Jump to content

Lette og lange kuler i .308


maður

Recommended Posts

Hei, er på utkikk etter lette (125 grains å mindre) som skal brukes til revejakt. Har hatt problemer med å få presisjon med korte kuler i rifla min og ønsker derfor en lengre kule men samtidig lett for å få flatest mulig kulebane. Noen som har tips til kuler? Kaliber 308

 

Link to comment
Share on other sites

@Phantera leo

Hvorfor vil du ha så lette kuler til revejakt? Det viktigste er presisjonen. jaktkuler som går godt i 308 W driller fine hull tvers gjennom reven. Det en skal være obs på, er at lettere i høyere fart fort kan sløye reven. 165 gr Winchester Fail Safe i ca 950 m/s (308 NM) sløyde en rev skutt på langs. Det som var igjen var hodet, bøgene, ryggen, lårene, samt halen. En 140 gr Rhino Solid Shank i 6,5x55 skutt på langs, resulterte i et lite hull framme, og tilsvarende bak. Den bikket over momentant.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Olesøn changed the title to Lette og lange kuler i .308
1 hour ago, tjensve said:

SuperZ

Når du testet denne kulen, hvilken ladning brukte du, og hvilken hastighet og presisjon fikk du?

Jeg ladet denne veldig redusert.

ladet til V0 ca 875mps med N-140.

Fikk da til å skyte treskuddserier på 100m som lagde ett hull.

En slik lading gir lavt trykk og er nok ikke å anbefale, men registrerte ikke soting av hylsehals eller andre problemer.

 

jeg prøvde aldri noen hotte ladninger med denne, men kanskje jeg skal gjøre det etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
2 hours ago, Polardego said:

Har ikke RWS noe blyfritt som de har gjort 0,2 g for lett for å klare storviltkravet i Skandinavia? Men så som alt annet fra RWS så fordobles sikkert prisen med en gang det krysser grensa.

Tror den er linket lenger opp i tråden. Med heroinpris og litt til ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...