Jump to content

Ejektorer på gammel Merkel - når skal de egentlig "virke"?


ko-stens

Recommended Posts

Jeg har en gammel Merkel 200E fra 1957. Denne kaster ut patronene/hylsene uansett om jeg har skutt eller bare skal tømme hagla etter jakt. Er det riktig?

 

Om det er noe feil, når skal de virke? Tenker at det kun er tomhylsen som skal sendes ut mens den uskutte skal sitte i. 

 

Kan rett og slett ikke huske om den har gjort det før. Kan ikke påstå jeg skyter veldig ofte med den (er jo f... ingen fugl å finne noen gang omtrent!). Jeg plukket fra hverandre hagla for et år eller to siden (husker ikke det heller) og pusset og smurte opp igjen mekanismen, men jeg rørte jo ingenting der. Men mulig jeg kan ha ujustert noe? Eller kan det ha noe med forskjeftet å gjøre? Det er jo det som gjør at hanene blir spent opp. Eller er alt i skjønneste orden? Alt ellers virker jo som det skal. Men det er jo litt pussig at hanene spennes hver gang jeg knekker hagla (og dermed kaster ut patronene), selv om de ikke er spent ned. 

Link to comment
Share on other sites

Har du smurt ejektorene? Jeg vil tro at det er rusk eller rust ett eller annet sted, så lenge det har fungert og ikke gjør det lenger. Foreslår at du setter deg ned med en kald en og ser på dette lenge nok til at du forstår hvordan det fungerer. Da ser du kanskje hva som er galt også. hvis du ikke får det til høres dette ut som en børsemakerjobb. Kan da ikke bli allverdens pris på å fikse dette.

Link to comment
Share on other sites

Uff...

 

Jeg fant ut hva som var galt. Jeg måtte snu om på ejektorfjærene. Lurer på hvordan jeg fikk til å sette på de feil da jeg hadde opp og pusset/oljet sist. Nå er i hvert fall det i orden.

 

MEN, så er det krise. Sikringen har plutselig blitt veldig hard i det siste, og da jeg dyttet og drev på, knakk pinadø sikringsfjæra! Har vel blitt svekket opp gjennom årene. Må bare krysse fingra og håpe på at fabrikken kan ha noe slikt liggende! Finner ingen på nett sånn i farta som kan ha det. 😕 

 

Legger ved et par bilder som sier litt om at det her ikke ligner veldig på noe tyrkisk... De fjærene jeg har snudd ses foran avtrekkermekanismen.

 

Merkel1.jpg.610cd2c05803b4a1fc1f9c60d30a5c1f.jpg

Merkel2.jpg

Merkel3.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/27/2020 at 5:47 PM, ko-stens said:

 

Jeg fant ut hva som var galt. Jeg måtte snu om på ejektorfjærene.

 

Merkel1.jpg.610cd2c05803b4a1fc1f9c60d30a5c1f.jpg

Om det er fjærene nede til venstre i bildet du snakker om, er det nok feil å kalle dem ejektorfjærer. Ejektorfjærene sitter normalt i forsjeftet. De fjærene på bildet, sørger bare for at spennstengene holdes oppe om hanen er spent. Om er en hane avfyrt, vil hanen tvinge spennstengene ned, og det er nok om spennstengene er oppe eller nede som avgjør om ejektoren blir utløst.

 

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Jøsses... Sendte epost til Merkel i går, og jammen fikk jeg svar i dag. 😊

 

Det går an å få tak i! De har videresendt eposten til Sisu Villmark, som visstnok er importør. Får høre med dem, så kan nok de få sendt et par i posten. Merkel anbefalte å kjøpe to. Ting tyder på at dette kan være et ikke ukjent fenomen på disse gamlingene. Men den er jo 63 år gammel da... 
 

Jeg kan for så vidt bruke hagla som den er, for jeg må fremdeles dytte frem sikringen, men den er jo ganske mye lettere enn med fjær. 

 

Edit: Det lå faktisk en epost fra Sisu i innboksen da jeg skrev denne posten. De har en forsendelse fra Merkel i neste uke og lurte på om jeg ville bestille. :-) Så da er det gjort. To stk. Prisen var grusom, 385,-/stk, men det får gå! 

 

 

Edited by ko-stens
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Joda, det kan jeg tenke meg. Men det er en høy kilospris! 😬 Men må man ha, så må man ha.

 

Brukte hagla en runde i skogen i helga. Det gikk fint uten fjæra. Sikringen går ikke av av seg selv, men det er lettere å skyve den av enn før. Blir i hvert fall greit å få ny.  

 

Driver og forfatter våpensøknad på ny hagle og. Tenker det er greit å skaffe en reservehagle i 12/70 eller 76 som også egner seg bedre på lerduebanen enn denne gammern. Det er jo ikke lett å få tak i lerduepatroner i 16/70 sånn på stående fot heller. Så får Merkelen hvile i perioder, i hvert fall når det er dårlig vær. Den begynner å bli nokså sliten. Kunne tenkt meg og plukket den i "partikler" og ta en til dels grundig restaurering av både metall og treverk. Mulig "Corona-prosjekt" om det blir altfor mye hjemmekontor utover vinteren! Tror muligens jeg lar avtrekkermekanismen få være i fred. Det ser komplisert nok ut fra før, om ikke jeg skal kludre til noe i tillegg... 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...