Jump to content

Aktivitetskrav pistol


Maghus

Recommended Posts

Tenkte å ta opp pistolskytingen igjen og gå til innkjøp av en 9mm og en revolver. Er og har vært medlem i pistolklubb de siste årene men har ikke vært særlig aktiv i det siste. Eier en 22lr og har tidligere hatt en 9mm som er solgt.

 

Må jeg dokumentere aktivitet i min våpensøknad eller gjelder dette kun ved første søknad?

 

På forhånd takk for hjelpen 

Link to comment
Share on other sites

Tenker at da er det bare å begynne å gå på treninger og stevner med våpenet du allerede har, for så å få leder i klubben til å skrive under på at du er aktiv skytter :)

Må likevel dokumentere aktivitet, selv om du har våpen fra før. Ingen aktivitet, ingen behov for våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Relatert til temaet: Så vidt jeg vet er det aktivitetskrav også for å beholde våpen man eier. Husker ikke hva de var for å være ærlig... Men av opplagte grunner (smittevernstiltak og -råd her i Oslo), så har min aktivitet vært svært lav. Tror jeg har vært på skytebanen kun en eneste gang eller to siden mars i fjor... Jeg har ingen anelse om noen sjekker dette med aktivitet. Men håper i alle fall det er forståelse for lite aktivitet i 2020 (og kanskje 2021 også). Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Slapp helt av. Du er både helt innenfor på aktivitet, og i tillegg har vi covid som påvirker oss alle på samme måten.

Om de er ute etter noen, så er det de som kjøpte flere våpen like etter at 6 mnd-kravet var oppfylt for deretter aldri å dukke opp på skyting (trening/konkurranse).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, aps said:

Vi får se hva som kommer frem i feb. 


Hva menes med det? Er det spesifikt denne februar eller hver februar? Er det informasjon, eller vedtak om opprettholdelse/avslag av eksisterende løyver? Håper du svarer før min fantasi løper løpsk... 😅

Link to comment
Share on other sites

Myndighetene vil bruke sunt vett. I någjeldende skriv står det (fritt etter husken) at tidligere aktive skyttere som f.eks. pga av utenlandsopphold på flere år ikke skal rammes av aktivitetskravet.

Å tenke seg at storparten av skytterne skal miste sine våpen pga at de har fulgt råd fra myndighetene om pandemien, er helt urealistisk. I vår klubb er vi uten innebane to vintre på rad pga ombygging. Er ikke bekymret for at det skal få konsekvenser pga redusert aktivitet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vel, det er en dårlig bevart hemmelighet at om politiet faktisk skulle følge opp dette med aktivitetskrav, så vil minst 90% av pistolklubbene måtte legge ned pga at de ikke en gang ville hatt penger igjen til å dekke strøm på skytebanen.

 

De store klubbene på 300+ medlemmer har jo snaut 10 stykker som aktivt skyter stevner og kanskje en hard kjerne på maks 40 som skyter i løpet av året på ei trening.

 

Min klubb har mellom 100 og 150 medlemmer, men "ingen" går på stevner, men til gjengjeld så er det såpass stor aktivitet at folk må stå i kø på banen vår med 20 skiver på treninger. De andre klubbene rundt oss sier at vi har mye større antall folk på treninger enn de igjen har.

Link to comment
Share on other sites

Tviler på du finner en eneste klubb som sladrer om lav aktivitet. "Støttemedlemmer" er, bortsett fra avgiften fra krets og forbund, ren netto.

 

Dessuten er ikke dette en prioritet fra politiet og de 1-4 våpnene disse folkene har utgjør nok ikke et stort samfunnsproblem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...