Jump to content

Kikkertsikte til kombi på rypejakt


slott99

Recommended Posts

Hei

Skal ha et kikkertsikte på kombien til bruk på støkkjakt og på lengre hold etter rypa.

Kombien er en Baikal 12/223 og jeg har montasje for 30mm rør.

Er det noen som har erfaring og et godt tips som kan anbefale en kikkert.

Gjerne et som ikke er i den øverste pris klassen.

På forhånd takk

Edited by slott99
Link to comment
Share on other sites

Jeg oppfatter det slik at du skal ha kikkertsiktet montert på våpenet både under støkkjakt (korte haglehold) og smygjakt. Det er etter min erfaring også det mest praktiske, men da trenger du et kikkertsikte med variabel forstørrelse (zoom), med nedre grense 1 eller 1,25 og helst opp til 6 x forstørrelse på lengre hold etter rype mm. Meopta har en modell 1-6x24 i "øvre middelklasse), en kompis har denne som virker meget bra. Zeiss V6 Conquest ligger i samme prisklasse. Ellers blir det Leica, Kahles eller Swarovski i en noe høyre prisklasse (jeg har sistnevnte på drillingen). Du bør også sjekke bruktmarkedet (i sommer ble det solgt en av Leopolds toppmodeller VX-6 1-6x24 for kr 9000).

 

Edit: Ligger en brukt Schmidt & Bender 1,5-6 til hyggelig pris på Finn nå hvis du kan klare deg med 1,5 som minste forstørrelse.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

I ungdommen jakta jeg mye med en på forumet her som brukte å låne en italiensk kombi av svigerbroren. 20/76-22 Hornet. Den hadde en B&L 3200 1,5-5x32 eller lignende. Veldig fin på småvilt, de to første skuddene satt veldig tett før den begynte å klatre. Vi skjøt både lerduer og en del ryper med den, savnet ikke et større synsfelt. Men, det var på fjellet og ikke i tett skog. Vi skjøt ryper på over 100 meters hold, det går fint med 5x. Tror at en liten 1-6 kan være veldig bra. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært innom noen kikkerter til min kombi som jeg bruker til rypejakt. Jeg begynte med en leupold 1,5-4, denne har medforstørrende retikkel og når rypa er 80 meter unna så dekker krysset hele fuggelen og vel så det. Så kjøpte jeg en meopta 1,5-5, med ikke medforstørrende retikkel, denne er jeg greit fornøyd med, litt liten forstørrelse men treffer rypa 100 m unna helt greit. Så fant jeg en brukt vortex strike eagle 1-8x24 på finn og tenkte denne har jo alt jeg trenger til en god pris, men det er en sånn som jeg angret på at jeg kjøpte. Veldig grøtete på x8 og ellers ikke noe å bli imponert av. Denne blir ikke brukt noe mer... Det er flere produsenter som lager 1-6 og 1-8 i nedre prisskjikte, men ser di fleste har 1/2 moa per klikk og det synes jeg er for lite til rypejakt. Hvis du skal kjøpe en av di billige så anbefaler jeg at du får prøvd dem før du kjøper, så slipper du å angre... Jeg har nå begynt å spare til zeiss 1,1-8 så får meoptaen duge i mellomtiden😅

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt CD-I retikkelet på mine to siste kombinasjonsvåpen. En Swaro 1,25-4x24 med medforstørrende retikkel på en kombi, og nå 1-6x24 med ikke-medforstørrende CD-I på drillingen. Kunne ikke tenkt meg noe annet retikkel til raske skudd med liten forstørrelse. (På leirduebanen skjøt jeg faktisk bedre med kombi påmontert kikkertsikte enn vanlig hagle!).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...