen år. Jeg syntes x42 ble for stor til alt utenom jakta. I  elgjakta er min x42 med, men utenom bruker jeg min x30.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Kan henge meg på her og skryte litt av Zeiss Conquest.
Kjøpte en 10x30 BT for noen år siden, og den er blitt den mest brukte når det gjelder elgjakt, tur og fuglekikking.
Lett og hendig og med bra optisk kvalitet, mye kikkert for pengene.
Min er produsert i Ungarn, men av tyske deler og under tysk kvalitetskontroll  (merket Made by Carl Zeiss in Hungary).
Kan anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Det er bruken som bestemmer størrelsen. Til reinsjakt og sauesanking hadde jeg valgt 10x30. I skogen på dagtid 8x30. Men som allround kikkert hvor også skumringsegenskapene er viktig så holder jeg en knapp på 8x42. Høyere forstørrelse en 8x gjør bildet mørkere. x42 er bedre i dårlig lys enn x30.

 

Og kjøp en bæreveske til kikkerten ala noe sånt https://jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-handkikkerter/tilbehor-handkikkerter/vortex-glasspak-binocular-harness Det funker utrolig bra. Kikkerten ligger stødig, beskyttet og lett tilgjengelig. Og ikke kjenner du vekten på samme måte som om den henger i nakkereim. 

 

Link to comment
Share on other sites

Helt klart som @lilleulvsier. Har du to kikkerter som er av samme merke og modell der den ene er 40 og den andre 30 så er jo 40 betydelig bedre i skumring.

 

På morgenen i Elgjakta er det ca 30 min forskjell på mine kikerter. X40 er alltid mye lysere og bedre å se i tidlig. På lokkejakt på rev er alltid x40 med. Men på de lengre turene er alltid x30 med. Den er ofte med på turer der x40 hadde blitt hjemme.

 

Jeg har kikkretsele på begge mine. En genial oppfinnelse. Rett og slett must have for meg. Kjøpt fra Magasinet. Billig å grei.

Andreas

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...