Jump to content

Spekepølser


morpho

Recommended Posts

Hei godtfolk. Har for første gang prøvd meg på å lage spekepølser. Ble stappet i buttarm som ble anbefalt av den lokale slakteren og stappet godt. Ingen tegn til verken rynker eller luftbobler. Nå derimot, etter å ha hengt tørt, luftig og mørkt i ca 14 dager, oppdager jeg at flere av de har fått tildels tynne langsgående rynker hvor det er merkbart luft i de. Det ser rett og slett ut som at tarmen ikke har klart å følge med i vekt tapet (nå ca 15%). Er dette vanlig, eller har jeg gått for feil tarm? 

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på hva butt-tarm er for noe. Jeg bruker kunst-tarm (tror de også kaller det snitter?) som er en type vokset papir. Farsen krymper relativt mye under modningen, viktig at pølsene henger luftig, men ikke for tørt. Vedlegger et bilde av en av mine hjortepølser (vakuumert for lagring i fryseren). Som du ser har den krympet mye, og blitt ganske uregelmessig og rynkete.... 

Spekepølse.jpg

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Slike tråder får man vann i munnen av! Og det minner meg om forumets barndom, da opptil flere mat-kyndige delte oppskrifter med oss andre. Denne, f.eks., kan man få noen tips fra:

 

https://www.kammeret.no/topic/7160-grei-framgangsmåte-for-å-lage-spekepølse/?tab=comments#comment-92017

 

Og her er en enda eldre tråd, faktisk fra den andre dagen forumet var operativt! @jaktlykke kan ikke bare skyte hjorten, men også lage mat av den!

 

https://www.kammeret.no/topic/105-fra-skog-til-bord-pølselaging-à-la-sveio/

 

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig! 

Har en blanding av hjort, storfe og flesk som base og lagde tre forskjellige krydderblandinger. En spicy med habanero, hvitløk og fennikelfrø, en med allehånde og hvitløk, og en med pepper og einebær og hvitløk. Ja, jeg elsker hvitløk 😋

 

Habaneroene surra jeg litt i ribbefett jeg fryste ned i fjor. Smakte alldeles nydelig av kaka jeg stekte før jeg stappa. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...