Jump to content

Telemarkbinding til jakt?


DanH

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt meg brukte Åsnes Nato Combat ski, som hovedsakelig skal brukes til jakt og isfisketurer. Det var påmontert G3 targa telemarkbinding, med hælløfter og hele sulamitten. Jeg har crispi sydpolen 75mm sko, og lurer på om dette er en kombo som vil fungere greit i skog og på vidde, eller burde jeg bytte til tradisjonelle rottefella 75mm bindinger? 

 

Er ikke en utpreget dyktig skiløper, og ei heller interessert i full fart nedover 😁

Link to comment
Share on other sites

Veit ikkje I haudet om g3 targa har "gåfunksjon", altso at ein kan løysefotplata slik at ein slepp å ha spenn på kabelen(det ser slik ut på bilda) men eg kan absolutt anbefale voile switchback. Dei er riktignok ein del dyrare enn rotefella sine 75mm bindingar, men eg har brukt dei ein del år både på fjellski og toppturski og har veldi lite å utsette på dei. Eg veit og at voile lagar eit system der du kan ta av kabelen når du går, for å spare vekt. 

 

Om g3 targa har gåfunksjon er nok forskjellen minimal. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har denne bindingen fra Voile. Kan brukes med og uten hælstropp. Helt konge på transportetapper og lett til moderat nedfart. Passer bra til Åsnes NATO.

 

https://www.vpg.no/voile/112929/voile-3-pin-cable-telemark-binding?channable=0164ab696400313132393239b4&utm_source=daisycon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=dcaffiliate&utm_source=daisycon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=dcaffiliate

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Eg har gamle riva bindinger på mine ski, kabelbinding som er ganske lik din. Om kabelen henger stødig på din sko så så har du her ein binding som overgår tåbindingen type rottefella, også om du kun skal gå.

Hælløfteren bør kunne vippes ned. Eventuelt bytt den ut slik at sko er i plan, er behagelig å vippe opp hælen på motbakken men du vil ha den ned på flatmark.

Oppkjørte spor kan du uansett bare gløyme ned 75 binding dei passer ikkje oppi trikkeskinnene før du eventuelt har klossa dei opp til ei høgde som gjer skia ubrukelige. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når du allerede har den kombinasjonen, prøv. Funker det for deg er det jo supert. Jeg har prøvd det meste av bindingstyper på fjellski. Ærlig talt så spiller det ikke så stor rolle. Kabelbindingen har sin store fordel når du skal nedover, men skal su utnytte denne fordelen må du ha tilsvarende stive sko. Ellers er du i praksis like langt. Bakdelen er at sjansen for gnagsår øker betydelig i forhold til en bc binding.

 

Test det du har, blir du plaga bytt ut sko og binding med bc. Betydelig mer behagelig å gå med, og stødig nok i nedoverbakkene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et tips med f.eks. riva-bindinger er å gå med kabelen ganske slakk når du går, og heller ta seg jobben med å stramme den betraktelig om du skal nedover. Da blir det lettere å gå og mer stabilt å kjøre ned. 

Om du slakker mye når du går, så kan det være en fordel med fangreimer, så de ikke forsvinner om du mister de. 

 

75mm tåbindinger er noe lettere å gå med ift. kabelbindinger, men ikke så stabilt nedover. BC er betydelig bedre å gå med, men litt mindre stabilt ned. Men forskjellen på tåbinding og bc ift. stabilitet er ikke så stor, spesielt ikke når 75mm skoene blir litt slitt. Men det kommer uansett litt an på skoene. 

 

Jeg har kjørt i bakke og gått på tur med det meste av ymse 75mm bindinger. Sverger nå til kun BC til bruk på fjellski. Men, jeg er godt over snittet mtp. skiferdigheter, så er ikke så avhengig av støtte. 

 

Det meste funker greit egentlig. Om du sliter ut det utstyret du har, så har du et godt grunnlag til å evt. vurdere annet utstyr neste gang😊

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Til jakt i variert terreng så sverger jeg til «gammel design» Rottefella riva (1, 2 og 3) 75 mm kabelbindinger. Det jeg liker med de er at de Ikke har 3 pinner til tåa og tåklemmer slik som voile og nye Rottefella Telemark.  Det tar ca 2 sekunder å få av skia og 4 for å sette de på. Det er synd at de ikke lager disse bindingene lengre, men de er vel for spesielt interesserte? Jeg driver og resirkulerer slike bindinger fra loppemarked og bruktbutikker.  412 er også en fin binding, men er litt mere komplisert. På 412 er det lettere å stramme og slakke kabelen. Så har du også Riva 95, den som forsvaret brukte, jeg vet ikke hva de bruker nå. Det er en avart men med ei dårlig klemmeløsning på kabelen. De kan bygges om til en mere hendig løsning. 
Voile er sikkert mere solid og en fin løsning om man vil ha kombinasjon av tåklemme og mulighet for kabel. Jeg synes de blir for fiklete, men det er nå meg.  Riva z comp kan kanskje være en erstatning for Riva 1-3?
For flatmark ville jeg valgt BC.

 

 

 

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...