Jump to content

Ulik vekt mellom hylseprodusenter


Proshooter

Recommended Posts

Tok et lite eksperiment. Veide gjennomsnitt av flere hylseprodusenter. Alle produsentene var ganske like mellom sine egne hylse. Men mellom produsentene skilte det mye. Fra letteste til tyngste produsent var det 13,6 grains. 


Jeg ser da hvorfor en må bruke en må bruke en og samme produsent for å få mest mulig likhet i ladningene.

 

Jeg regner med at det nok er mindre hylsevolum i de tyngste selv om jeg ikke målte dette, men hva vil dette gi av forandring? Det vil gi mindre plass til krutt. Vil det da føre til mer eller mindre trykk? Hva med hastighet, mer eller mindre?

 

Jeg ser i ladetabeller at ingen oppgir vekt på hylsen. Burde dette blitt opplyst slik at en evt kunne justert ladningene bedre deretter?

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Proshooter said:

Tok et lite eksperiment. Veide gjennomsnitt av flere hylseprodusenter. Alle produsentene var ganske like mellom sine egne hylse. Men mellom produsentene skilte det mye. Fra letteste til tyngste produsent var det 13,6 grains. 


Jeg ser da hvorfor en må bruke en må bruke en og samme produsent for å få mest mulig likhet i ladningene.

 

Jeg regner med at det nok er mindre hylsevolum i de tyngste selv om jeg ikke målte dette, men hva vil dette gi av forandring? Det vil gi mindre plass til krutt. Vil det da føre til mer eller mindre trykk? Hva med hastighet, mer eller mindre?

 

Jeg ser i ladetabeller at ingen oppgir vekt på hylsen. Burde dette blitt opplyst slik at en evt kunne justert ladningene bedre deretter?

Vektforskjellene har ingen praktisk betydning. Vanligvis. Små hylser, som 223 kan ha så forskjellig volum at du kan få merkbare trykkforskjeller, så der bør en skille (de meste ekstreme) merkene.

For andre kaliber så er dette noe du kanskje merker på høydespredningen ved presisjonsskyting på 1000m hold...

 

K

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, kjella said:

Vekt er ingen god indikator.

Hylser måles i mengde vann (volum)

Dette er stort sett feil og årsaken er at når trykket stiger vil alle hylser utvide seg til de har kontakt med kammerveggen. Mer vekt betyr mer messing inne i kammeret og da blir det mindre volum til kruttet. Unntak er der ekstraktorrillen er ulik. Alle produsenter bruker samme legering slik at tetthet på messingen er lik.

7 hours ago, Proshooter said:

Jeg ser i ladetabeller at ingen oppgir vekt på hylsen

Med ett unntak, Norma har produsert hylser med svært stor vektforskjell, og har et sett med ladedata for tunge og lette hylser.

 

Lader man opp til makstrykk kan skifte av hylser gi overtrykk, men stort sett er det OK og sortere etter produsent.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Polardego said:

Jeg veide enn gang 20 Remington og 20 Lapuahylser. Remington var en del lettere og Lapua hadde dobbelt så variasjon på vekten. Remington hadde altså mye jevnere vekt, til 1/3 av prisen.

Min erfaring er nøyaktig motsatt. Bortsett fra det med prisen. Dårligere er de også, Rem. hylsene, vil si Lapua og Norma hylser godt er verdt prisforskjellen over Remington og Winchester

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tok en ny måling med vann. Innvendig har den tyngre hylsen plass til 54,5 grs vann (i snitt) den letteste hylsen har 55,4 (i snitt)

 

da forstår jeg at ved samme mengde krutt vil den tyngre kulen gi mer trykk og hastighet? Av den grunn må en avslutte max lading tidligere på den? 
 

fordelen med den tyngre var at hylsene var tilnærmet like mens på den letteste varierte det opp til 1 grs forskjell. 

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Proshooter said:

Tok en ny måling med vann. Innvendig har den tyngre hylsen plass til 54,5 grs vann (i snitt) den letteste hylsen har 55,4 (i snitt)

Måling med vann er bortkastet tid, med hylser av samme fabrikat er det vekten som er avgjørende. 

Messing er elastisk og fjærer tilbake slik at innvendig volum varierer fra hylse til hylse. Når hylsen skytes i et våpen fyller den hele kammervolumet slik at ulikheter i volum blir kun forskjell i messingmengde i hylsen og den finner du på vekten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var nettopp bortom dette temaet i en annen tråd:

 

https://www.kammeret.no/topic/91260-decapping-pin-utvider-tennkanal/?do=findComment&comment=1329217

 

Dette har neppe noen stor praktisk betydning. Men "fasiten" er, i følge (de hersens) naturlovene, slik som @Per-S skriver. Og når vi føst sitter i ladebua, og skal lade opp 15 jaktpatroner, kan vi jo tillate oss å veie hver hylse. Men flere tusen konkurranseskudd pr. år får nok ikke den samme kjærlige behandlingen.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Jegermeistern said:

Men flere tusen konkurranseskudd pr. år får nok ikke den samme kjærlige behandlingen.

De får nok en kjærlig behandling, men på en annen måte.

For de som lader Norma magnumhylser kan det være lurt å sjekke vekten. Det finnes hylser i 300 Win mag med vekt på 270 gr, og hylser med vekt på 215 gr. I 300 Win mag betyr det 5,5 gr forskjell i maks ladning. Bruker man maks ladning for lette hylser i en tung hylse er man i trøbbel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...