Jump to content

Alternativ til ASV, og "egnet ammo"


chmeland

Recommended Posts

Hei

Jeg har to kikkertsikter som begge er forberedt for ASV (eller BTF som det vel heter hos Swarovski? har en Zeiss Classic 2,5-10 50 og en Swarovski Habicht 3-12 50), men ingen av dem har det. Ser jeg kan ettermodntere for ca 3000 kr men lurer på om det egentlig er nødvendig nå når jeg har lært meg å leve uten....

 

Jeg har begynt å bruke tårnene slik de er, det er jo rimelig enkelt når man først har lært det (og oppdaget det finurlige med å "nullstille" høyden når du har skutt inn på ønsket avstand, gjerne 100 meter)

 

Med den ammoen jeg bruker (i 30-06) er det slik at jeg bare trenger skru to knepp for hver 25-meter ut over 125 meter, og dette gjelder ut til 300 meter. For 325 blir det ett ekstra knepp, men da er jeg allerede bortenfor det jeg kommer til å skyte på i jaktsituasjoner.

 

Altså: for hold feks 275 meter kan jeg enten regne meg frem til antall 25-metere, eller jeg kan bare telle opp fra 125: 150-175-200-225-250-275 og så skru to knepp for hver. Uansett kommer jeg til 12 knepp. (erfaring viser at når du er midt oppi en situasjon er det lettere å telle enn å regne....)

 

Har tenkt på at jeg også kan lage en liten tabell å klistre på et egnet sted, men enn så lenge synes jeg det er lett nok å telle. 

 

Er det flere som har lagd seg slike enkle regler de vil dele? Jeg kjenner jo 5-15-50 regelen som kanskje er grei nok til store mål som elg...

 

mvh

Chr

 

Link to comment
Share on other sites

Fikk akkurat montert ASV+ på en Zeiss Victory 2.5-10x42. Min konklusjon var at jeg ville rett og slett gjøre det enklest mulig, og derved eliminere potensielle feilkilder. Synes det tar for lang tid å finne ut antall klikk, skru av dekselet og kneppe. På ASV+ så har jeg satt på riktig ring i forhold til kulefall. Så når jeg skal skru så ser jeg antall meter og ikke knepp. 

 

Står hjorten på 175 m, ja så vrir jeg tårnet til 175. Tar to sekund. Swaro sitt tårn kjenner jeg ikke til. 

 

Å holde over uten å skru, har jeg funnet ut ikke passer for meg. Samme å skyte inn med 5-6 cm overslag for å sikte ca midt i ut til 200. Står en Zeiss Classic 3-12x56 på andre rifla, og jeg ender nok med å sette ASV på den også.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...