Jump to content

Press, felt, rullende eller sikte midt i?


Rawlins

Recommended Posts

Jeg har aldri skutt annet enn 25 bane og de vanlige programmene der. Men klubben har nå en feltbane som kan brukes. Jeg lærte jo å sikte rullende, og det har fungert bra for meg. Jeg skyter ”ortnli” rullende, sikter på overgangen til svarten. Men det fungerer jo dårlig på feltmål. Så hva gjør man? Stiller sikte når man bytter fra bane til felt eller skal man rett og slett venne seg av med å sikte rullende? Jeg sysler litt med tanken om å begynne med dynamisk og så da må man jo sikte midt i

Link to comment
Share on other sites

En bytter siktemåte etter hvilken type skyting en bedriver. NSF bane presisjon- de fleste sikter rullende. NSF bane duellskive - mange synes det er best å sikte rullende også her - dvs under svarten.

På felt fikk jeg det råd av en mester at du skyter inn slik at treffpunktet en noen cm over siktepunktet på 25 meter. Da kan du sikte midt i på stor skiver. På de minste skivene kan du sikte i nedre kant, du ser hele skiva, og den ser ikke så forbannet liten ut som den gjør om du sikter midt i på et frimerke.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Think! said:

Å skyter du på elektroniske skiver med ny bakduk så er svarten så svart at det er omtrent umulig å sikte midt i.

 

Det stemmer.

 

Og resultatene går i dass.

 

Altså, svart baksikte mot svart forsikte mot svart blink - hva er greia? Dette er jo helt åndsforlatt.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

På bane der avstanden og blinken(e) er de samme, så er det fornuftig å bruke rullerende sikter. Husk å ha en klikktabell over hvor mange knepp mellom presisjon og duellskiver.

 

På felt derimot, der både avstander og størrelser varierer, er det å ha siktene stilt til "midt på" det beste.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Syns å sikte midt i er greia om man skyter annet en bane, press, og 1/2 m standard skive. Å skyte rullende i f.eks. feltløypa må være en øvelse for de spesielt interesserte.

Har man godt syn er det greit å skyte med sota for og baksikter på svart skive, ellers er optisk løsningen, gjerne i komb m. dot baksikte. Altså kontraster.

 

Heldige er de som bare har (sikte)problemer som kan løses, jeg napper så mye at en observatør må tro jeg er ekspert på pilking.

 

Onde tunger vil ha det til at det har noe med skuddreddhet å gjøre....

😐

Link to comment
Share on other sites

Som ung lærte jeg meg å skyte med; fint,- strøket - eller grovt korn med salongrifla -beronde på avstand - (før kikertsiktene tok fulstendig over). - Mitt eget pistolskytte har vel aldrig vært noe å "skrive hjem" om selv om jeg i en rekke år har holdt på i beskjeden omfang med en .22 pistol og en .357 revolver. 

Begge er innskutte for å treffe midt i med strøket korn på "normal" avstand, men jeg praktiserer med å holde godt under svarten - men med GROVT korn. Dette fungerer for meg, men som sagt,..jeg blir aldrig annet enn amatør 😇

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...