Jump to content

Breton v.s. irsk setter v.s. engelsk setter


Pontus

Recommended Posts

Skal kjøpe meg ny fuglehund, og denne gangen står valget mellom en breton, irsk setter eller en engelsk setter.  For å gjøre denne tråden litt annerledes en lignende "valg av rase tråder", ønsker jeg å stille to spørsmål jeg håper folk vil svare på. Begrunn gjerne.

 

1) Du som har jaktet med/sett jaktprøver med de tre rasene, hva mener du er den største forskjellen på de tre rasene. Prøv gjerne og tenk rase, ikke individ.

2) La oss si at man velger ut 5 bretoner, 5 irsk settere og 5 engelsk settere fra de  5 "beste/sikreste/mest populære" kullene i de tre rasene.  Man bruker ingen eller svært lite tid på trening på tamfugl, dressur, standtrening, søkstrening osv. i valpe- og unghundperioden. Man lar de bare utforske skogen og fjellet slik de finner det naturlig. Så tar man en status når de er 1,5 år, og ser hvilke individer som søker i jaktbar avstand fra fører, finner og står for mest fugl, og som klarer å presentere fugl for skudd.  Vil individer fra breton, irsk setter eller engelsk setter toppe lista, eller vil de være jevnt fordelt. Kanskje viktigst, fra hvilken rase finner vi de individene som ikke blir fungerende fuglehunder?

 

Spørsmål nr 2 er kanskje litt lite realistisk. Men svarene på spørsmålet kan nok si mye om de tre rasene.

 

PS: har du bare erfaring fra to av rasene, så tar du det derfra. 

Edited by Pontus
Link to comment
Share on other sites

  • Pontus changed the title to Breton v.s. irsk setter v.s. engelsk setter
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...