Jump to content

6 mm og riflestigning.


Mas-36

Recommended Posts

Har lyst på ei rifle med lite rekyl til småvilt, rådyr og skyting på banen. Prosjekt Sauer 200 ga jeg opp da den gikk dårligere enn USA billig rifler. Så skal jeg kjøpe så dyrt våpen kan jeg heller kjøpe ny. Nå blir det nok noe litt lettere jeg ser for meg.

 

Jeg ser for meg en 6mm patron, aller helst 243 win pga tilgang til ferdigskudd når jeg er for lat til å lade. Selv om jeg kommer til å lade selv det meste som skal skytes. Ser også for meg å skyte mest kuler i 80 til 107 grs området. Holder det da med 1/8 stigning eller må jeg opp på 1/7?

 

Håper noe med erfaring rundt 6mm har noe å komme med her :)

Link to comment
Share on other sites

6mm ville mitt valg stått mellom 6BR og 6XC. Begge har utmerket ferdigammo, som ikke er kritisk dyr. Bare dyr. Fins så mange fine rifler nå at det er umulig å anbefale en spesiell.

De "hotteste" 105 og 107gr (og mer) kulene er ikke helt fornøyd med 8" stigning, så jeg valgte 7.5" på det løpet jeg kjøpte nå nettopp (8 i det gamle) men da jeg skulle kjøpe kuler i går, så trengte pinadø de kulene jeg hadde lyst på 7... (110gr SMK). Men 8 funker fint, 7 hvis de har. Hadde ikke venta i årevis på 7.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Erfaring og erfaring, jeg har begynt å planlegge nytt løp i 6x45. Det jeg har nå har 1:10-stigning, og stabiliserer 90gr sako fmj helt fint, samme med 85gr tsx, likeledes fungerer 55gr kuler utmerket. Jeg ser likevel ikke lenger behovet for å skyte så lette kuler så fort, begynner vel å bli gammel, og med innkommende blyforbud og BC-craze hos kule produsentene er det vel ingenting som tyder på at kulene bli kortere fremover. Etter litt nerding viser det seg at i 6mm skulle 1:9 holde fint opp til rundt 100gr, 1:8 om man stort sett ligger rundt 107gr, og til tyngre kuler enn det ser det ut til at folk anbefaler 1:7 og 1:7.5. 

Med 'folk' menes i dette tilfellet amerikanske forumpostere, så får man ta det med så mange klyper salt man vil, personlig ender jeg nok på 1:9 pga begrensninger i magasinlengde og hylsevolum. Eller kanskje hadde det vært morsomt med 107gr subsonisk...?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

6mm ville mitt valg stått mellom 6BR og 6XC.

Jeg har ingen erfaring fra jakt, men har begge for konkurranse. Etter det jeg har lest, ville jeg valgt XC til jakt pga bedre/sikrere mating. Til konkurranse bruker en ikke magasin, men til jakt kan det innimellom være behov for et skudd nummer to (for noen av oss).

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, morpho79 said:

Ja se der viste jo allerede M67 at amerikanerne og jeg tar feil😀

 

Nei, amerikanerene er jo de som lager disse kulene og skriver "this bullet require a 1:7" twist"..

 

1 hour ago, nhd said:

Jeg har ingen erfaring fra jakt, men har begge for konkurranse. Etter det jeg har lest, ville jeg valgt XC til jakt pga bedre/sikrere mating.

Med enkelte rifler stemmer dette, andre mater 6BR helt utmerket. Og med litt børsemakeri går det helt fint, vi har sett folk skyte 6BR fort nok (stangtempo) fra magasin lenge nok i PRS nå. Det er løsninger på plass for mange rifler.
6XC har nok bedre rykte, men jeg har ikke sett noe som tyder på at den virker bedre, begge virker, om det er det man vil.
6BR er etter min mening en "bedre" patron helt til man skal skyte "1000m", jeg har 2 stk 6XC, selv og helt greit, men hadde jeg starta på nytt med 6mm, så hadde det blitt BR. XCen brenner unødig mye krutt, unødig mye løp, og hylser er dyre som smykker. BR-hylser kan en tuske til seg både her og der.
Og så ender en med å lade ned XCen uansett fordi en ikke trenger all hastigheten...

 

1 hour ago, nhd said:

Til konkurranse bruker en ikke magasin, men til jakt kan det innimellom være behov for et skudd nummer to (for noen av oss).

Til konkurranse bruker ikke DU magasin... Jeg har mye mer bruk for magasin til konkurranse enn jakt. Til det jeg ville jakte med en 6mm er enkeltskudd helt greit (som oftest, ehm..), men til det jeg (og nok de fleste) konkurrerer i, så er magasin et sted mellom veldig greit og 100% nødvendig. Ofte helst tiskudds, eller mer.
Haken som holder magasinet satte seg fast på et stevne i høst, og på den aktuelle øvelsen måtte jeg si meg godt fornøyd med halvparten av poengene jeg ville fått om jeg hadde hatt fungerende magasin...

 

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare bruke 243win med 1-8 eller 1-7?

Idiotsikker funksjonering i alle 308-magasiner og STR.

Kan lades ned til nivå til 6BR(som alltid lades til max++) og 6xc med VV N1XX for lengst mulig levetid på løp. 

243 maxladninger parkerer det meste.

243 er den mest tigjengelige 6mm patronen i butikk hvis man "plutselig" skal på jakt.  

 

Er lite utsnitt fra 6mmbr.com:

 

243 Win For Tactical Comps We asked GA Precision's George Gardner why he chose .243 Winchester for his Tactical Comp Gun. He replied, "Why would I run anything else? Think about it. I'm sending a .585 BC 115 at 3150 fps--that'll shoot inside the 6XC and .260 Rem with ease. I'm pretty sure I have found the Holy Grail of Comp Rifles. There are no brass issues like you can get forming .260 brass. I don't have to worry about doughnuts, reaming necks--none of that. And the choice in brass is great too--run Lapua if you want max reloads and great accuracy. Run Winchester if you're on a budget, and so you won't cry if you lose some cases in a match. I can get 10-round mags, and feeding is 100% reliable, since the case is identical to a .308 except for the neck. Accuracy-wise, I don't think I'm giving up anything to the .260 Rem or the 6XC." We then asked George if he'd considered using a .243 AI instead: "Yeah, the cases look cool with that 40° shoulder, but I think the standard .243 feeds a little better. And I don't think I really need the extra performance of an improved case. Run the ballistics for my load--115 moly DTAC at 3150 fps. You've got less windage than a 2950 fps 6.5-284, with cheaper brass, cheaper dies, cheaper bullets, and less recoil."

 

I orginale M98 kasser og magasinbokser bruker man 6mmRemington, eller 6x57 som den burde hete..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Torf said:

Hvorfor ikke bare bruke 243win med 1-8 eller 1-7?

Idiotsikker funksjonering i alle 308-magasiner og STR.

Kan lades ned til nivå til 6BR(som alltid lades til max++) og 6xc med VV N1XX for lengst mulig levetid på løp. 

243 maxladninger parkerer det meste.

243 er den mest tigjengelige patronen i butikk hvis man "plutselig" skal på jakt.  

 

Er lite utsnitt fra 6mmbr.com:

 

243 Win For Tactical Comps We asked GA Precision's George Gardner why he chose .243 Winchester for his Tactical Comp Gun. He replied, "Why would I run anything else? Think about it. I'm sending a .585 BC 115 at 3150 fps--that'll shoot inside the 6XC and .260 Rem with ease. I'm pretty sure I have found the Holy Grail of Comp Rifles. There are no brass issues like you can get forming .260 brass. I don't have to worry about doughnuts, reaming necks--none of that. And the choice in brass is great too--run Lapua if you want max reloads and great accuracy. Run Winchester if you're on a budget, and so you won't cry if you lose some cases in a match. I can get 10-round mags, and feeding is 100% reliable, since the case is identical to a .308 except for the neck. Accuracy-wise, I don't think I'm giving up anything to the .260 Rem or the 6XC." We then asked George if he'd considered using a .243 AI instead: "Yeah, the cases look cool with that 40° shoulder, but I think the standard .243 feeds a little better. And I don't think I really need the extra performance of an improved case. Run the ballistics for my load--115 moly DTAC at 3150 fps. You've got less windage than a 2950 fps 6.5-284, with cheaper brass, cheaper dies, cheaper bullets, and less recoil."

 

I orginale M98 kasser og magasinbokser bruker man 6mmRemington, eller 6x57 som den burde hete..

Nuvel, det som er vanlig i den typen konkurranser er diverse villkatter som er mellomting mellom 6BR og 6XC. Mest typisk utblåste BR-varianter, men også nedstrupte x47 og Creedmoor. "Alle" er enige at 243 er litt "too much gun" (kanskje du skal sitere David Tubb fra den samme 6mmBR.com?), og det er grei tilgang til ammo i 6XC nå. 
"Tactical competition" i USA er om temmelig lange hold (115gr DTAC...) Og det er det ikke i den grad her hjemme.

 

VI tenker uansett litt forskjellig, jeg skyter 6mm mer og mer fordi det er mindre rekyl enn i 6.5x55 og fordi det er enklere med 10skuddsmagasiner enn 6.5x55. Flere av kameratene mine skyter 6BR, og jeg ser jo at de ikke trenger å bry seg på langt nær så mye om varme, slitasje, og den type ting. Når en har piper til 7-8000,- og helst skal skyte 1-2-3ggr i uka, så vil en gjerne at det skal vare litt også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Joda, men det beste AICS 6br-magasinet har akkurat blitt "forbudt" pga 12-skudds kapasitet.

 

Jeg ser helt klart fordelene med 6br til bane men til jakt er 243win best, mest tilgjengelig og funksjonssikker i std-magasiner i alle jaktrifler.  

Link to comment
Share on other sites

Du må korte inn tilbringer/patronfører i bakkant og lage en blokk som settes inn for at patronene skal ligge lengre frem i magasinet. Magasinfjær tilpasses.
Magasinleppene må også justeres. Her er det prøv og feil som gjelder hvis du skal gjøre det selv. Det er ikke noen klar fasit med at du skal slipe av x antall tidels millimeter her og der osv.

6BR er et veldig morsomt kaliber, men ustabil mating, ellers takk.
Jeg har ei 6mm pipe stående som ble anskaffet som reservepipe til 6BR-børsa som jeg hadde, men ettersom den er historie nå så blir det vel til å tenke nytt.
Mulig jeg tenker tanken på 6BR igjen hvis noen kommer med et 5-skudds magasin til Tikka T3, men frem til det så gidder jeg ikke. Det finnes for mange andre gode alternativer som ikke gir i nærheten like mye hodebry.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, jmosbakk said:

 ustabil mating, ellers takk.
 

Alle kan klare å kødde det til...

 

Jeg har etterhvert nå sett så mange 6BRer fungere utmerket med magasin, at jeg er helt uenig i det utsagnet. Hvis jeg prøver å lage et 308-magasin av noe helt annet så blir det også ustabilt - men om noen som kan det gjør det, så får de til nesten hva som helst.

AIAW, AICS, TRG er noen av magasinene som virker utmerket med 6BR med modifikasjoner.

 

 

Når det kommer til 200STR, så har jeg sett folk skyte 6BR fra magasin uten mods, og uten problemer, og jeg sett folk prøve, med 100% failrate. Jeg har også prøvd, og det funker i 1 av 5 tilfeller ca.

6XC gir forøvrig mye dårligere sluttstykkegang på 200STR enn 6.5x55, det er mulig man burde bytta til en annen magasinholder, de fins jo i 3 størrelser. Jeg har nok opplevd flere matefeil på 2000 skudd med 6XC enn på 20 000 skudd med 6.5x55.

 

K

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, M67 said:

Alle kan klare å kødde det til...

Jepp, det gikk helt av seg selv faktisk.
Burde overlatt det til noen som vet hva de driver med, men jeg gikk lei 6mm egentlig. Til mitt bruk så faller den mellom to stoler, men skjønner godt at andre har nytte av kaliberet.
Til trådstarters bruk så hadde jeg valgt 223 med krapp stigning og lang kuleskråning 10 av 10 ganger.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, jmosbakk said:

Jepp, det gikk helt av seg selv faktisk

Jeg klarte også å få et magasin til å ikke mate 7WSM helt av meg selv

 

 

3 minutes ago, jmosbakk said:


Burde overlatt det til noen som vet hva de driver med, men jeg gikk lei 6mm egentlig. Til mitt bruk så faller den mellom to stoler, men skjønner godt at andre har nytte av kaliberet.
Til trådstarters bruk så hadde jeg valgt 223 med krapp stigning og lang kuleskråning 10 av 10 ganger.

Dette er jeg 100% enig i. Til mitt bruk som er PRS, så trenger jeg signaturen i målet, for å få poeng, og der er 6mm akkurat (såvidt) over det som skal til, mens 223 er under så det holder. En annen ulempe med 223 til det bruket er mangelen på (vanlige) 10skuddsmagasiner.
Jeg regner ikke magasiner som stikker metervis ut av rifla og lager feilfunk om du kommer borti det...  Gi meg et 10sk inni stokken!

 

Til jakt på småvilt, 223 hver gang. Jeg savner et annet magasin der og. Plastikk, AICS/MDT magasinet er smud, og virker bra, men det er dobbelt så langt som det burde være.

223 med 7 eller 8" stigning, lang kuleskråning, (F-class type brotsj) og for min del, uten magasin, vil fylle behovet her.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, M67 said:

Hadde ikke du nettopp begynt på prosjekt Sauer? Med en brukt en fra tidenes morgen?

 

K

Joda, men der var det ikke mulig å skyte små samlinger. Så ny pipe, bedding og kanskje noe annet før det gikk bra så ble det dyrt prosjekt. Da blir det heller pipe i noe jeg har ;) Så får langholdsuperuberpresisjonsrigg vente :P

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Mas-36 said:

MEN da var vi enige i 1/8 eller 1/7 sitigning da til 80-107grs kuler i 6mm? ;)

Ja, med 8" vil du finne kuler du ikke kan bruke, med 7" må du trolig vente vinter og vår, 7.5" bare vinter, og kan bruke flere kuler. Pick your poison.

 

 

42 minutes ago, Mas-36 said:

Joda, men der var det ikke mulig å skyte små samlinger. Så ny pipe, bedding og kanskje noe annet før det gikk bra så ble det dyrt prosjekt. Da blir det heller pipe i noe jeg har ;) Så får langholdsuperuberpresisjonsrigg vente :P

Så du fikk et utslitt løp? Eller er det noe mer feil? Hva slags ammo har du prøvd? Forresten fins jo 6XC piper til 200STR...

 

K

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, M67 said:

Så du fikk et utslitt løp? Eller er det noe mer feil? Hva slags ammo har du prøvd? Forresten fins jo 6XC piper til 200STR...

Jeg mistenker mer. Beste samlinger var 30mm og dårligste rundt det dobbelte. Prøvde to montasjer go to kikkertsikter. Brukte Norma Rekrutt, Norma GT, Raufoss 9,3 Sierra, "Godladningen" med 140grs A-Max til en i skytterlaget og bare på pur faen S&B helmatel.

Link to comment
Share on other sites

Og du var gjennom hele regla med grundig puss, inspisering av løpet, demontering av alt, tiltrekking med rett moment (7.5 og 4.5Nm) ?
9.3 Sierra er vel en av "skal virke" kulene, iallefall i nyere patroner, men er løpet kjørt så er det det. Typisk for eldre, "lite brukte" Sauere er rust i løpet, og da går ingenting. Det kan være i munningen, og å kappe 10-15cm kan hjelpe mye. Selvsagt kan de også være behov for bedding, men det er mer sjeldent, og synes som oftest. En "dum" feil av og til på eldre stokker er at den framre låskasseskruen bunner, så du ikke egentlig får trekt til framme.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jada, ikke olje mellom kasse/pipe(brukte avfetter). 4,5 på stokken. 8 på pipe prøvde også med 12 slik de gamle hadde uten endring. Pipe så blank ut i sterkt lys men brukte ikke noe borescope osv. Så da ga jeg opp når selv ikke 9,3 sierra gikk. Som du selv sier livet er for kort til å kødde med dårlige våpen og ammo :P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...