optima Posted November 6, 2020 Share Posted November 6, 2020 Prøvde en ladning i dag med 55 grs MRP. Fikk i gjennomsnitt 765 m/s. Col var 82 mm. Sjekket ikke presisjon. Skjøt kun for og måle fart. Synes det var litt lav fart. Hvor mye bør jeg kunne forvente.? Rifla er en Schultz og Larsen. Cal 3006 . Løpslengden er 56 cm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sølvrev Posted November 6, 2020 Share Posted November 6, 2020 (edited) Denne hastigheten er helt normal, kanskje heller litt i overkant av forventet? Jeg kronograferte 770-780 m/s med 59 og 60 grs MRP og Swift A-frame 180 grs i 57 cm pipe. Edited November 6, 2020 by Sølvrev Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spindrift Posted November 6, 2020 Share Posted November 6, 2020 Jeg kom til 770-80m/s med 56 cm pipe og maksladning med Hodgdon superformance. Det er lettere å få høyere fart innen forsvarlig trykk med andre kuler, som f.eks accubond Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
optima Posted November 6, 2020 Author Share Posted November 6, 2020 4 minutes ago, spindrift said: Jeg kom til 770-80m/s med 56 cm pipe og maksladning med Hodgdon superformance. Det er lettere å få høyere fart innen forsvarlig trykk med andre kuler, som f.eks accubond Hvilken Col hadde du på patronen.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sølvrev Posted November 6, 2020 Share Posted November 6, 2020 (edited) Col 81,0 mm. Hvis du tar utgangspunkt i oppgitte ladedata og hastighet på Normas hjemmesider, har jeg bare én kommentar: Jeg fatter ikke hvordan de får det til! De burde i det minste gjøre som Vihtavuori og oppgi pipelengde. Edit: så først nå at det var Spindrifts col du var ute etter. Edited November 6, 2020 by Sølvrev Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spindrift Posted November 6, 2020 Share Posted November 6, 2020 Skal vi se, nå har jeg funnet frem ladeboka mi. Denne kula holdt jeg på med i starten av ladekarriæren, hvor jeg brukte mye amerikanske krutt (det var det de hadde i den lokale sjappa). Jeg har testet den i to 30-06 rifler. I Rössler titan alpha var friflukt =0 ved patronlengde 84,6mm. I S&L var friflukt 0 ved 84,1mm patronlengde. Jeg testet 82mm lange patroner i begge rifler. Norma hylser, S&B hetter. Rössler, 56cm: 54grs imr4831: 737m/s 56grs imr4831: 772m/s 58grs superformance 832m/s (utkastermerke!) S&L, 52cm superformance 55grs 770m/s superformance 56grs 793m/s (kratring i hette) Jeg har ikke så veldig systematiske notater om denne kula, dessverre. Men jeg landet på at det var vrient å komme særlig over 770m/s uten at det begynte å melde seg overtrykkstegn. Hodgdon superformance er er nærmest perfekt krutt for høy hastighet med 180grs kule i 30-06. Presisjonen var jeg fornøyd med, uten at jeg har skrevet ned detaljer.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts