Jump to content

Østsibirsk laika


IsakS

Recommended Posts

Hei. 

Holder på å vurdere å skaffe meg enda en jakthund, fra før av jakter vi ofte med jamthund, men opplever ofte att for store søk og for stor påhengelighet gjør at vi ender opp på nabo vald. Har fått høre att laikaen kan være noe bedre på disse punktene, men finner lite info om dette på nettet. Er det noen som har noe god info på dette? Skal bruke den som løshund på elg. 

Link to comment
Share on other sites

Har en svensk hvit(2.5år) som jeg jakter med. Går stort sett hele dagen i lag med han. 100-200m fra meg i søkene og innom med jevne mellomrom. Dette gjør han fram til han finner ferskspor/overvær før han drar avgårde. Står ikke elgen i uttaket så henger han på 4-5km og postene får sine muligheter hvis de er rett plassert. Var nå det han gjorde i år i alle fall. Merket meg at han hang lengere på i år enn i fjor og etter vært fall lærer han noe nytt. Håper det stabiliserer seg på dette nivået han er på nå. Standard jaktdag for oss i år var ca 15km på meg og 35km på bikkja. Sikkert ikke etter jaktprøvemalen men jeg syns vi får det bra til. Artig å jakte sammen med hunden. Vi skyter vel så mye elg på denne måten som med de andre hundene i jaktlaget(flere jamt har vært innom, grå og svart)

20200916_182355.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er den til å stille i uttak? Og ved fallet?  Å skal jo ha hunden de månedene jeg ikke jakter også, hvordan er de som hunder ellers? Å har du prøvd med kløv på de? Ser de er noe mindre en jamten så det vil jo regulere seg selv litt, har du prøvd det på din? 

Link to comment
Share on other sites

Om de står i uttak kommer litt an på hvor vi jakter. På trening med mer byvant elg så pleier de som regel å stå i uttaket. På jakt har jeg de to siste årene jaktet i Anarjohka, med mye bjørn(mer i år enn i fjor) og en del streifulv som fører til at elgen er ekstremt lettbeint. I år sto ingen i uttaket for noen hunder da elgene stort sett satt full fart ut av landet(Til Finland).

 

I fjor skøyt jeg riktignok to stk der oppe i uttaket(ungdyr og ku/kalv) og hadde også noen fler som sto i uttaket. Da var han såpass ung at han ikke holdt losen lenge nok til at jeg rakk å snike meg inn. De jeg skøyt i uttaket da var etter kort lostid. Er skutt syv elg for han så langt så det er kanskje ikke all verden, og vi har sikkert masse å lære enda.

 

Hjemme i hus er han høggrolig og virker å spare alle krefter til det skal jobbes. Fruen og ungene er kjempefornøyd med han. Mor var skikkelig skeptisk når vi skulle ha jakthund og enda en hannhund. Glad i kos og folk. Stille i hundegården også. Holder han i form hele året, så kanskje derfor han kan ligge rolig i dagesvis uten noe mas når jeg må bort på jobb eller er opptatt med noe annet. Går i løpeturer, terrengsykkel, ski og jakttrening tre-fire ganger i uka hele året.

 

Har akkurat starta med å trene kløv med han. Han sto som en saltstøtte når jeg satte den på første gang. Når vi begynte gå så gikk det jo kjempefint. Går bare med ca 5kg enda. Har hatt han med på fjellrypejakt så fått en god del km med den allerede. Genialt med kløv. Kaffe, ekstra klær, snacks og noe stein for å balansere vekta. Har jo en ett år gammel alaskahusky også som jeg skal kjøpe kløv til etterhvert. Da får vi med oss mye på tur. 20 liter er de kløvene. Veldig god passform.

 

Nederste bilde er når vi har rev inne på åta :-)received_1219607915071643.jpeg.adfadc23e2aaab752101e580b6ec7cc5.jpeg20201103_101435.jpg.b30001a5e151cbaa6ee4a764bb84f2cb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser jo veldig lovende ut dette, må lese meg mer opp på disse hundene, er hannhund som blir på meg også, hva ligger match vekta hans på ?  Hvor kjøpte du ifra? Er det noen linjer som man burde holde seg unna, Burde men kjøpe fra sverige eller finnes det gode oppdrettere i norge også? 

Link to comment
Share on other sites

22 kg veier han og er vel 56cm høy nå, men fram til han er tre år så vokser han nok. I alle fall i bredden. Han er nokså smal/slank, rask og har jo lange ben. Går godt i bakker/myrer/snø. Rasen er stort sett sunn og frisk uten noen svakheter jeg vet om, men har ikke den største gendatabasen. Har inntrykk av at det jobbes bra i raseklubben med å sikre god og sunn utvikling. Jeg fulgte avlsrådets anbefaliger (link nedenfor) og fant en valp fra kull med godt premierte foreldre(koster jo det samme uansett så hvorfor ikke). Mora er båndhund og faren brukes løs. Tar man kontakt med avlsrådet kan de nok finne gode linjer som passer til din jaktform vil jeg tro.

 

Han min kar har sterkt jaktinnstinkt og liker å jakte alt som har puls. Ryper,rev,ekorn og hare. Fuglene finner han og jager de opp på alt for lang avstand. Haren loser han rundt med jentestemme noen minutter før han gir opp, mens reven jager han gjerne flere km og i hi før han starter med los. Skulle egentlig hatt hihund også. Lettere med innkallingen fra disse andre dyrene enn når han er på elgen, så elg er vel der han kobler inn jaktinnstinktet mest.

 

Planlagte kull

Kennel jeg hentet min hund fra

Facebok klubb

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...