Jump to content

223 med 1:10


maður

Recommended Posts

Hei, har vært på utkikk etter en småviltrifle en stund nu (primært pelsjakt på rev) og har egt landet på en schultz & Larsen legacy, ser denne leveres med riflestigning 1:8 og 1:10. Så da er spørsmålet om 1:10 vil klare å spytte ut lette 30-35 grains kuler med god presisjon? Har fått med meg at det kan bli vanskelig med 1:8

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring tilsier at manglende presisjon med lette kuler i 1:8 i stor grad dreier seg om dårlig bulkammo. 

Jeg har ikke brukt lettere enn 53gr i 1:8 så hvordan 40gr og nedover fungerer vet jeg ikke, men tørr å vedde en liten slant på at jeg skulle fått det til å fungere bra. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja men det er jo ein del personar som har klaga på presisjonen med lette kuler og t3x i .223, dei har alltid 1:8. Mulig det er avhengig av rifle men det hjelper så lite når ein ikkje får prøvd på forhånd.

Når det er sagt så har eg ikkje prøvd sjølv så mulig problemet er størst med billig 55 gr ammunisjon og det går enklare dersom ein ladar sjølv. V Max er vel ei kula med ofte god presisjon så kanskje greit og ta utgangspunkt i den.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Sitka said:

Ja men det er jo ein del personar som har klaga på presisjonen med lette kuler og t3x i .223, dei har alltid 1:8. Mulig det er avhengig av rifle men det hjelper så lite når ein ikkje får prøvd på forhånd.

Når det er sagt så har eg ikkje prøvd sjølv så mulig problemet er størst med billig 55 gr ammunisjon og det går enklare dersom ein ladar sjølv. V Max er vel ei kula med ofte god presisjon så kanskje greit og ta utgangspunkt i den.

Lette kuler, og lette kuler. Tja jeg har ladet en del for en Sako Vixen i 222, samt en Sauer i 223. Saueren har stigning 1:10. Sakoen er muligens 1:14. Sakoen er litt kilen på tunge kuler, samt den spisser ikke alle lette kuler like godt. En del leting og testing med forskjellige kuler og vekter har jeg funnet kuler som går bra i begge to. Ikke de samme kulene til begge riflene, men finner en kuler som løpene liker. Er det bare å teste forskjelligt krutt, hetter og settedybde. Før eller senere finner en kombinasjonen som funker. Dersom ikke, er det kvaliteten på pipa, samt kamringen som må sjekkes. Stigningen 1:8 tror jeg en skulle fått til dersom en går etter den samme oppskriften. Bevares, det er solgt en god del Schultz & Larsen Legacy med 1:8 stigning som går fenomenalt godt. Også med 30 gr kuler og oppover.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja dersom ein tar på seg jobben med og testa så Finn ein vel noko som går bra, det er litt utmanande og kostar tid og pengar i form av kuler og krutt samt ørten turar til skytebanen. Eg har gjort det og gjekk litt lei det for og vera heilt ærlig, da er jo meg då. Billig Fabrikkammunisjon er det vel kanskje litt verre med men er jo berre og prøva. Spørsmålet er vel kor mykje ein hemmar seg sjølv ved og kjøpa 1:12 i forhold til tyngre kuler, dersom ein skulle ønska det samt at rifla blir vel vanskelig og bli kvitt med 1:12 virkar som dei fleste vil ha 1:8.


Men klart kjøper ein ei kvalitetsrifle som tikka så kan det jo godt vera at testinga med lette kuler går fort når ein berre kan lada sjølv. Er mest sannsynleg heimelading som er løysinga, då har ein jo muligheit til tyngre kuler og.

 

 

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Verdt å merke seg magasinlengde på Legacy. 

I praksis så stopper det seg rundt 60mm og det er ikke sikkert man får utnyttet 1:8 til sitt fulle annet enn ved enkeltmating. (Hvis kuleskråning er lang nok) 

Jeg hadde garantert kjøpt 1:8 selv, men er ikke sikker på om det har noe for seg kontra 1:10.

69gr SMK fungerer fint i 1:10 sies det og hvis man kombinerer det med en konvensjonell blykule i samme vektklasse så bør det meste være dekket. 

Hvis man må bruke kobberkule så kommer 1:8 mer til sin rett med f.eks. 62gr ttsx. 

Link to comment
Share on other sites

Originalt så er de begrenset, men kan freses opp.
Waters Rifleman leverer 6-skudds magasiner i aluminium som takler patronlengde opp til 66mm. Da har man eliminert problemet med slitasje på magasinlepper i samme slengen.
Kuleskråninga er den største begrensningen på T3(x). VLD-kuler begrenses til 59-60mm.
Det koster noen få hundrelapper å få Rafdal eller Hansen til å fikse dette.

Påkost på rundt 2000kr bør altså tas med i beregningen hvis man skal utnytte Tikka med 1:8 til det fulle.

Link to comment
Share on other sites

Tynge/lengre kuler har høyere BC og mindre vindavdrift, så om du skal skyte litt langt er det en fordel å kunne stabilisere lange kuler. 

 

Rene kobberkuler er lengre enn blyholdige kuler med samme vekt. Kobberkuler krever derfor raskere riflestigning enn blykuler med samme vekt. Så med tanke på et sansynlig kommende blyforbud, så er det gjerne fornuftig med raskere snurr enn 1:12. 

 

Men om riflen utelukkende skal skyte 30-50 gr varmint kuler for pelsvilt, så er mitt inntrykk at du har større sannsynlighet for å lykkes med 1:10 eller 1:12, kontra 1:7 eller 1:8. 

 

Og før flere kommer å sier at jeg har en 1:8 som skyter 40 gr kuler som en stråle. Så leser jeg oftere om 1:8 som går dårlig med 40 gr kuler enn 1:12. Så det virker for meg tryggere å gå for litt slakkere snurr til lette varmint kuler. 

Link to comment
Share on other sites

Og før flere kommer å sier at jeg har en 1:8 som skyter 40 gr kuler som en stråle. Så leser jeg oftere om 1:8 som går dårlig med 40 gr kuler enn 1:12. Så det virker for meg tryggere å gå for litt slakkere snurr til lette varmint kuler.

 

Har supre samlinger med 40 gr V-Max og 8" i en LW pipe.

Edited by Polardego
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...