Jump to content

EU vil forby jakt på 10% av medlemslandenes areal.


Polardego

Recommended Posts

Jeg tipper at det er praktisk jaktforbud på langt over 10% av arealet fra før, så who cares? Problemet er ideeen, for så skal de ha 20%, 30%... Det jobbes mot totalt jaktforbud, det trenger ingen å være i tvil om. MEN:

 

Røret om makta fra folket over til eliten er nå uansett tull, hvem er folket, og hvem er eliten? De som presser fram fredning, jaktforbud og "redd dyrene" over en lav sko er jo i høyeste grad folket, det er ikke gubbene i kommisjonene og forsamlingene, det er de overbeviste, som lobbyerer og lobbyerer, og som også kommer seg inn i kommisjonene og forsamlingene etterhvert,

Det er heller ikke en EU-ting, for vi har det her hjemme også, og det skal en hel del mer til av press før EU legger seg flat enn at vingelpolitikerene her hjemme skifter mening for å vinne et valg eller toppe en meningsmåling. Jeg tror faktisk EU er med og gir oss stabilitet....

Det har uansett ikke en ting med "folk og elite" å gjøre, det er bare oppkonstruert for å splitte folk. Problemet er at folkestyret er etter hvor mange og hvor høyt som maser/ stemmer/ osv -  de får med seg folk, som ikke vet bedre, som ikke har sett jakt, osv. Og når det er flere dyrevernere i storbyene ,enn det er jegere, også i Norge, så så blir vi motarbeidet. Det går ikke etter vitenskap heller, det går enkelt og greit etter hvem som roper høyest. Sokrates avarte mot dette for over 2000 år siden - for det ble han henrettet...

 

Vi ser det i Norge, det er folk med overbevisning, som siger inn i MD, inn i mattilsynet, inn i departementene, det blir mer og mer, veganere, dyrevernere, hva de nå er og ikke er - flere og flere arter tas av jakttidslistene, det kjøres finter med måltrost, og jakttidene krymper, pelsdyr blir forbudt, sikkert flere og flere husdyr etterhvert, alt skal gjøres vanskeligere og vanskeligere, du kan skyte der, men ikke der...
Men det er ikke noen "elite" som lager dette, som du kan lage et skille på - det er folk som jobber for det de tror på. Og de gjør det vanskelig for de som tror på noe annet, og vi må jobbe, det er slitsomt. Men de er like mye folket som du og jeg. Slutt med det der "vi og dem" opplegget - du vinner ikke kampen på å ta mannen - det er ballen som skal i mål.

 

 

K

  • Like 11
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, M67 said:

Det går ikke etter vitenskap heller, det går enkelt og greit etter hvem som roper høyest.

 

   -   eller etter hvem som, for moros skyld, foreslår å legge ned ei heil, lønnsom distriktsnæring:

 

https://www.nationen.no/motkultur/kommentar/ingen-trodde-pa-pels-forbud/

 

   -   og at da noen er så desperate etter å få flere partier i regjering, at de pålegger sine stortingsrepresentanter å stemme mot sin overbevisning.

 

    -   og at noen, også av de som vanker her inne, er så politisk blinde at de støtter den type politikk og politikere:

 

https://www.kammeret.no/topic/57806-kammerets-politiske-meningsmåling-hva-stemmer-du/?tab=comments#comment-915407

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Chiefen.v-2 said:

De siste som kan ha jakt som en hobby/livsstil er født.

Og svært mange, snart et flertall mener at det er OK. Og det er ikke pga. at de er verken elite eller EU, men de er naboene våre, kollegene våre, og de vet ikke bedre. Og det er vår jobb å vise dem hvor mye bra som kommer ut av det, fortelle dem at mange driver med det, at det er en fantastisk hobby, osv.. 

Å sette seg ned, ukjent og marginalisert, og prøve å spille offer vil ikke virke

 

K

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Unge i dag vokser opp med store kontraster i hverdagen:

Jeg tror det er stor forskjell på unge som vokser opp i urbane miljøer og de som vokser opp på bygda hvor jakt og dyrehold/kjøttproduksjon er en del av hverdagen eller kulturen. Ikke minst omgang og kjennskap til seriøs våpenbruk. Jeg bor selv i byen, også min familie gjør det. Vi har et landsted/gård med tilhørende skog som byr på mange muligheter en ikke finner i urbane områder. Her kan barn og ungdom stifte bekjentskap med jakt - fiske - våpenbruk, gå med kniv i belte og bruke øks - tenne bål osv. Nå i høst hadde jeg med meg et barnebarn, 15 år. Han fikk for første gang være med på elgjakt med meg på post. Vi fikk noen situasjoner som var spennende, gutten fikk følge med på jaktradioen og holde meg oppdatert på hvordan kvota lå an, så jeg ikke skjøt på feil dyr etter at andre hadde skutt. 

Jeg fikk en ku i fanget som jeg kunne skyte, den datt 15 meter fra der vi satt. Guttungen fikk se hva jakt var og hvor kjøttet kommer fra, han fikk også med seg en stek hjem til søskenflokken. Han ble også med på jobben med å tømme dyret for innmat og flåing. Gutten vil i dag ta jegerprøven sammen med sin bror og lære skyting og sikkerhet på et skytterlag. Jeg tror at jeg gir guttene en motvekt til mange holdninger vi finner i urbane miljøer, som antijakt - voldsrelaterte dataspill med tullete våpenkultur og fordommer. Ikke minst hvordan blir mat til, hvor kommer kjøtt til burgeren fra osv. Også respekten for viltet, hvilket ansvar jegeren har for en human avlivning, like mye som slakteren på slakteriet. 

 

Guttungen fant det interessant å ta del i alle gjøremål, slik har vi ikke i byen, gøy på landet:

Jeg håper han tar med seg noen inntrykk og erfaringer til andre i klassen.

Jakt.jpg

Gutten fikk også tømme rifla for patroner når det hele var over etter elgfallet. En må lære!

Edited by Vaquero
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Jeg bor i Norges nest største by, og har tilbrakt omtrent 11 år på universitetet. Jeg har møtt veganere, vegetarianere, dyrevernere og motstandere av pelsoppdrett, men jeg har ikke møtt mange jaktmotstandere, om noen i det hele tatt. Eneste er kanskje min tyske professor. En kamerat av meg som er veganer mener at jaktkjøtt er det eneste etisk forsvarlige kjøttet, og at jakt er litt omdiskutert blant veganere, hvor noen mener det er nødvendig mens andre er imot. Vi ser også at regjeringen vil ha økt bruk av vil viltkjøtt: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/vil-ha-mer-satsing-pa-jakt-og-bruk-av-viltkjott/id2740303/

 

Inntrykket mitt er at jakt anses som noe bra og nødvendig i nesten hele det norske samfunnet, så jeg er ikke spesielt bekymret for norske folkevalgte eller det norske byråkratiet

 

I sentraleuropa er det nok annerledes. Der er det ekstremt lite villmark og få ville dyr per innbygger. Jakt er her forbehold det øvre sosiale sjiktet. Dette gjør nok at den generelle befolkningen har lite kjennskap til jakt, og oftere ser på det som barabarisk, primitivt og unødvendig. Så jeg deler bekymringen for EU direktiv på dette området.

 

Her må jo Norge, Sverige og Finland stå samlet. Vi har mye mer villmark og en mer folkelig jaktkultur enn de store EU landene, og bør dermed ha andre regler for jakt. Da hadde det jo vært greit om vi har med I EU, så vi kunne vært med å påvirke.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi har grunn til å frykte at dette ikke er et av de spørsmålene som kommer til å avgjøres demokratisk, men derimot av noen relativt få aktivister i byråkratiet. 

 

Anekdotisk: på motorsagkurs en drøy times kjøring fra hovedstaden er flertallet kvinnelige deltagere av typen ung-fremadstormende-radikal-naturverner-i-lokalbyråkratiet som nærmest legger deg for hat om du innrømmer at du feller trær for utsiktens skyld.

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Men naturvern og jakt går jo ofte hånd i hånd. Alle her inne ønsket vel stabile og sunne økosystem? Uten naturvern blir det ikke jakt. Jeg vil ikke ha vindmøller og hyttefelt i hele landet, og er kanskje "radikal". 

 

Naturverner er en veldig sammensatt gruppe. Ikke anta at folk er mot jakt selv om de liker økologisk mat, er mot pelsdyroppdrett og demonstrerer mot gruvedrift. 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Problemet er definisjonen av "naturvern", som spenner fra plukke opp plast i parken til "mennesker bør begå kollektivt selvmord for å berge jorda".

Det økosystemet i balanse som NOAH og andre snakker om betyr at naturen ordner opp selv, mennesket har ikke en rolle i deres natur. Men de er først i køene av de som skriker opp om at noen må hjelpe dyr "i nød".

 

 

Ensidig propaganda virker, enten det er amerikanske presidentvalg eller naturvern. Er propagandaen tung nok fremstår enhver som prøver påpeke at keiseren er naken som en galning. 

I jegerens verden er det 2 fantastiske eksempler; ulv og elefant. Alle vet at disse to er utryddningstruet. Like forbannet er det ikke sånn, men prøv å si det høyt..

 

 

Men gi f.. i å sitte her å taste, gå ut og verv 1 dame til jakt eller skyting; det er den beste jobben en kan gjøre om en vil at det skal være mulig å jakte i framtiden også! 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 barnebarn som allerede har vært med faren på hjortejakt og også opplevd at det ble skutt hjort. I tillegg har disse jentene også vært med på å slakte lam i skolens regi. Det skulle ikke forundre meg mye om ikke disse også blir ihuga jegere når den tid kommer ! Og blir de det ikke, så blir de i alle fall ikke jaktmotstandere !

Ellers enig at det å jakte blir oppfatta som positivt og nødvendig i dagens Norge. Før bare håpe at det ikke er enkeltpersoner som gjennom lite gjennomtenkte handlinger river ned jaktens gode rykte. Skulle ellers tro at de fleste jegere også er naturvernere. Noe annet ville være å skyte seg selv i foten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Fysikeren said:

Men naturvern og jakt går jo ofte hånd i hånd. Alle her inne ønsket vel stabile og sunne økosystem? Uten naturvern blir det ikke jakt. Jeg vil ikke ha vindmøller og hyttefelt i hele landet, og er kanskje "radikal". 

 

Naturverner er en veldig sammensatt gruppe. Ikke anta at folk er mot jakt selv om de liker økologisk mat, er mot pelsdyroppdrett og demonstrerer mot gruvedrift. 

Samme her. Jeg er medlem av naturvernforbundet. Jeg går på jakt, jeg er mot vindmøller, jeg bryr meg ikke om pelsdyroppdrett, jeg avskyr veganere, jeg synes økologisk landbruk er keiserens nye klær. Jeg ønsker ikke å fylle norske fjorder med gruveslam, og jeg synes laksefiske i saltvann bør forbys. Jeg synes store rovdyr i boligstrøk skal skytes, og jeg synes ulv i ulvesonen skal få leve i fred. Bare for å illustrere hvor lite konforme naturvernere er.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt avskyen mot veganere. Det må være et helt greit å mene at dyr har egenverdi, og at kjøtt- og pelsproduksjon går på akkord med denne egenverdien. At noen da mener at de ikke vil støtte opp under denne produksjonen ved å bli veganere respekterer jeg. Ingen her som ville plasser hunden sin på bås eller et lite bur den tiden du ikke trengte den? Hvordan rettferdiggjør vi at katter og hunder skal få leve fritt, mens kyr, griser, mink og rev skal leve på bås og i bur? Det er for meg et mentalt kromspring, men jeg er åpen for å bli overbevist om noen har gode argumenter. Dette er også litt av grunne til at jeg foretrekker viltkjøtt og fårekjøtt fremfor svin, storfe og kylling. Men jeg er ikke veganer.

 

Når det kommer til noen veganere sin motstand mot jakt, så tror jeg det handler like mye om manglende forståelse for ville dyr og jakt som det handler om forskjellig etikk. Spesielt for storvilt. Storvilt har ikke lenger naturlige fiender, så uten jakt vil de spre seg enormt mye. Det vil føre til at flere sulter i hjel, sykdom sprer seg, og flere blir påkjørt. Derfor vil et fravær av jakt øke lidelsen for disse dyrene. Det samme vil være tilfelle om vi øker rovdyrbestanden. Jeg vil heller bli skutt enn å bli revet i stykker av en flokk med ulv...

Edited by Fysikeren
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

https://www.bondebladet.no/article/hets-mot-jegere-hardner-til/

 

Jegerhets er jo noe vi har kjent godt til i flere år. I Sverige har vi tidligere sett jaktmotstandere som møter opp der elgjakt pågår for å sabotere jakten. Jakttårn er tuklet med for å skade jegere osv. Disse ekstreme aktivistene er nok ikke mange, men at de kan ha en stor "underskog" av nikkende sympatisører tror jeg gjerne. Om dette er en voksende trend vet jeg ikke, men når EU kommer med slike forslag må denne antijaktgrupperingen ha en viss påvirkning gjennom sine lobbyister., at de blir sterkere og flere?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, dette er trist...
Det er sikkert blitt flere av dem, men tror/håper det fortsatt er en liten minoritet. Det er også tiden vi lever i, økende polarisering, mindre respekt for meningsmotstandere og lavere terskel for å ty til vold og hærverk mot meningsmotstandere. Dette er en generell trend som bekymrer meg...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Graakall said:

Det kommer til å bli forbudt med jakting rundt vindmølleparker

I Tyskland har det kommet noen tall om hvor mange astronomiske tonn med insekter som blir drept av vindmøller, husker ikke tallet. Hvor skånsomme vindmøllene er mot dyr og insekter finnes det mange fora å lese om.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Vaquero said:

https://www.bondebladet.no/article/hets-mot-jegere-hardner-til/

 

Jegerhets er jo noe vi har kjent godt til i flere år. I Sverige har vi tidligere sett jaktmotstandere som møter opp der elgjakt pågår for å sabotere jakten. Jakttårn er tuklet med for å skade jegere osv. Disse ekstreme aktivistene er nok ikke mange, men at de kan ha en stor "underskog" av nikkende sympatisører tror jeg gjerne. Om dette er en voksende trend vet jeg ikke, men når EU kommer med slike forslag må denne antijaktgrupperingen ha en viss påvirkning gjennom sine lobbyister., at de blir sterkere og flere?

 

 

"Jeg er ikke rasist, men..."

Link to comment
Share on other sites

I Norge er jo bortimot 75% av befolkningen positiv til jakt i hh til NJFF. Støtten i de fleste EU land er nok betraktelig mindre. Det er nok mange grunner til det, urbanisering, kultur, hvem og hvor stor del av befolkningen som driver eller har noe som helst kjennskap til jakt etc

 

https://www.njff.no/nyheter/Sider/Nordmenn-har-aldri-vaert-mer-positive-til-jakt.aspx

 

 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Elgjaeger said:

I Norge er jo bortimot 75% av befolkningen positiv til jakt i hh til NJFF. Støtten i de fleste EU land er nok betraktelig mindre. Det er nok mange grunner til det, urbanisering, kultur, hvem og hvor stor del av befolkningen som driver eller har noe som helst kjennskap til jakt etc

 

https://www.njff.no/nyheter/Sider/Nordmenn-har-aldri-vaert-mer-positive-til-jakt.aspx

 

 

Andre undersøkelser viser rundt 60%, og i en undersøkelse her i Møre og Romsdal (bestilt av NRK) viste feks at kun 41% av kvinner var positive til jakt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

@FysikerenJeg burde presisert slik Chiefen gjør, at det er misjoneringen jeg avskyr. Folk må få spise så mye gress de vil uten at jeg bryr meg om det. Det er når de skal presse sin overbevisning over på andre at jeg får nok.

Så kan jeg trøste deg med at risikoen for å bli spist av en flokk ulver er ekstremt liten. Jeg kjenner ikke til at det har skjedd noen gang i Norge. Men rovdyr kan sammen med jegere være med på å regulere bestand og ta ut syke dyr. I motsetning til deg, spiser jeg ikke saukjøtt (og reinkjøtt). Jeg støtter ikke en rovdyrfiendtlig næring.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, nhd said:

Jeg kjenner ikke til at det har skjedd noen gang i Norge.

 

Du har alltids sagnet om Anders Solli. Noe uklar historie, men 400 år siden i et fattig land fullt av analfabeter. Dette var 120 år før landets første skolelov.

 

Og grunnen til at det ikke har skjedd i Norge i nyere tid, er jo at vi ikke har hatt ulv. De som har hatt ulv, har selvfølgelig hatt en helt annen statistikk. 

Link to comment
Share on other sites

@nhd @Chiefen.v-2 skjønner det, jeg blir også forbanna av all slags fanatisme. Men jeg har inntrykk av at det er få veganere som misjonerer, men de som misjonerer er til gjenngjeld utålelige og jæ... høylytt. 
Min ene veganer venn vil helst ikke fortelle folk at han er veganer fordi alle skal harselere og utfordre hans syn på veganisme. Det blir veldig slitsomt, så han holder det for seg selv, og sier at mange av hans veganervenner gjør det samme. Så da får vi en todeling, de veganere som holder standpunktet sitt for seg selv, og de som misjonerer fanatisk er kontinuerlig på krigsstien. 
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, nhd said:

Så kan jeg trøste deg med at risikoen for å bli spist av en flokk ulver er ekstremt liten.

 

Jeg er ikke redd for rovdyr :)

Det var kanskje et dårlig bilde fra min side, men jeg tenkte på den dårlige logikken til jaktmotstandere, at det er bedre for en hjort å bli skutt enn å bli revet i stykker av rovdyr. Og om vi skal slutte å jakt så må vi innføre flere rovdyr for å få balanse i økosystemet, ellers vil det blir sult og sykdom som dreper storviltet. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Vaquero said:

I Tyskland har det kommet noen tall om hvor mange astronomiske tonn med insekter som blir drept av vindmøller, husker ikke tallet. Hvor skånsomme vindmøllene er mot dyr og insekter finnes det mange fora å lese om.

 

Hvor mange tonn insekter dør på tyske veier? 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Fysikeren said:

Jeg forstår ikke helt avskyen mot veganere.

 

Jeg tror den kommer av noen få enkelte veganeres ustoppelige kamp for at alle skal måtte bli veganere. Jeg kjenner flere, har diskutert mye med dem, og forstår deres valg. Men de jobber ikke alt de kan for å hindre meg i å jakte (faktisk mener de at jakt er den eneste nesten akseptable måten å skaffe kjøtt på), og de bruker ikke all sin tid på å overbevise meg om at jeg må bli veganer.

Det er de som gjør det som er "problemet"

 

41 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Og grunnen til at det ikke har skjedd i Norge i nyere tid, er jo at vi ikke har hatt ulv. De som har hatt ulv, har selvfølgelig hatt en helt annen statistikk. 

Ulven er ikke farlig for folk i moderne tid. Og risikoen for å bli tatt av ulv er så lav at den er akseptabel - vi aksepterer mye større risiki hver gang vi går ut av døra.

Jeg tror faktisk at de fanatiske ulvemotstanderene er blant de som er den største trusselen mot jakt slik vi har det i dag. De skaper kontroverser som folk flest ikke ser, og lager et bilde av jegere som folk ikke vil akseptere.

Jakt og jegere ellers er stort sett godtatt og "innafor".

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Skrueråmuttere said:

I mange europeiske land, bl.a. UK, Hellas, Italia og Portugal, sier over 1/4 av befolkningen at de er svært bekymret over jakt og skyting som en trussel mot naturen. Det er jævlig drøyt

 

Ja det er høyt. Men det er ikke overraskende med deres historie av jakt. Jakt i disse landene er for sosieteten (eliten?), det er ikke like nødvendig i land nesten uten villmark, og folk flest har ikke kjennskap til det. I tillegg har England tradisjon for en uetisk form for revejakt med hester og hunder som nå er ulovlig, men som nok har satt sine spor folk flest sitt syn på jakt. 
 

Jeg tror også at @M67 har rett i at ulvedebatten er negativ for folk flest sitt syn på jakt. 

 

@Skrueråmuttere har du forresten en kilde? Vil gjerne lese om det :)

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Jeg tror en liten gruppe svært høyrøstede gærninger - av mangel på et mer korrekt begrep - er den største trusselen.

 

I mange europeiske land, bl.a. UK, Hellas, Italia og Portugal, sier over 1/4 av befolkningen at de er svært bekymret over jakt og skyting som en trussel mot naturen. Det er jævlig drøyt.

Da må du også se på jegerene. For om de oppfattes som en trussel, så har de et imageproblem. 

Tar du britiske jegere som et eksempel. så har de et temmelig ekstremt syn på "naturen" og jakt, og de har også langt videre fullmakter til å gjøre det de gjør enn f.eks. her.

Der er det helt naturlig å forby allmenn ferdsel på et område det jaktes på, det bidrar til konflikter - og man jakter rovdyr i mørket, med lys og "hva som helst", å kjeppjage turgåere er helt innafor, grunneieren er jo konge på sin mark. Mitt inntrykk er at de er mye mindre fleksible på begge sider av bordet der. Det er langt flere antijaktaktivister, veganere eller ikke, og de har mange flere eksempler på "dårlig gjennomføring" å peke på, både fra jakt og jordbruk.

 

 

Vi må passe oss så vi ikke kommer dit.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kilde: https://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/archives/ebs/ebs_180_en.pdf

 

Ser nå at den er gammel, men tviler vel på at det har gått i vår retning de siste 18 årene.

 

Når det er sagt, tror jeg nok at det skal mye til før norsk opinion vipper imot oss. Men problemet er jo at vi er nødt til å ta hensyn til europeisk opinion også.

 

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

Hvis det er noen som skal drive misjonering, så er det vi oppegående og kloke mennesker som er smarte nok til å spise kjøtt, inklusive lam og rein. Vi bør opplyse veganere om farene ved og ikke spise kjøtt. Forskning viser at veganere er underernærte. De er underernærte på mye, men spesielt på viktige vitaminer som B12, A og D samt mineraler. Her har også Opplysningskontoret for egg og kjøtt en viktig jobb å gjøre i samfunnet. 

Edited by Vapenskjold
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Vapenskjold said:

De er underernærte på mye, men spesielt på viktig vitaminer som B12, A og D samt mineraler.

Mulitvitamin har vi hatt på apoteket lenge. Trenger ikke spise animalske produkter for å få i seg alle vitaminer og mineraler lenger. 

 

Der er vel også godt kjent vegetarianere (dog ikke veganere) som gruppe har et lengre livsløp og bedre helse enn resten av oss, som tyder på at vi ikke har et stort behov for animalske produkter. 

 

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Fysikeren said:
53 minutes ago, Vapenskjold said:

De er underernærte på mye, men spesielt på viktig vitaminer som B12, A og D samt mineraler.

Mulitvitamin

Så piller er tingen altså. Jeg mener at piller er feil vei for samfunnet, når helsemyndighetene oppfordrer til å spise variert og næringsrik mat. 

 

24 minutes ago, Fysikeren said:

som tyder på at vi ikke har et stort behov for animalske produkter.

Jeg snakker ikke om et stort behov av kjøtt, men et normalt inntak av kjøtt, for eksempel 2-3 ganger pr. uke. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at alt skal tas i piller, men om jeg mangler noe i kostholdet så tar jeg gjerne de i pilleform. Jeg vil iallefall ikke leve i en verden uten piller.

Å ha tilgang til piller og spise sunt og variert er ikke en motsetning. Det er også viktig å ikke blande sammen kosttilskudd og medisiner. Piller er ikke piller.

 

Vegetarianere har vel demonstrert av vi ikke har behov for kjøtt overhode, men de spiser jo andre animalske produkter som har nevnte vitaminer og mineraler. Og hva er et "normalt" kjøttkonsum? Nordmenn spiser mye mer kjøtt enn det som er anbefalt av helsemyndighetene. Så hva er normalt? Gjennomsnittet av de vi spiser i dag, altså usunt? Eller maks 400 gram rødt kjøtt som helsemyndighetene anbefaler, men som er mindre enn det folk flest spiser? 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Fysikeren said:

Der er vel også godt kjent vegetarianere (dog ikke veganere) som gruppe har et lengre livsløp og bedre helse enn resten av oss, som tyder på at vi ikke har et stort behov for animalske produkter. 

 

 

Justert for andre sunne vaner lever de like lenge som alle andre. En som eter normal mat vs de som spiser vegetar lever like lenge om de eller lever like sunt/usunt.

Andelen vegetarianere som lever generelt sunt er nok større en for befolkningen ellers.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det finnes jo en middelvei, en trenger ikke spise  500gram Entrecote pr dag og en trenger ikke basere kostholdet utelukkende på grønnkål og løvetannknoper.

 

Mennesket trenger animalsk protein, uten er retur til tretoppene framtiden. (Noen allerede er på plass i tretoppene igjen-til tross for et kosthold med mye kjøtt!..)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helt enig, det et jo slik jeg lever selv.

 

Jeg prøver bare å si at det er et godt argument for de som leve på utelukkende planter. Veganere klarer å leve sunne liv, og kjøttproduksjon medfører i dag lidelse for nesten alle husdyr. Så er det et etisk spørsmål hvor mye vekt en legger på denne lidelsen kontra behovet vårt for kjøtt og andre animalske produkter. 

  • Like 1
  • Dont like 6
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ei tohi varjata said:

Kan du forklare hvorfor en trenger spesifikt animalsk protein?

 

Og som sist, jeg er ikke veganer eller vegetarianer, bare lett forfjamset over tullete holdninger rundt de som ikke spiser 500 gr æntrekåå til frokost :P 

 

Ole

Man trenger ikke spesifikt animalsk protein. Men proteininnholdet i planter er ofte lavt, og vi trenger proteiner - mer spesifikt trenger vi aminosyrer, og ikke alle kan vi "lage" selv. Vi trenger en del aminosyrer ("essensielle", vi må ha dem for å overleve, som ikke fins i brukbare mengder i alle/ de fleste planter, og skal en leve som veganer må en spise mye av disse plantene (som inneholder de aktuelle aminosyrene). En vil risikere å få for lite uansett. I korthet må et vegansk kosthold være grunnlagt på god og bred kunnskap om hva som er i de forskjellige plantene, og en må spise svært mye av enkelte. De fleste rene veganere sliter med dette, de kan jo ikke spise disse aminosyrene i kosttilskudd, da de gjerne er laget fra animalsk opprinnelse...

 

Vegetarianere har ikke slike problemer, de kan spise melk, smør, tran, oljer, og ting fra animalsk opprinnelse, som gir dem alt de trenger, men de vil også kunne slite med å finne balanse mellom nok næringsstoffer, og passe mye energi.

 

Det er svært lite kjøtt en trenger for å få nok av de essensielle aminosyrene, så vi trenger ikke mye kjøtt. Vi kan og få de fra fisk. Alt i alt er vi konstruert for å spise omtrent alt, og det vil være det enkleste. De fleste vil ha godt av å spise mindre kjøtt - men det er mye en vil ha godt av som en ikke gidder... Hent baconet ;)

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

@jmosbakk Ja det er gode spørsmål, men hvordan måler du lidelse? Jeg tenker vel mest på kyr, griser og høns/kylling. De lever for det meste trangt og et liv helt uten frihet, de kan altså ikke leve ut sin natur og sine instinkter. For å snu spørsmålet, hva får deg til å tro at disse dyrene har det bra? Tenker du at okse på bås har det like bra på bås som ute i det fri?

 

Edited by Fysikeren
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...