Jump to content

223 vs 6,5x55


Nittenølløv

Recommended Posts

Hei! Dere som skyter og lader en del riflepatroner, hvor mye lader dere 6,5x55 og 223 for?

(Uten pris på hylse og ladeutstyr)

Jeg skyter litt jaktfelt og rev på åte med 6,5. Vurderer 223 litt med tanke på å skyte mere jaktfelt, men mest fordi jeg tror det smeller mindre av dempet 223 enn av dempet 6,5. Skyter ca 1000- 1500 treningsskudd i året. Er 223 å anbefale til jaktfelt? (Om man lader selv)

tenker på vindavdrift og kulefall ut på 200 meter?

I regnestykket på ammokostnad så skriv gjerne hvilke komponenter og hvilke forhandlere som evnt har de;-) 

Fyr løs, venter spent😃

Link to comment
Share on other sites

Nei det var ikkje mykje hjelp og få her:)
Akkurat ladekostnadane har eg ikkje rekna på men regnestykket er ganske enkelt. La oss sei at eg ladar med 38 grain krutt. 1000*15,43=15430

15430/38= 406 alltså 406 skudd med Vv150 krutt til 6,5x55.

La oss sei 750 kr for eit kg krutt. 750/406=1 kr og 85 øre. 

Kula 2 kr sån ca, tennhetta ca 65 øre. Kor mykje blir dette her da? Ca 4 kr og 50 øre. Reknestykke kan sikkert gjerast betre og. Generelt skyttarlag er billigast eller kjøp herifra dersom det går. https://www.norma.as/

 

I 223 kan du få fabrikkamunisjon så billig at det vel omtrent ikkje svarar seg og lada.  https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=5836&prodid=17259 https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=5836&prodid=17258

Smell definitivt mindre med dempar er jo mykje mindre krutt som går med så er vel muligeins derfor. Kjekkare og skyta med tykkjer eg da. Løpet blir ikkje så fort varmt heller. 6,5x55 og lydempar synast eg ikkje er så lett på skytebana alltid, er den hersens miragen.

Kunne vel gjort ein innsats for og minimert problemet litt sjølv da men har ikkje kome så langt enda.

Eg har ikkje skutt jaktfelt med .223 men det trur eg går bra. Kaliberet er jo flattskytande og 200 m er jo ikkje så langt. Vindavdrift kan eg ikkje sei så mykje om men dersom du ladar sjølv trur eg ikkje det er noko problem. Vil nesten tru det går bra med 55 gr ammunisjon og, fabrikklada så slepp ein ladinga.

 

Er på jakt etter ei .223 eg og men sjølv må eg alltid gå og lura på det så lenge før eg slår til.

Edited by Sitka
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Nittenølløv said:

Hei! Dere som skyter og lader en del riflepatroner, hvor mye lader dere 6,5x55 og 223 for?

(Uten pris på hylse og ladeutstyr)

223 er litt dyrere å lade. (Gode) kuler er dyrere i 223 enn i 6.5. 

Jeg har satt opp dette regnestykket mange ganger, og du klarer det fint selv. Du summerer greit pris på kule, tennhette, krutt og "avskriving" på hylsene - samt løpsslitasje.

 

Her er mine tall. Med kuler som har tilsvarende bruksområde, og ikke de "råeste" kulene, men god kvalitet og gode ytelser for kalibret, uten å gå amok. Ved større innkjøp får en ofte en hel del rabatt, men like mye på 223 som på 6.5. 

 

  223Rem 6.5x55
kule 3.91 3.36
krutt 0.97 1.74
tennhette 0.66 0.66
hylse    
sum 5.55 5.77

 

7 hours ago, Nittenølløv said:

Jeg skyter litt jaktfelt og rev på åte med 6,5. Vurderer 223 litt med tanke på å skyte mere jaktfelt, men mest fordi jeg tror det smeller mindre av dempet 223 enn av dempet 6,5. Skyter ca 1000- 1500 treningsskudd i året. Er 223 å anbefale til jaktfelt? (Om man lader selv)

tenker på vindavdrift og kulefall ut på 200 meter?

Det er vel faktisk en del enklere å skyte godt med 223, om resten klaffer. Det er nesten ingen rekyl, og presisjonspotensialet er svært bra for begge. Jeg skyter nok 10 ganger mer 6.5 enn 223, men innenfor 200m er nok de 10 beste gruppene jeg har skutt med 223, en god del bedre enn de 10 beste med 6.5x55...

 

7 hours ago, Nittenølløv said:

I regnestykket på ammokostnad så skriv gjerne hvilke komponenter og hvilke forhandlere som evnt har de;-) 

Fyr løs, venter spent😃

Prisene mine over er fra Norma. Handler du en del om gangen får du som regel noe rabatt.

 

IMG_3907.jpeg.0ac88d635cd8027044ac01e0107b27ac.jpeg

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sitka said:

Ja, men de sliter i vinden. Jeg har vært på stevne og sett folk skyte 55gr 223-kuler på 2-400m, De fleste skjøt AR med 55gr-kuler, og jeg skjøt Sauer i 6.5x55 med 123gr kuler, slapt ladd. Jeg tror du vil få ca samme følelsen om du stiller i Paralympics (uten handicap)... 

Trådstarter er bekymret for vind på 200m i jaktfelt, og med de lette kulene, så er det en vesentlig ting. Klarer du å karre deg over 69gr så er det ikke verdens ende, og med 77gr så er du nært nok de andre kalibrene.

Det hele kommer selvsagt an på fordelingen av avstander på stevnet, og på vinden. Blåser det ikke, så virker alt.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ok, eg trudde at det gjekk nokonlunde greit ut til 200 m, men det er jo greit og veta sånt før ein kjøper rifle. Berre for og få ein formening om vindavdrift, la oss seie 200 m med sidevind, nokonlunde jevn med litt styrke. Er litt vanskelig og talfesta vindstyrken da eg ikkje har det heilt store forholdet til skalaen. Kule, ei på 55 grain og ei på 69. Kva snakkar med om i vindavdrift her, viss det er mulig og svara på da.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sitka said:

Ok, eg trudde at det gjekk nokonlunde greit ut til 200 m, men det er jo greit og veta sånt før ein kjøper rifle. Berre for og få ein formening om vindavdrift, la oss seie 200 m med sidevind, nokonlunde jevn med litt styrke. Er litt vanskelig og talfesta vindstyrken da eg ikkje har det heilt store forholdet til skalaen. Kule, ei på 55 grain og ei på 69. Kva snakkar med om i vindavdrift her, viss det er mulig og svara på da.

Sammenligner du med baneladninger, så er vindavdriften til en typisk 55gr 223 litt over det dobbelte. Det gjelder på både på 2 og 200m, men på 200m da, i 5m/s rett fra siden (som ikke er uvanlig her) så er avdriften til 6.5-kula 8-9cm, og ca 18 for 223-kula. Det blir (på litt øyemål her) ca 16 for 69gr og ca 14 for 77gr.

6.5 er helt i en helt annen divisjon enn 223 når det kommer til vindavdrift.

 

Det sagt, så er jo jaktfeltblinken på 200m som regel temmelig svær, og en forlegger jo uansett for vinden. Det er da egentlig bare vindavdriften for feilen en gjør i vindbedømming som er vesentlig. En "normal" feilbedømming er kanskje 1m/s og da er det bare 2cm  på 200m, så til jaktfelt har det neppe den helt store betydningen.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det finnes mange programmer laget for langholdskyting hvor du kan legge inn forskjellige kuler, sette utgangshastighet, vindstyrke og retning, og så regner programmet dette for deg. Kan være verdt å gjøre så får du svar på alt du lurer på. F.eks en app til telefonen som heter Shooter.

 

Jeg skyter 223 i jaktfelt fordi det er rimeligere og nærmest rekylfritt. Jeg er uansett ikke så god at vinden har vært utslagsgivende for meg. Jeg skytet 69 gr Nosler CC fra et løp med 1:9 snurr, og det går veldig bra. 

Hadde jeg kjøpt i dag så hadde jeg undersøkt pris på kuler fra 77 gr og oppover og så vurdert rifle med 1:8 eller 1:7. 

 

69 gr nosler cc får du for 1.85 kr pr stk om du kjøper 1000 stk

https://www.jaktdepotet.no/ladekomponenter/kuler/224/nosler/224-nosler-69gr-custom-competition-hpbt-1-000-ct

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Nittenølløv said:

Fyr løs, venter spent😃

Du sier ingen ting om hvilken rifle du har lyst på eller har?

Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt ei 223 rifle som takler tung kule og lange patroner i magasinet, så hadde jeg kjøpt 10 000 stk av disse (eller flere);

https://www.norma.as/sierra-bullets/113306/sierra-matchking-moly-kule-224-80-grs-sierra-matchking-moly-kuler-500pk

Du må ha et magasin som minimum er 62mm langt (helst lengre), og en pipesnurr på minimum 1:8 (for å være helt sikker 1:7,5 el. 1:7). Jeg får kula til i 1:8.

 

Da ender du opp med "best" i klassen for 223 ballistikk, og en billig patron. 1 kr for kula, du lader selvfølgelig med skytterlagskrutt til ca. 1/2 av "normal" pris, og har ei pipe som lever 2-3? ganger lengre enn ei 6,5x55 pipe. Billigere enn dette tror jeg ikke er mulig å få til?

 

Av og til lurer jeg på hvorfor jeg ikke gjør dette selv, men så kommer jeg på at jeg ikke vil ha en Tikka 😇

Edited by Bly
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Magasinlengden hadde jeg ikke tenkt på🙈

Men 69-77grs går?

Har pr nå en Schultz & Larsen 6,5x55 med Kkc som jeg skyter litt jaktfelt med. 223’n er tenkt for å skyte mere og forhåpentligvis litt rimeligere ammo. I tilegg kan jeg skyte litt hjemme og jakte rev på åte hvis det bare smeller noe mindre enn 6,5’n. Da kan det nok hende at 6,5’n blir solgt.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Nittenølløv said:

Har pr nå en Schultz & Larsen 6,5x55 med Kkc

Hvis du liker den, så tror jeg kombinasjonen jeg linket til akkurat går i en S&L Legacy.

Det er et BC hopp mellom 69/77gr og 80 gr kuler som ikke er helt ubetydelig i mine øyne. Men største plusset med 80 gr er uten tvil prisen. 

Link to comment
Share on other sites

Tror S&L legacy har litt for korte magasiner til å utnytte de lange kulene skikkelig (mener å ha hørt det). Tror dette er et problem med alle mini-kassene som er laget for .223, 6.5 Grendel, .300 blackout osv.
Kan derfor være en fordel med medium lengde kasser.

 

Jeg har en Howa 1500 i 223 med KRG Bravo skjefte som tar AICS magasiner. Da kan jeg ha lange kuler, bare synd pipen har 1:9 snurr 😛

Link to comment
Share on other sites

Alle korte kasser (altså 308-lengde) som tar aics magasiner vil fungere med tunge kuler såfremt stigningen tillater det. 

Skal du tyne ut maksimalt så er det Tikka T3 med WR-magasin og pipe med 6,5-7" snurr som gjelder. Hvis du får brotsjet lang nok kuleskråning så klarer du 66mm patronlengde med det magasinet. (er du ekstrem nok så kan du fint frese ut et par mm i tillegg) 

Da kan du sette 88gr ELD-M eller 90gr Berger til fornuftig lengde så du fortsatt har plass til litt krutt. 

IBI har pre-fit piper, magasiner kjøper du fra Storbritannia og kuler finner du hos J&F og Jaktdepotet. 

 

Det må presiseres at vi da er over i et annet terreng mtp kostnad. 

Link to comment
Share on other sites

Ja eg har av og til tenkt litt av det same, dersom ein hovudsakleg skal skyta tunge kuler for .223 er det ikkje betre med .243, 6xc eller 6mm creedmoor ? Trur kanskje eg ville ha tenkt litt sånn. 6 millimetrane har vel kulevekt frå ca 55-60 grain til 100 grain alltså der mange vil bruka .223. 
No er det nå sannsynlegvis ein del ting eg ikkje har tenkt på og eg har ikkje så bombastiske meiningar hverken eine eller andre vegen, men tykkjer det er eit tankekors.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Siden jeg har 6,5x55 fra før så er jeg interessert i 223 for å skyte billigst, stillest og «enklest» mulig. Kommer ikke til å skyte på lengre hold enn 200 meter. Litt av tanken er å kunne skyte/lade så billig som mulig, men bra nok til å samle greit på 200meter😉

Ser ut til at 69-80 grs kuler er veien å gå. Har fått mange gode tips her. Jeg er selv veldig interessert i våpen, skyting og patroner så slike innspill som jmosbakk kom med her er også veldig interessant å lese om, men denne gangen er det litt for avansert😅

Bor på et småbruk langt unna folk, så det hadde vært enkelt å bare skyte et par serier når man har lyst. 

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Super XX said:

Og det er når man kommer over i det terrenget jeg mener man har valgt helt feil patron. Man prøver å gjøre 223'en om til noe den ikke er konstruert for. Er man så opptatt av BC og ønsker lavest mulig rekyl så må div 6mm være mye bedre egnet. 

 

Nja, jeg påberoper meg retten til å være litt uenig. 

Er man først på 6mm, hvorfor ikke 6,5x55? 

Forskjellen i rekyl mellom 223 og 6XC er større enn forskjellen mellom 6XC og 6,5x55. 

 

Skal ikke gå for langt ut på siden her nå da, men poenget er at 223 i urørt fabrikkbørse har et uforløst potensiale.

6mm er hverken-eller og 6,5x55 er fortsatt verdens beste kaliber. 😎

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du har jo systemvåpen i 6,5x55, det må da være mulig å finne et kaliber som matcher .223 rem mtp. løpslevetid og ballistikk med standard støtbunn, 22-250 er vel et hakk for sprek til a lade noe annet enn minimumsladninger. Nytt løp er nok billigste løsningen og. Med riktig stigning er bc omtrent lik med 6mm 110gr og .224 90gr, til jaktfelt og elgbane hadde jeg valgt .224.

Link to comment
Share on other sites

Hvis 200m er maks og jaktfelt er greia, så er ikke magasin og patronlengde og BC på kulene alleverden å tenke på.  Finner du ut at det er kritisk, så kan du bytte underbeslag og kjøre MDT-magasiner i både T3 og Remington, og ha 65mm. Men fabrikkammo er uansett 57mm, og den fungerer jo utmerket, så ikke ligg våken.

 

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Om målet er billig trening så hadde jeg valgt/kjøpt kule først og tilpasset resten etterpå 😉

Etter og holdt på med skyting en stund, har jeg innsett at valg av kule alltid kommer først. Det andre kommer som en følge av kulen man vil skyte.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Bly said:

Om målet er billig trening så hadde jeg valgt/kjøpt kule først og tilpasset resten etterpå 😉

Etter og holdt på med skyting en stund, har jeg innsett at valg av kule alltid kommer først. Det andre kommer som en følge av kulen man vil skyte.

Ja, jeg holdt på å skrive det istad, men gadd ikke. Men det er 100% korrekt - valg av kule kommer fra hva kula skal gjøre. Hva skal man oppnå med skytingen, drepe noe, trene, konkurrere, papp, stål, kort, langt hold, wtf. Det gir krav til kula, og du ser hvilken, eller hvilke egenskaper kula må ha - så finner du kula.

Så ser du hvordan du skal skyte, og tilpasser rifla til det - og til kula du skal skyte.

 

Imellom der kommer kompromisser, som oftest er kostnadsrelaterte. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om man lader selv, hva med en 222? Benchrest-patron av rang.

Det skal sies at jeg ikke bryr meg filla om optimal motstand mot vindavdrift til min jaktfeltbruk. Jeg vil ha 222 når 223-løpet mitt er utskutt, fordi jeg også bruker den til matvilt.

 

Edited by Stefflus
Link to comment
Share on other sites

Brukbart. Jeg har større utfordringer enn vind. Jeg antar vind er mer aktuelt om man konkurrerer på høyeste nivå, eller på Stadtlandet?

 

5m/s 200m

52gn matchking 20cm

140gn matchking 9cm

100m

52gn 4cm

140gn 2,2cm

Kan man bedømme det ene må man da kunne bedømme det andre?

Edited by Stefflus
Link to comment
Share on other sites

Men om mann ikke bryr seg om vind, så trenger enn ikke benchrest patron av rang heller :)

 

Eneste store fordelen jeg ser med 222 mot 223 er at 222 gir lengre levetid på løpet. Skal en skyte benchrest så blir det uansett 22 PPC som gjelder av .22 kalibrene.

Om mann er redd for å ødelegge matvilt så er det vel bare å velge en 223 med rask riflestigning og bruke lette ladninger ned tunge kuler. Da får en presisjon, høy BC, lite vindavdrift og pene slakt. Dette må jo være bra på f.eks. ryper i fjellet. 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Fysikeren said:

Men om mann ikke bryr seg om vind, så trenger enn ikke benchrest patron av rang heller :)

 

(...)lette ladninger ned tunge kuler. 

 

 

 

 

 

De har nok brukt den til det mest i vindstilla.

 

Nå er 62gr den tyngste FMJ jeg har sett, kan vel gå galt med noen av matchkulene?

Jeg har nylig begynt med blykuler i 600m/s i 223. Gleder meg til å prøve på fugl.

Dette blir litt på siden ifht trådstarter som er revejeger men 222 funker jo til det og.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Stefflus said:

Jeg har nylig begynt med blykuler i 600m/s i 223. Gleder meg til å prøve på fugl.

600? Hvorfor så slappe ladninger? Jeg skyter en 80 gr SMK i 800 m/s på ryper. For å være helt sikker på at den ikke ekspanderer har jeg «klemt/pointa» tuppen litt til, men jeg tror det er helt unødvendig. Jeg har opplevd å skyte ryper sittende i steinur som tar til vingene og stivner for så å seile 200+ meter før de lander død. Det har jeg aldri sett med 6,5 og 308, da ligger de der de ble påskutt. 80 gr SMK går rett gjennom uten antydning til noen form for ekspansjon. Ved treff i brystfileen blir det knapt nok hull om kula tar en tur gjennom der.

 

6 hours ago, Stefflus said:

De har nok brukt den til det mest i vindstilla.

Jeg har jo valgt å bruke nettopp 80 gr SMK i 223 på rype siden det ofte ikke er vindstille. Det gir meg en fordel. Kula har betydelig bedre BC enn ei 100 gr fmj 6,5 kule som kanskje er et mer vanlig valg til rype, hare eller toppjakt?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Stefflus said:

Om man lader selv, hva med en 222? Benchrest-patron av rang.

Det skal sies at jeg ikke bryr meg filla om optimal motstand mot vindavdrift til min jaktfeltbruk. Jeg vil ha 222 når 223-løpet mitt er utskutt, fordi jeg også bruker den til matvilt.

 

Eg har hatt 222 og eg har jo tenkt akkurat dei same tankane, skal ein hovudsakleg skyta lette/ normale kuler for 223 så kan ein likegodt bruka 222. Men det er nokon men og. All billig ammunisjon er vel 223. Dersom ein eksempelvis vil skyta rådyr så er det mange jaktkuler som er 55 grain. Kulevekter for 222 er jo 50 grain med 1:14, muleg den stabelisera tyngre kuler og men det veit ein ikkje før ein har prøvd. Så er det tilgang på hylser, kjøper ein billeg ammunisjon så tippar eg at hylsene held nokre gonger iverfall, eventuelt plukkhylser på skytebanen. Dei (få) som skyt 222 passar på hylsene sine så da må ein enten kjøpa dyr ammunisjon eller kjøpa dyre hylser frå Brownells. 
223 virkar kanskje litt meir framtidsretta og hadde eg vist på førehand at den aktuelle rifla eg lurte på gjekk bra med heile spekteret av kulevekter, fabrikklada og så hadde eg sjølvsagt tatt ei med 1:8 løpstigning.

222 er ei finare patron med den lange halsen, så det kjem vel an på om ein foretrekk estetikk eller er meir pragmatisk annlagt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...