Jump to content

Nytt kikkertsikte - igjen... Kahles K312 eller Vortex Razor, eller...?


ko-stens

Recommended Posts

De som "kjenner" meg, tar sikkert håndflata langsomt mot panna nå...

 

Men jeg lurer på nytt sikte...

 

Har: Kahles K312 (fra 2013, mener jeg det var, gen I, i hvert fall)

Lurer på: Vortex Razor HD LHT 3-15x50

 

Kahles: Topp optikk, tungt beist, har lyst på litt mer enn 12x maksforstørring. Ellers svært så fornøyd med det.

Vortex: Nett og lett sammenlignet med Kahlesen (en kvartkilo lettere!). Har lys (tror jeg). Har aldri tittet gjennom en Vortex, så kjenner ikke noe til merket.

 

Beholde Kahles eller se nærmere på Vortex'en? Vil jeg bli fornøyd med Vortex etter stort sett å ha brukt Zeiss Victory og Kahles CSX og K de siste årene? Burde jeg kanskje heller se på Zeiss V6 3-18x50 i stedet, selv om den har MOA-klikk og er tre tusen dyrere enn Vortex'en (men den har to meter videre synsfelt på minsteforstørring)? Er en del år siden jeg har brukt sikte med noe slikt. Men må innrømme at jeg liker V6'en. Om den er verdt tre, fire tusen mer enn Vortex'en er jeg nok litt usikker på.

 

Rifla bæres i sekk og brukes på småviltjakt, i de aller fleste tilfellene på fuglejakt. Brukes til bomturer på bever og rådyr også.

 

Hadde det ikke vært for at jeg har lyst å redusere totalvekten på "rifleriet" (skal bytte til mye lettere demper også), hadde jeg nok beholdt Kahlesen. Har hatt med rifla i sekken noen ganger i høst, og i lengden blir det egentlig tungt nok. Vet ikke om en halvkilo mindre vil utgjøre store forskjellen, men noe verre blir det da ikke, i det minste.

 

Kan hende jeg beholder det uansett og da (selv om jeg har kjøper på det), men noe sier meg at jeg kommer til å frekventere diverse nettsider og titte på sikter utover vinteren. Det blir uansett ikke aktuelt før etter toppjaktsesongen er slutt. Forhåpentligvis ender den i Sverige i slutten av januar. Har jo opparbeidet en solid tradisjon med at årets første bomtur går til Sverige, så kan ikke droppe den sånn uten videre! Bare det åpnes for å reise over uten å havne i karantene på returen så... 

Link to comment
Share on other sites

Sterke preferanser eller føring for en spesiell retikkel eller FFP / SFP? Ellers pris? 

 

Om ikke så bør du kanskje også ta med Swarovski Z8i 2-16x50 i vurderingen. Litt tyngre enn Vortex'en, men til gjengjeld får du 16x vs 15x, markedets beste glass, og fortsatt 30mm mellomrør. 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, morpho79 said:

Litt på siden; opplever du optiske forskjeller mellom CSX og K?

Vanskelig å si da jeg ikke hadde dem samtidig og ikke fikk sammenlignet, dessverre, men var veldig fornøyd med CSXen. Solgte den da jeg heller ville ha medforstørrende retikkel til skumringsjakt. Har i stedet en Zeiss Victory Diavari til den slags bruk nå. Den endte imidlertid på elgrifla, som også var påtenkt villsvinjakt, men som ikke ble noe av nå selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Bell said:

Sterke preferanser eller føring for en spesiell retikkel eller FFP / SFP? Ellers pris? 

 

Om ikke så bør du kanskje også ta med Swarovski Z8i 2-16x50 i vurderingen. Litt tyngre enn Vortex'en, men til gjengjeld får du 16x vs 15x, markedets beste glass, og fortsatt 30mm mellomrør. 

Liker FFP I Kahlesen for dagbruk. Har FFP i Zeissen min, og det blir veldig grovt på maks. Til fuglen blir det litt for mye av det gode med Zeissen, synes jeg. Men egentlig spiller det ikke så stor rolle. 
 

Prisen spiller en rolle, derimot. Da blir nok en Z8i langt over budsjett. Tenker maks 15 000,- slik det ser ut akkurat nå. Men du verden som den kunne vært aktuell ellers. Får se utover vinteren om hva jeg gjør med det! 
 

Edit: Retikkelet kan god være noe lignende det som er i K’en, mil7, eller noe slik. Kanskje type msr. Ikke juletre, i hvert fall. Vanlig 4 funker det og, egentlig. Så nei, egentlig ingen spesiell preferanse, bare det ikke er juletre eller diger kule i midten. 

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Hadde en VX6 3-18x50 før CSXen. Årsaken til det byttet var at Leupolden ikke holdt mål i mørket. På dagtid var den bra. Vet ikke helt om jeg liker dette CDS-opplegget. Tenker åpent tårn ala K’en sitt. Kjekt har jeg funnet ut. Mulig Leupold sitt er kurant, og at jeg ikke har satt meg godt nok inn i det.

 

Men kjedelig å se at bruktprisen har steget så voldsomt på disse! Er en brult en til 12 lapper på Finn. Jeg solgte mitt for åtte for tre år siden!

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, ko-stens said:

Årsaken til det byttet var at Leupolden ikke holdt mål i mørket.

Den holder utmerket mål i mørket. Og var det virkelig en 3-18x50 du hadde ???

Jeg har bra husk og jeg tviler på det.

Lært deg hva mirage er ennå ?

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Vapenskjold said:

Kanskje derfor jeg har solgt alle Leupoldene mine.

Og hvilke Leupold har du hatt. Det er enorm forskjell fra en VX-6 med Schott glass eller en Mark 5-6 mot en billig modell. Så utsagnet ditt blir ren idioti..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har solgt unna VX-2 og VX •R 

Når jeg først skulle opp i høy kvalitet, så valgte jeg europeisk fremfor amerikansk. Zeiss HT, Kahles CSX, S & B Zenith. Angrer ikke. VX-6 er sikkert helt topp, men jeg tok et valg for noen år siden. Har sett gjennom Vortex Razor noen ganger på den lokale XXL. Den har imponert meg. Men altså ikke fått testet den i skumring. Forøvrig måtte et Leupold sikte ha service etter et fall. Leverte det i mars 2016 til Jakt Og Friluft, og fikk det tilbake i august; 1/2 år tok det.

Link to comment
Share on other sites

Det blir litt vel enkelt å si at en uttalelse er feil, bare fordi det finnes gode toppmodeller.

Skumringsegenskaper er lineært, ikke binært, det er et spørsmål om hvor lenge den funker og hvor tydelig man ser dyr og detaljer.

Har testet det meste fra Leupold (alt unntatt nyere Mark5-6-8, LRP og Freedom) og det er et stykke mellom Leupold og Zeiss HT/Swaro Z6i på kontrast og skarphet i bildet.

Jaktmessig har det ingenting å si for meg, men det betyr ikke at det ikke er mer behagelig å se gjennom de Europeiske.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, msteiro said:

Har testet det meste fra Leupold (alt unntatt nyere Mark5-6-8, LRP og Freedom) og det er et stykke mellom Leupold og Zeiss HT/Swaro Z6i på kontrast og skarphet i bildet.

Jaktmessig har det ingenting å si for meg, men det betyr ikke at det ikke er mer behagelig å se gjennom de Europeiske.

 

Jeg er ikke enig. Har jaktet i 6 år med 2stk VX6 3-18x50 og har hatt mulighet til å sammenlignet de nøye med andre sikter jeg har eller har hatt. Pr dags dato jakter jeg med en VX6 og en Swarovski Z6i 5-30x50. For å være helt ærlig, så greier jeg ikke å se forskjell på verken kontrast eller skarphet på disse siktene. De har sine forskjeller i div tekniske løsninger som man kan like eller mislike, men rent optisk … Nei... Jeg har særdeles mange timer bak en VX6 3-18x50 i revegluggen, så det å si at den faller igjennom i dårlig lys medfører ikke riktighet for de aller fleste av oss. Jeg er sikker på at følelsene knyttet til sikter er større en den optiske forskjellen😊 Hadde vært interessant med en "blindtest" der man har fjernet alle kjennetegn på et sikte og sett hvem som kom best ut. Jeg har konkludert med at er det dyrt, så er det optisk mer en bra nok, så da går jeg over på tekniske løsninger, vekt og størrelse når jeg velger sikte.

 

(Jeg satt engang i 2 timer i gluggen og sammenlignet VX6 og Z6i uten å bli klokere, jeg har hatt div x56 sikter som har vært litt lysere men forskjellen er minimal og ikke hvert størrelsen på "56 siktene".)  

Link to comment
Share on other sites

Det jeg testet på var ganske spesifikke figurerer på 300 meter, og der syntes jeg konturene av figuren opplevdes klarere med Z6i.

Men som du sier, det er vanskelig å være helt objektiv, og det er absolutt mye følelser inni bildet hos mange, spesielt de som konsekvent sabler ned Leupold bla uten å ha testet ordentlig.

Skal heller ikke mye forskjeller i lysbrytningen i luften til før et sikte kan oppleves dårligere eller bedre.

Så godt som alle tester av kikkertene sier det samme, og det er at den ikke er helt der oppe med de Europeiske kikkertene, men selvfølgelig kan man stille seg spørsmålet om de siste prosentene av kvalitet merkes best på psyken eller faktisk utgjør en forskjell i jaktsammenheng :)

 

For min egen del faller valget fort på Leupold, da glasset er mer enn bra nok, vekten er lav, prisen ok og de tekniske løsningene synes jeg er bedre hos Leupold totalt enn de fleste andre sikter, som bla har klumpete okular, skyhøye tårn, og helt absurd store lysbrytere.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, ko-stens said:

Prisen spiller en rolle, derimot. Da blir nok en Z8i langt over budsjett. Tenker maks 15 000,- slik det ser ut akkurat nå. Men du verden som den kunne vært aktuell ellers. Får se utover vinteren om hva jeg gjør med det! 

Husk at du nå har hatt alle "mellomprisklassesiktene" i verden😊 Jeg synes du skal kjøpe det dyreste faenskapet du finner!  Ser at det er småviltjakt (les presisjonsskyting) sikte vil bli brukt til og da er Z6i etter min mening særdeles egent. Ikke fordi den optisk er på en annen planet, men pga en del tekniske løsninger. Det opplyste tråkorset er det beste jeg har brukt til presisjonsskyting. Distinkt liten rød prikk og et tynt kors som fører til et særdeles oversiktlig og ryddig siktebilde. (Jeg er ikke så imponert over det til storviltjakt når man går med rifla i hendene "klar til skudd", men det er en annen historie). Det er så mange nivåer på lyset at man finner noe som er perfekt under alle lysforhold. Kan ha en betydning for presisjonsskyting på små mål. Men det best er kulebanekompensatoren som lar deg ha flere 0 punkter (på 100m). Når rifla skal brukes på både fugl og rådyr/bever må man benytte både FMJ og en ekspanderende kule. (Du må ikke skyte flere tiurer med SST😬) Jeg vil dessuten ha muligheten for å oversiktlig "kneppe meg ut i teig" med begge kulene og da er, etter min mening, Swarovski sitt system" best. 

 

Man må ha denne for at systemet skal fungere best mulig:

https://znikiz.com/    

 

(Ser at Z8 har mye av de samme mulighetene, men denne har jeg ikke prøvd)

Link to comment
Share on other sites

Just now, KapteinTJ said:

Har du lagd ringen selv, eller fås det kjøpt sånt? 

Fikk bare en kar til å 3d printe noen. Er uten spor, men lagde de så trange at jeg tilpassa med sandpapir til de satt passe. Men det er egentlig nok hold i det uansett når man strammer skruen fra toppen. En kompis har dreid noen i alu og satt på

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, vannebo said:

Fikk bare en kar til å 3d printe noen. Er uten spor, men lagde de så trange at jeg tilpassa med sandpapir til de satt passe. Men det er egentlig nok hold i det uansett når man strammer skruen fra toppen. En kompis har dreid noen i alu og satt på

Aha, kanskje jeg bare må prøve uten sporene. Jeg har "på blokka"  å modellere opp sporene til Z6i`en og få printet/maskinert noen selv. Men har ikke kommet til skudd helt enda.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, KapteinTJ said:

Aha, kanskje jeg bare må prøve uten sporene. Jeg har "på blokka"  å modellere opp sporene til Z6i`en og få printet/maskinert noen selv. Men har ikke kommet til skudd helt enda.

Trenger ikke det,  det er jo en o-ring på toppen der og som vil gi friksjon også. Evt kan du jo legge en o-ring i bånn men tviler på det er nødvendig. Jeg har brukt mine sånn noen år nå og ratta endel. Men er lurt å merke innskyting på 100m ogås på tapen i tilfelle du skiller ring fra resten av tårn så er det enkelt å få rett indeksering.

Link to comment
Share on other sites

On 11/5/2020 at 1:07 PM, vannebo said:

Trenger ikke det,  det er jo en o-ring på toppen der og som vil gi friksjon også. Evt kan du jo legge en o-ring i bånn men tviler på det er nødvendig. Jeg har brukt mine sånn noen år nå og ratta endel. Men er lurt å merke innskyting på 100m ogås på tapen i tilfelle du skiller ring fra resten av tårn så er det enkelt å få rett indeksering.

 

Fikk litt ånden over meg igjen nå. Har kikket på "splinen" i mikroskopet og fått modellert opp i 3D. Har skjært ut en veldig enkel prototype (laser og plastplate) for å se om jeg er i nærheten. Med litt hjelp av noen på jobben kan det hende jeg får laget et verktøy til å shape ut splinen.

DSC_0166.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 11/3/2020 at 11:31 PM, Mix said:

Den holder utmerket mål i mørket. Og var det virkelig en 3-18x50 du hadde ???

Jeg har bra husk og jeg tviler på det.

Lært deg hva mirage er ennå ?

Ja, jeg husker da hva jeg har hatt, selvsagt. Etter min mening var den ikke så bra som en Zeiss V 2,5-10x50 jeg hadde, men den satt på elgrifla. Denne var vanvittig bra. Da solgte jeg VX’en og satte på en CSX 3-12x56 i stedet. Kanskje ikke rettferdig sammenligning, men da fikk jeg et sikte som var bedre i mørket. Ellers likte jeg VX’en. Lett og fin til alt ellers. Zeissen er for øvrig solgt den og nå. Den ble erstattet av en Victory 3-12x56. Sitter nå på samme elgrifle, nå også påtenkt villsvinjakt (som røk i høst pga Coronaen). 

 

Nå trenger jeg ikke skumringssikte lenger, så VX6 3-18x50 kunne vært kjekt å ha igjen, men når en må gi nesten fem lapper mer for en brukt en nå enn det jeg fikk  solgt den jeg hadde for tre år siden, lar jeg være. Det føles bare feil.

 

Nå er jeg usikker på hva du tenkte med tanke på mirage, men mulig du tenker på en 2-12x42 jeg hadde, så lærte jeg litt der. Men jeg prøvde Zeiss V’en og syntes den var bedre i og med at jeg prøvde dem om hverandre. Det var nok bare subjektivt der og da. En kollega kjøpte den og er såre fornøyd. Zeissen var uansett bedre, syntes jeg. VX’en bøyde stolpene jeg tittet på ut mot siden i bildet, feks. Det gjorde ikke Zeissen.

 

Uansett, jeg tror jeg nok går for Vortexen nevnt i headingen. Ser ut som om den har det jeg er ute etter, lav vekt, grei forstørring, åpent høydetårn, zero stop, pluss litt til og til en kurant nypris. Den er sikkert ikke på høyde med K’en optisk, men hvor mye vil jeg merke til det? Om den er bedre eller verre enn en VX6 aner jeg ikke, men om jeg skal gi 12 000,- for et sikte kjøper jeg ny Vortex til samme prisen som for en fem år gammel VX6. Ny VX6 HD er uaktuelt. Da hadde jeg heller kjøpt March, Zeiss V8 eller Swarovski Z8i, men da blir siktet dyrere enn jaktbilen! VX5 kunne vært aktuelt, men greit å slippe unna 56-objektiv når jeg ikke trenger det.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er vel på tide med en oppdatering.

 

Det måtte vel bare bli det siktet jeg har hatt lyst på i mange år, selv om jeg ikke akkurat sparer store mengder av gram! Det ble nemlig en Zeiss Victory FL 4-16x50! Kom over en til en ganske god pris (synes jeg, i hvert fall), og det klødde litt for mye i sjela... 

 

Har vært litt skeptisk til å prøve siktet pga at jeg bruker Vorn riflesekk. Lystårnet står jo ganske mye ut. Samtidig var ikke Kahlesen smal heller, med grove tårn på begge sider. Etter å ha fått på siktet, var det rett i sekken med det, og joda, det går bra! Skal ikke påstå det er perfekt, men det går, så pustet lettet ut. 

 

Hadde en liten haug med ringer liggende, men jeg måtte visst frem med noe gammelt "ræl", Weaver extended-ringer. Hadde noen nye Vortex-ringer liggende, men de passet merkelig nok ikke på. Selv om jeg strammet dem, satt de løst. Får rett og slett ikke satt dem fast. Picatinnyskinna er åpenbart litt smalere. De gamle Weaver-ringene sitter som sveiset fast, så det går nok bra. Får nå prøve dem. Ser halvgreit ut. Det er god klaring til pipa, men jeg kan ikke ha lavere ringer uansett, da siktet ellers vil komme nedpå skinna. Er vel ca 5 mm klaring der nå. Hevarmen går ellers klar med 2 mm til gummikula jeg har montert på. 

 

Så får en se om jeg trives med siktet da. Om det var noe poeng å bytte ut Kahlesen med denne, kan nok diskuteres, men nå er det nå gjort! Aner ikke hvordan de står seg mot hverandre, men særlig forskjell er det kanskje ikke?

 

Tar med begge siktene på skytebanen i morgen, så kan sammenligne litt da. Kahlesen er solgt allerede, da en kompis ville ha den. 

 

 

FL1.jpg

FL2.jpg

FL3.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...