Jump to content

Blyfri ammunisjon til småvilt og Rådyr.


Tatern

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har nylig gått til innkjøp av rifle i 6,5x55 og jakter bever, rev, skogsfugl og rådyr. Jeg lader ikke selv, enda. Storvilt er foreløpig ikke et alternativ, så ber ærbødigst om at vi ikke havner inn på "6,5 på elg diskusjonen".

 

Er det noen som har erfaringer å dele med bruk av blyfri ammunisjon på disse viltartene opp til og med rådyr? Gjerne innenfor kaliberet jeg selv innehar, men alt av erfaringer er av interesse. Presisjon, "knall og fall" effekt, kjøtt ødeleggelse etc. 

Takker for alle eventuelle konstruktive og informative svar.

 

    

Edited by Tatern
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei!

Lapua Naturalis er en super kule i 6.5x55. I min Tikka T3 går den kula som en strek :-)  Når det kommer til ødeleggelse av kjøtt, så er det en ting å tenke på at blyfrie kuler har en god del høyere hastighet enn blykuler, som betyr at det blir mye blodslått. Til mindre vilt er jeg mer glad i bonded blykule :-) 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

150gr Barnes TTSX er god medisin i 308Win. Jeg bytta kaliber/rifle i år, til 6.5x55 men rakk ikke å bestille nye kuler, så årets sesong ble med gammeldagse kuler. NEste år blir det 120gr TTSX, eller 100gr.

 

Min erfaring er at det blir mindre blodslått med homogene kuler enn med tradisjonelle kuler, men det kommer nok an på typen kule, ei stein hard kule vil nok oppføre seg mye som ei homogen kule, bare med mindre ekspansjon. Jeg ser heller ikke den med at homogene kuler har mer hastighet. Man lader like tunge kuler til samme hastighet?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har flere rådyr med 120gr TTSX i 6,5x55. Alle har dødd. Ofte veldig pene slakt, om man plasserer kula bak bogen.

Setter du kula i bogblad blir det litt graps, men da ligger dyret der det sto når du slapp skuddet.

Edited by hewi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...