Jump to content

Hjemmeladning 308


iscariah

Recommended Posts

Så det utgjør ikke mer i forskjell? Da er det ikke så mye å hente på pris. Fordelen vil da være at man kan spesialtillpasse ammo til sitt våpen og bruksområde. På handvåpen er det svært få som ikke lader selv, men der er det mye og hente på pris pr skudd.

Link to comment
Share on other sites

Dette med "spesialtilpasset" ammo høres besnærende ut men det skal endel til å lade bedre ammunisjon enn normal fabrikkamunisjon.

Innkjøp av utstyr må inn i regnestykket, avskriver en det med la oss si 2 kroner per ferdig patron snakker vi fort 1500-2500 patroner før du har "betalt" det.

 

Med mindre en skyter mye (kassevis), er det egentlig bare tull å lade selv. Plukk opp noen timer overtid og kjøp ferdigvare.

Ingen som følger slike råd (ikke jeg heller..) ..

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, nhd said:

https://www.norma.as/norma-precision/817523/norma-golden-target-308-win-150gr--9-7g-patroner

10,69 kroner, og det skal noe til å gjøre det bedre enn dette.

Mnja, 150gr patronen til Norma er ikke fantastisk, om det går an å si. Den går kjempegodt i noen rifler, men mindre bra i andre. På litt lengre hold er den helt ubrukelig.

Despoten selger 155gr NCC for 2.79, og da lader du selv for 5-5.50, selv uten å kjipe på andre ting - matchammo. 

Kjøper du en Dillon 650, til 12000-ish, så lader du du disse med 4-600 patroner i timen.

 

Sier du at du "jobber gratis" så "tjener" du 5,- per patron, og betaler altså ladepressa med 2400 patroner. Deretter kan du regne en timelønn på 1-3000,- alt etter hvor fort du lader...

Min 650 er ca 3 år, og den har ladet ca 18 000 patroner til nå, alle til en materialkost rundt 4.5,-/ patron. Sammenligner jeg med fabrikkammo til 9 kroner så har jeg altså spart (18 000 * 4.5 - 12000) ca 70 000,-

 

Det er ca en slik 

IMG_4243.jpeg.c3222affcb373e1aba30372a70cf02d1.jpeg

 

eller en slik

IMG_4667.jpeg.d935b0cfb3e84258409008ed9081ac8a.jpeg

 

Og så sparer du jo mer jo mer du skyter, så der er bare vinn-vinn ;)

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...