Jump to content

.22 luftkuler i sentertent .22 rifle


spindrift

Recommended Posts

Diskusjonen startet i denne tråden

 

Jeg tenkte det kunne være ryddig å starte en ny tråd med litt erfaringer. Temaet er altså i hvilken grad det er muilg å skyte .22 diabolokuler i sentertent .224- kaliber rifle. Jeg har (helt siden igår) puslet litt med dette i min ny-gamle CZ527, .222 rem. 

 

Prinsippet ble jeg oppmerksom på gjennom en YouTube- video, fra en kar som levde langt ute i ødemarka i Australia. Han boret opp .223-rem hettelommer til haglehetter, og skjøt luftgeværkuler med (etter sigende) bra presisjon. Jeg la imidlertid merke til at han manglet minst 3 fingre på en hånd, jeg blir da litt tilbakeholden med å følge råd vedrørende håndering av eksplosiver generelt. Men det er jo hyggelig å ha noen kjellerprosjekter i høstmørket. 

 

Første utfordring er å få innvendig halsdiameter sånn noenlunde passende. Luftkuler er jo litt mindre enn .224- kuler. En løsning kan være å presse hylsene uten ekspansjonsknapp. Mine hylser fungerer faktisk ganske bra bare ned Lee collet neck-sizer. 

 

Jeg har gjort en meget generøs innvendig avgrading av hylsehalsen, det gjør det lettere å sette kula (som jeg gjør med fingrene). Kulesetting ble enda lettere da jeg ekspanderte hylsemunningen litt. Jeg brukte en die jeg har, men en hvilken som helst konisk metalldings kan brukes (en lukket nebbtang, f.eks). 

 

Jeg har, så langt, ikke konvertert noen hylser til haglehetter. Og det tror jeg ikke jeg gidder heller, etter disse aller første skuddene. 

Skytebanen er kjelleren, avstanden ca 10m. Kulene jeg har brukt foreløpig, er Cometa Jumbo Heavy, de er 17 (eller var det 18) grs. Foreløpig ingen kulesmørning, pulverlakk eller andre trisk (det kommer).

 

Jeg har altså ikke brukt noe krutt i hylsene, kun tennhette som drivstoff. Win small pistol standard og CCI small rifle standard er forsøkt foreløpig. CCI small rifle magnum har jeg bare forsøkt ett prøveskudd, det ga faktisk litt munningsglimt- og det vil jeg ikke ha. Støynivået, uten løyddemper, er lavere enn vanlig luftgevær. Jeg hører bare klikket fra mekanismen, og plinget fra kulefangeren (vanlig luftfanger).

 

 

939DA18E-5B7C-4D3D-BF52-7BED91127B87.jpeg

C4B9217E-FC80-4EC2-B786-B33AE25C7DBD.jpeg

96D246DA-530B-45CB-9754-805D20F46509.jpeg

  • Like 10
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Olesøn said:

Minner meg om skolepatronene til Krag. 

@OlesønEr det denne du tenker på? Patronen til høyre som har 8,2 grain kula satt i er en omladet RP-hylse fra 1904. Rosa krutt på bare 4,3 grain.

Patronen til venstre er en Amf 1924, kula er på 54,0 grain. Jeg har ikke sjekket kruttladningen på denne. 

Det er vel naturlig å konkludere med at disse ble ladet med ganske raskt krutt. 

DSC04078.JPG

Rosa krutt som dette har jeg ofte sett i gamle trepropp-patroner, men da i grovere granulering. 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...