Jump to content

Kulefall med lett kule


storjegern

Recommended Posts

Hei, ladet lapua 123 grs fmj å nosler ballistic tip 125grs. Begge med svært godt presisjon (10-15mm) og bestemte meg for og teste ballistic tip på 170m (målt med avstandsmåler) stilt inn ca 1cm over på 100m var det ingen kulefall ut til 170m.. Så er spørsmålet. Er ikke dette fysiskt umulig? 

Edited by storjegern
Link to comment
Share on other sites

Så det er altså slik. Verifisert høyde på treffpunkt er det samme på 100 og 170 m. Regner med det er et gjennomsnitt av flere skudd/ grupper Så da blir spørsmålet om fysikkens lover ikke gjelder lenger eller om det er noe feil med verifiseringa. (Om det da ikke er ekstrem høyde på siktemontasje.)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1cm over på 100 og midt i på 170 tilsier ca 1050m/s med 123gr Lapua FMJ. 

Hvis du er 1cm over på begge avstander så tipper jeg at du ikke er det, for å si det litt flåsete. 

 

Nå vet jeg ikke noe som helst om hvor god du er til å skyte, men det er nå en gang sånn at det er veldig få som skyter konsekvent under 10mm samling på 170m med 30-06. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, storjegern said:

100 å 170. Veldig rar samling på 100m men var 15ms i kastene ifølge yr (føltes ikke som fult så mye i kastene men var definitivt ujevn vind) så tenker kunne fått enda mindre samling om det va vindstille.

received_1240973556281103.jpeg

received_274389100576097.jpeg

Jeg kan ikke se noe rart med noen av samlingene. Ser ut som veldig bra skyting, med ei god ladning.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Patronlengde e 84mm.. Med rar samling mener æ vannrett spredning. Å ikke i sirkel (firkant? 😂) som det her.. Så derfor tenkte æ at det hadde noe med vindkastan og gjøre, og at dem tilogmed kan gå bedre enn det æ testa idag på en vindstille dag.. For ellers sku dem jo spredd mer i høyda å?  Btw samlinga under e ikke ballistic tip 

IMG_20200823_131651.jpg

Edited by storjegern
Link to comment
Share on other sites

Du har jo åpenbart god kontroll på skytinga. 

125gr Bal.Tip foran 54,5gr N140 med COL 84mm og pipelengde 54cm tilsier hastighet i området 900m/s. Har du trang pipe så kan det trolig være en del høyere, men tviler på at det er over 925m/s.
GRT mener at trykket ligger rundt 3230 bar og du vil kunne lade en god del hardere hvis ønskelig.
Samlinga ser uansett såpass bra ut at jeg tror ikke jeg hadde rørt noe.

Du nevner jo selv at du tenker å verifisere på 200m. Hvis du skyter 10 gode skudd der så får du nok fasit på kulefall.

Link to comment
Share on other sites

Ja blir fort noen turer på banen iløpet av uka (frihåndskyting da).. Itillegg til mye jakt å tid forran ladebenken.. 😬 sst har rundt 100 drap på samvittighet siste 1.5 året så påtide å pensjonere den før den får angst 😂 shooter sier kula skal falle 4cm til 200 i 900ms hvis den e i senter på 170, Så blir spent og teste.. Sitter her som tidenes spørsmålstegn nu. Ut å utnytte fullmånen da så får vi håpe mikkel har samme plan 😈

Edited by storjegern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, storjegern said:

Patronlengde e 84mm.. Med rar samling mener æ vannrett spredning. Å ikke i sirkel (firkant? 😂) som det her.. Så derfor tenkte æ at det hadde noe med vindkastan og gjøre, og at dem tilogmed kan gå bedre enn det æ testa idag på en vindstille dag.. For ellers sku dem jo spredd mer i høyda å?  Btw samlinga under e ikke ballistic tip 

 

Selvfølgelig får du vannrett spredning når du skyter i vind og ikke tar hensyn til den? Grunnen til at den ikke er faktisk vannrett, er en gyroskopisk effekt av vinden og at kula roterer. Det er også helt vanlig, skutt i varierende vind vil "perfekte" grupper se sånn ut.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...