Jump to content

Ny rifle, sako carbonwolf/blaser r8/sauer404xtc


Henrikmol

Recommended Posts

Har en merkel helix i 6.5x55

tenker å kjøpe meg en ny rifle til bruk på hovedsakelig toppjakt og rådyrjakt.

men jakter av og til elg også.

 

prisen er ikke noe argument for eller mot. Ønsker først å fremst en så bra rifle som mulig, og så presis som mulig.

riflen vil bli kjøpt i 6.5x55 og det skal stå en skinnemontert swarovski z8i 2.3-18x56 på den.

 

jeg har ingen erfaring med noen av de nevnte. 
Ønsker at de som eventuelt har testet noen av disse kommer med tilbakemeldinger på fordeler ulemper.

rettrekkeren i blaseren er ikke noe must for meg, men ser blaser får mye skryt for presisjonen.

404xtc er den dyreste, kunne sikkert skrevet 404xt også, men det er vel strengt tatt det sammr våpenet.


kan se ut som jeg er opptatt av carbon, det er ikke nødvendigvis tilfelle, men jeg verdsetter lav vekt på de lange skiturene på toppjakt.

 

Edited by Henrikmol
Link to comment
Share on other sites

  • Henrikmol changed the title to Ny rifle, sako carbonwolf/blaser r8/sauer404xtc

Av de du lister opp er det vel egentlig bare 404 XTC som er i nærheten av lett. 

Jeg har hatt et par R8 og vurderte custom karbonskjefte til den siste, men slo det fra meg da den fortsatt ville vært litt klumpete og egentlig ikke veldig lett. 

Presisjonsmessig så er alt jeg har testet av Blaser helt der oppe. Og fleksibiliteten med systemet er unik. 

I den prisklassen du opererer i her så hadde jeg trolig fått bygget noe til mine egne spesifikasjoner, men skjønner enkeltheten med å kjøpe noe ferdig også. 

 

Du kan gjerne sette opp en prioriteringsliste sånn at man ser hva som er viktigst for deg. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle velge mellom disse som ren jaktrifle hadde jeg valgt Blaser R8

 

Her er noen momenter

  • R8 er systemrifle som ikke trenger å skytes inn mellom demontering eller kaliberbytte som Saueren.
  • R8 kan ha vesentlig lengre løp enn de andre når totallengden er lik.
  • Ved lik løpslengde mellom riflene, feks 50cm, har R8 samme totallengde som de andre MED lyddemper som de andre UTEN.

Skulle jeg kjøpt Sauer hadde det blitt brukt 202 pga tilgang på forskjellige løp i 6,5x55. 

Skulle jeg kjøpt Sako hadde det blitt brukt Finnbear, 75 i 6,5 eller nye S20 i 308 eller 270 som for meg ser, teknisk sett, vesentlig bedre ut enn 85. Som erfaren 85 eier er denne rifle helt ut for meg.

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har R8 med trestokk og to løp. Til toppjakt og rådyr, lett børse, og ett kaliber ville jeg valgt noe annet. Du trenger ikke løpsskiftesystem, så hvorfor betale mer for den muligheten? En rett opp og ned boltrifle med karbonstokk bør vel gjøre jobben. Jeg hadde kikket nærmere på Browning, men det er flere tilbydere

Link to comment
Share on other sites

I den prisklassen, noe lett, med pistolgrep(?) og egentlig ikke behov for systemrifle (virker det som) ville jeg sett på custom eller semicustom bygg.

Du kan for prisen av en del av riflene over få noe helt optimalt til din bruk, en custom lettvekts låskasse med valgfritt avtrekk, akkurat den stokken du ønsker å lett karbonpipe. 

Med hyllevare er du begrenset som regel til én stokk og én lengde per låskasse, begrenset utvalg pipeprofiler og kvalitet etc. 

Nå er jeg fan av customrifler, og synes det er morsomt å kunne sette sammen sitt eget, og for prisen av en 404XTC er det ingen/få begrensninger. 

Som feks Gunwerks som er noe av det dyrere man kan få tak i, de kan selvfølgelig levere i 6,5x55 hvis man ønsker det.

 

image.png.b7046687b3037814e9539dd243373cc6.png

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte Carbonlight. Selv om jeg hadde lest om «alt» det negative om 85 med tanke på utkast, kikkertmontasje osv. 
Strålende fornøyd, super presisjon (når jeg gjør mitt), en god magasinløsning, 2,4 kg naken og 3,2 kg med Zeiss og lett demper.
En glede å bære som hundefører time etter time og dag etter dag. Med litt trening er det fullt mulig å skyte jevnt godt med lett rifle, selv om enkelte her inne mener noe annet.

Denne blir ikke solgt.....tror jeg...

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Presisjon er vel ikke noe stort tema for noen av de riflene TS nevner (og heller ikke den som ev. skal byttes inn😉)? Jeg endte opp med en 404 XTC i .30-06 i fjor sommer, etter å ha tafset på det meste (unntatt Blaser). Det som tiltalte meg mest med Saueren var praktiske og enkle tekniske løsninger uten for mye dill. Jeg har aldri sett meg tilbake.

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Swift said:

Jeg valgte Carbonlight. Selv om jeg hadde lest om «alt» det negative om 85 med tanke på utkast, kikkertmontasje osv. 

Denne er det nærmeste man kommer perfekt av det som er i vanlig salg i dag. Så lenge den kaster ut hylsen, så er det vanskelig å finne noe å sette fingeren på. 

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg lest mye om ja😊. Har erfaring fra 4 stk Sako 85. 3 stk i 308 og en i 223 rem. Alle har lik rekylklakk og alle har vist presisjon helt i toppklassen. Fra 20mm og nedover og det uten noe som helst "forskning". Carbonlight til en kjenning satte 6 skudd med 2 forskjellige kuler i en klynge på rundt 20mm. Selv har jeg en 223 rem og "alt" går fra rundt 15mm og nedover. Meget mulig at rekyklakken teoretisk sett er elendig. Jeg har også en Sako 75, som av mange blir sett på som ett bedre våpen. Jeg klarer ikke helt å se hva som er bedre med den. 

Link to comment
Share on other sites

Virker som du er i kundegruppe til en sånn https://www.blaser.de/en/product-news/k95-ultimate-carbon/hei 

 

Omladning går relativt raskt med trening, men trenger man egentlig mer enn et skudd ;-)

 

Kimber leverer flere lettvekts med nedskalert mauser mekanisme, og kevlar/karbonstokk. Ganske sexy, jeg har eid en :winke1:

Var bare løpet på min som var litt ræva, regner med at de de har løst det nå.? 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Ruger #1 said:

Virker som du er i kundegruppe til en sånn https://www.blaser.de/en/product-news/k95-ultimate-carbon/hei 

De er fin, men hvordan funker den tommelhullstokken på en «haglemekanisme»? Jeg har aldri holdt i en sånn, men tenker umiddelbart at den dingsen over tommelen bare er i veien for sikringa og toppleveren.

 

14 hours ago, Polardego said:

Har ikke den en ganske dårlig rekylklakk?

Den er ikke nødvendigvis dårlig, men det kan fort være en halvfabrikat. Det med halvfabrikat er ikke unikt for Sako.

Link to comment
Share on other sites

On 11/6/2020 at 11:14 AM, msteiro said:

Jeg ville vurdert Heym Ultralight Carbon SR 21 (bolt) elller SR30 (rettrekker) også.

2,7 kg, heftig karbonstokk og en utrolig fin mekanisme. Ikke noe tull med proprietære montasjer heller.

 

Heym SR30 Carbon Ultra Light rettrekker

Godt tips, jeg har aldri hørt noe annet en godt om heym. Visste ikke at de hadde en slik modell. Ikke koster den heroin heller👍

Link to comment
Share on other sites

On 11/6/2020 at 12:32 PM, msteiro said:

I den prisklassen, noe lett, med pistolgrep(?) og egentlig ikke behov for systemrifle (virker det som) ville jeg sett på custom eller semicustom bygg.

Du kan for prisen av en del av riflene over få noe helt optimalt til din bruk, en custom lettvekts låskasse med valgfritt avtrekk, akkurat den stokken du ønsker å lett karbonpipe. 

Med hyllevare er du begrenset som regel til én stokk og én lengde per låskasse, begrenset utvalg pipeprofiler og kvalitet etc. 

Nå er jeg fan av customrifler, og synes det er morsomt å kunne sette sammen sitt eget, og for prisen av en 404XTC er det ingen/få begrensninger. 

Som feks Gunwerks som er noe av det dyrere man kan få tak i, de kan selvfølgelig levere i 6,5x55 hvis man ønsker det.

 

image.png.b7046687b3037814e9539dd243373cc6.png

 

Takk for tips, sjekket det akkurat nå, har ingen kjennskap til kalibrene som man har å velge mellom. Kunne du eller noen andre ta meg raskt gjennom disse? 

Kan ikke se at 6.5x55 var et valg på hjemmesiden deres.
 

evt si hva som hadde passet mitt bruk best?

 

systemrifle er ikke noe must, ei heller pistolgrep.

 

jeg verdsetter presisjon, lav vekt og kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

On 11/6/2020 at 4:07 PM, Sølvrev said:

Presisjon er vel ikke noe stort tema for noen av de riflene TS nevner (og heller ikke den som ev. skal byttes inn😉)? Jeg endte opp med en 404 XTC i .30-06 i fjor sommer, etter å ha tafset på det meste (unntatt Blaser). Det som tiltalte meg mest med Saueren var praktiske og enkle tekniske løsninger uten for mye dill. Jeg har aldri sett meg tilbake.

Ikke noe galt med presisjonen, ei heller våpenet forøvrig. Jeg syntes det er gøy å prøve forskjellig våpen, jeg er absolutt ikke der at jeg kjøper kun en produsent resten av livet. Og bruker resterende tid på forum og snakker opp mitt våpen og ned de andre😂

 


jeg ønsker å tilegne meg kunnskap og erfaring fra flere produsenter, godt handtverk verdsettes høyt.

derfor er har jeg heller ikke noe tak for hva som skal brukes, det er for meg likegyldig, 2.hånds verdien på våpen syntes jeg er grei og det er andre innkjøp i huset som taper seg mye mere med årene🚙😂

 

estetisk syntes jeg 404 xtc er et smykke av et våpen iallefall

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...