Jump to content

Lov eller forskrift om antall jegere per løyve ?


VosSO

Recommended Posts

Finnes det en lov eller forskrift om hvor mange jegere som kan jakte på et løyve?

Saken er vi er grunneiere med en familie på 4 som alle jakter og nå fremmer en annen grunneier i vårt jaktfelt at det kun skal være en jeger per løyve

Kan en grunneier kreve noe slikt og i så fall med hjemmel i hvilken lov eller forskrift

Jeg prøver å finne noe objektivt om dette i lover og forskrifter

Kan noen hjelpe meg ned dette ?

Synspunkter er uinteressant kun objektive fakta 

Link to comment
Share on other sites

Tipper det er sånn at på deres grunn så er det nok areal til ett dyr/løyve. Dere jakter sammen med andre grunneiere i ett jaktlag, og nå synes en grunneier det er for mye folk.... Finnes ikke noe offentlig lovverk som regulerer dette. Kun evt vedtekter for jaktlaget.

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg ikke var spesifikk nok

Saken gjelder et hjorteløyve som følger gården vår der vi er 4 i familien som jakter, kan vi jakte samtidig ihht lover og forskrifter ?

Eventuelt kan Jegere som har kjøpt løyver av andre ha med seg drivere uten våpen og evt gjestejegere ?

 

Link to comment
Share on other sites

Normal praksis er at du kan fint ha 50 skyttere/jegere på et løyve/dyr, men det blir jo ikke rare fordeling av kjøtt da.

Men du vil ikke finne noen rettskraftige lover/forskrifter som sier det ene eller andre. Eneste ess i ermet man har, er om valdet er såpass lite at om du trekker ut din eiendom, så mister også denne andre grunneieren muligheten for et dyr. Og dette er da pressmiddelet for at du og dine kan jakte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke sikkert den andre grunneieren har noe ess i ermet heller. Er det ikke nedfelt noe om dette i vedtektene til valdet/grunneierlaget/jaktlaget(stryk det som ikke passer), så har ikke vedkommende noe å fare med. I hvert fall ikke i første omgang. ved en situasjon der det blir forsøkt å få endret eventuelle vedtekter, så vil det jo kunne være aktuelt å bringe til torgs det som @Rausheim nevner i forrige post.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Jeffery said:

   -   vedtektene til valdet/grunneierlaget/jaktlaget(stryk det som ikke passer),   -

 

    -   og "det som paser", eller ikke passer, kan være en muntlig avtale, som bestefedrene (mødrene hadde ingenting med jakta på den tida) inngikk på 1950-tallet en gang. Da blir det ord mot ord, og krangel og uvennskap.

 

Vi har hatt en del tråder om dette temaet tidligere, og stort sett koker det ned til at dette er privatrettslige avtaler, som i liten/ingen grad er regulert i offentlig lovverk. Har man ikke pressmidlet "uten oss, blir det ingen jakt", er det vanskelig å gjøre noe.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder jaktretter og gamle skikker som ble avtalt da pil og bue var regnet som jaktvåpen, er det få andre ting som virkelig bringer frem det vonde i folk. Husker i min barndom når kjøttet skulle fordeles og om en fyr fikk et bedre kjøttstykke enn den andre, da ble det fort slagsmål.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Olesøn said:

Jeg trenger teskje. Har dere (din eiendom) rett på ett dyr? Som så befinner seg på samme terreng som andre jaktlag? Så jakter dere (du/familien vs naboene) "på kryss og tvers" av hverandre, men ikke sammen som ett lag? 

Vi er en del av et jaktfelt som fungerer fint oss grunneiger-jegere og innleide-jegere imellom men en annen grunneiger (som selger ut løyve sitt) i dette feltet mener at det skal være en jeger per løyve. Dette har jeg vanskeligheter med å forstå at kan kreves med hjemmel i lov eller forskrift og i så fall hvor finner jeg denne loven eller forskriften?? 

 

Link to comment
Share on other sites

Ok. Så på feltet "Huttaheitistuggukjørvet" har du jaktrett, og Mr. 1-pr-løyve har jaktrett. Du jakter på din rett (med følge) mens han selger sin. Så kjøperen jakter i lag med dere? 

 

Uansett er det vedtekter fra grunneierforeninga som bestemmer slik. Ikke Norges lover. Så hvis han ikke kan peke på en vedtekt fra et årsmøte i et signert referat i en protokoll så får han bare klage i vei. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Olesøn said:

Ok. Så på feltet "Huttaheitistuggukjørvet" har du jaktrett, og Mr. 1-pr-løyve har jaktrett. Du jakter på din rett (med følge) mens han selger sin. Så kjøperen jakter i lag med dere? 

 

Uansett er det vedtekter fra grunneierforeninga som bestemmer slik. Ikke Norges lover. Så hvis han ikke kan peke på en vedtekt fra et årsmøte i et signert referat i en protokoll så får han bare klage i vei. 

Riktig vi er 4 i familien som bor her på bruket og jakter på vårt dyr og det synes han er 3 for mange

 

Link to comment
Share on other sites

Ja da så, da synes han vel det da. Hvis dere i tillegg bor der alle sammen og ikke tre stykker kommer kjørende fra andre kanter av landet bare for å jakte så kan han ihvertfall holde snavla etter min ringe mening. Men sjekk protokoller fra grunneierlagsmøter, står det ikke der så finnes det ikke i virkeligheten.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Olesøn said:

Uansett er det vedtekter fra grunneierforeninga som bestemmer slik.

 

Her må det fortsatt oppklaring til:

 

Er det en sammenslutning av grunneiere som har søkt, og fått, fellingstillatelser for et bestemt antall dyr? I så tilfelle er de "vald", etter bestemmelsene. Og som så har ført disse tilbake til de enkelte jaktlagene,  "jaktfelt"?

 

Og består så disse jaktfeltene av grunneiere som jakter bare på sin egen eiendom ("jaktfeltet")? Eller kan dere jakte fritt over hele "valdet" (grunneierforeningen)?

 

Og innen denne "samskipnaden", har noen/enkelte/alle en slags vetorett i forhold til alle de andre?

 

Har ikke "samskipnaden" et styre, som kan rydde opp i diverse uklarheter?

 

Hvordan er stemmeretten på evt. årsmøter? Har hver enkelt eiendom 1 stemme, uansett størrelse? Eller er det stemmerett i forhold til tellende areal?

 

Og, ikke minst, som flere av oss har etterspurt: Kan dere, eller andre, trekke dere ut fra "samskipnaden" (bestandsplanen), og få tildelt dyr direkte fra kommunen? Kan hele bestandsplanlaget komme under minstearealet, hvis dere og/eller andre trekker seg ut?

Link to comment
Share on other sites

Hva med å sette en pris pr løyve, og dele kostnaden til alle løyvene på antall jegere i jaktlaget?

 

La meg ta et hypotetisk jaktvald med tre grunneiere og tre hjorteløyver. To av grunneierens stiller med én jeger, og den siste grunneieren stiller med fire. Totalt seks jegere i laget. La oss si at grunneierene skal ha 5000,- pr hjort. Bør ikke da hver jeger betale 2500,- ?

 

Slik jeg forstår trådstarter tilfelle, kan det virke som om to jegere betaler 5000,- hver, mens dere fire som hører til det ene løyvet bare "betaler" 1250,- hver. Kan det være her konflikten ligger?

 

 

Link to comment
Share on other sites

For meg er dette relativt enkelt. Har man et hjorteløyve og egen grunn å jakte på så har andre grunneiere ingenting med hvordan dette jaktes. Kjøttfordeling og kostnader er det eieren av løyvet som bestemmer.

Skal man jakte på andres grunn må dette være avklart med grunneier eller vald/jaktfelt. Det er fremdeles eier av løyvet som bestemmer kjøtt og kostnadsfordeling.

Jakter man sammen med hele jaktlaget kan det være begrensinger i antall jegere slik at hver grunneier har et antall plasser, alt etter antall grunneiere og hvor mange som praktisk kan jakte på området samtidig. Det vil leder vald/jaktfelt kunne svare på.

Det er et gammelt ordtak som beskriver slike bygdefeider:

"Hvorfor være vanskelig når man med ørlite innsats kan være komplett umulig."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...