Jump to content

Vihtavuori ladedata


Humbo

Recommended Posts

8 hours ago, Humbo said:

Nokon som har kaliber 12/70 ladedata for Vihtavuori , gjerne N320 og N340? Har litt data, men vil gjerne utveksle.

Har en väldigt gammal VV lista hemma med data som påstås härröra från just VV ,  Datan som JEH nämner är fin och den enda jag själv använt är med 340    616 1,85x38 z2m18 58mm som gav ca 410m/s med fina bilder. 
Det ” tråkiga” med VV 320-340 är att alla i Norden har det och det funkar pålitligt punkt slut, finns inget att diskutera om och inga svårigheter eller utmaningar, det var av samma anledning jag aldrig hoppade på VV tåget och mitt VV har jag gett bort, fick faktiskt en gammal fin Gul plåtburk VV340 som jag provade 5 skott och nu har lovat bort. Jag kan skicka dig listan i PM när jag kommer till fasta land igen, hör av dig isf 

Link to comment
Share on other sites

Takkar for innspel. Eg driv å samlar saman litt ymse pålitelege ladedata for Vihtavuori. Det ser ut som at det minkar på tilgongen på amerikanske krut, og dei som er igjen nærmar seg prisane på safran. Send gjerne data du måtte ha på PM.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har testa ei ladning som ser veldig lovende ut. N320 1,6x32 Guilandi Vzero wad, cx2000 og us6 hagl. Hastighet 390ms. Denne skyter trangt. Hadde 214 treff i 75x75cm papp med Light mod choke på 35 meter. Den skal testes på vanskelig kråke så snart sjansen byr seg. Mange vil kanskje synes at hastigheten er lav, men det er hastigheten på 20-30 meter som betyr noe. Tanken er at en samlet haglsverm holder høyere hastighet på 20-30 meter enn en ladning som har høy utgangshastighet som blåser skuddbildet opp raskt.  Om teorien holder vet jeg først når den er testet i kulde og på lange hold etter kråka.......

 

J.A.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...