Jump to content

Skal harekjøttet være slik?


srhm

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg og en kompis skjøt vår første hare forrige lørdag. Vi skar den opp rett etter den var felt og tok ut alle invollene og stappet inn litt granbar før vi hang den på sekken og fortsatte turen. Det var rundt 0 grader den dagen og når vi kom hjem så hang vi den opp i bod som holdt ca 9 grader. Dagen etterpå hang vi den ut i myggnetting der den hang til i dag. Temperaturen har variert mye den siste uken, alt fra 13 grader på dagtid til -3 på kvelden. 

 

I dag når vi flådde og parterte den så oppdaget vi at det var deler av kjøttet i og rundt bakbeina som hadde blitt noe brun/svart. Kjøttet var litt slimete utvendig, men er ingen vond lukt annet enn det jeg regner med en hare lukter (luktet samme når vi felte den). 

 

Er dette å forvente når hare henges til mørning, eller har det begynt å rotne?

 

 

IMG_1370.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å bedømme dette ut fra ett enkelt bilde, var det noe vomgriseri? det ser ut som du har fått noe bakterievekst rundt snittflatene dine. Kommer nok i hovedsak av manglende tørkehinne. 
 

man bør ikke henge vilt utendørs nå, med så varierende temperaturer får man dugg og videre får man ikke tørkehinne på kjøttet.  
 

Hvis hele slaktet er slimete sammen med misfargingen tyder det på sterk bakterievekst, for min egen del hadde jeg da brukt den til reveåte, og tatt det på lærepengekontoen..  

 

lukt er den beste sansen..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Skuddet punkterte en tarm, men det var ikke noe spesielt skade/lekkasje ut i kjøttet. Det slimete området var på de brune partiene som du ser på bildet.

 

Det ser jo ikke bra ut, men stusset på at det ikke var noe antydning til lukt. 

 

Link to comment
Share on other sites

Dette er teinemat... ikkje ødl  vilt opplevelsen med dette.... jeg modner nesten ingenting småviltkjøtt .... gress ender sjøfugl  duer , skogsfugl  m flere går rett i fryseren. Rådyr henger 1 dg uansett temp...men det er p.g.a. flott..ikke renser jeg noen av disse vilt artene heller dagen etterpå... det gjør jeg med første anl. 

 

...

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, srhm said:

stappet inn litt granbar før vi hang den på sekken og fortsatte turen

Dette er det en del som gjør, men det er bedre å la være. Kilde til forurensing av slaktet. Men ut i fra bilde så er det nok mer en bare granbar som har ødelagt slaktet. Slimete skal det ikke være. Mulig det har blitt utsatt for kuldeforkorting, og så tint igjen.

Håper det ordner seg :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, srhm said:

stusset på at det ikke var noe antydning til lukt. 

Ved kuldeforkortning blir det neppe så mye lukt. Prøv å koke noe av kjøttet som foreslått over her. Du vil lukte om det er skjemt. Er det kuldeforkortning vil det være veldig seigt, selv etter laaaaang tids varmebehandling.

Link to comment
Share on other sites

Som andre allerede har påpekt ovenfor, slaktet ser ikke særlig innbydende ut. Men haren behøver ikke være (helt) ødelagt for det. Hvis du ikke allerede har kassert den, prøv å tørke av det misfargede/slimete kjøttet med en ren bomullsklut dyppet i eddikvann. Kanskje må du også skjære vekk noe kjøtt hvis prosessen har gått i dybden. Lukter det rent og friskt av det du står igjen med er det helt o.k.

Mørning og modning av viltkjøtt kan være krevende tidlig på høsten, eller senere hvis det er varmt og fuktig. Det viktigste er, som@Sitkapåpeker, at slaktet henger luftig. Om temperaturen er 5 eller 10-12 grader er ikke kritisk så lenge du har god luftbevegelse rundt slaktet. For øvrig er det lurt å spile ut bryst-/bukhulen. En einerkvist er kanskje bedre enn gran, da einer påstås å ha antiseptisk effekt.

Jeg vil også påpeke viktigheten av at slaktet ikke må fryse under mørningen. Hvis viltet har vært utsatt for flere minusgrader over lengre tid er det fare for såkalt kuldeforkorting. Dette er mest kritisk det første døgnet før døds-stivheten har sluppet taket. Å henge viltet slik at det utsettes for relativt høye dagtemperaturer og nattetemperaturer under null er ingen suksessoppskrift på godt viltkjøtt.

 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...