Jump to content

Må jeg trimme hylsene?


gribben

Recommended Posts

Har helpresset en god del hundre stk 30.06 hylser, som er skutt en gang i min rifle. 

 

I følge ladeboka er maks hylselengde på 30.06 -  63,34mm.

 

 

De aller fleste hylsene er lengre enn dette; en god del av de er rundt 63,65 mm. 

Har prøvd 20 stk i kammeret på rifla uten problem. 

 

Spørsmålet er derfor; må jeg trimme alle hylser som er over 63,34 mm? Og hvis ikke hvor lange kan jeg la de bli før jeg trimmer? 

 

Skal skytes i en Schultz og larsen victory om det har noe å si

 

 

Edited by gribben
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, ruger1022 said:

Jeg kjøpte meg en sånn og har ikke trimmet en hylse på mange år etter at jeg fant ut at max hylselengde i min Browning Bar 30-06 kunne være 64,2mm og i S&L kunne være 63,85

 

Chamber Length Gage

 

 

Der sparte du meg for mye ekstra jobb! Nesten alle hylsene jeg har presset er over 63,34 mm.  Takk! 

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Ruger #1 said:

Riktig @kjella

De fleste hylser skutt i eget kammer,med moderne våpen, bør tåle mer enn en avfyring før trimming er nødvendig. 

 

 

Det kommer an på hvordan de er helpresset. En vanlig nybegynnerfeil er å presse alt for mye, og da kan de strekke seg svært mye.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, mest sannsynlig det jeg har gjort. Hvor mye lengre er det vanlig at hylsene blir når man helpresser de, i 30.06? 

 

Målte en del tomhylser som er skutt en gang, men ikke presset og alle er under maksmål. 

 

 

Anbefaler du å skru die høyere opp? Hva er et godt tegn på at den er presset nok? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, gribben said:

Hva er et godt tegn på at den er presset nok? 

At den kamrer uten motstand. Men husk at hele halsen må presses. Ofte trenger du ikke å presse så mye at skuldra settes tilbake. Jeg anbefaler lee collet. Da halspresser du uten hylsestrekk ganske mange ganger før du må helpresse. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som @tailgunner sier. Når hylsa kamrer uten motstand er den presset nok. Mine hylser kamrer med ett lag Scotch tape under, men ikke med to. Jeg sier ikke at det er det eneste riktige, men de varer ei stund, og jeg har sjelden eller aldri mateproblemer.

 

Jeg klarer ikke å anbefale kun halspressing til annet enn BR-formål. Plutselig står du der med en patron som ikke kamrer, når du trenger at den kamrer. Det er en grunn til at folk helpresser, og det er ikke at liker det.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, M67 said:

Som @tailgunner sier. Når hylsa kamrer uten motstand er den presset nok. Mine hylser kamrer med ett lag Scotch tape under, men ikke med to. Jeg sier ikke at det er det eneste riktige, men de varer ei stund, og jeg har sjelden eller aldri mateproblemer.

 

Jeg klarer ikke å anbefale kun halspressing til annet enn BR-formål. Plutselig står du der med en patron som ikke kamrer, når du trenger at den kamrer. Det er en grunn til at folk helpresser, og det er ikke at liker det.

 

K

 

 

Prøvde med 8 lag med tape under slik at hylsa målte 63,91 mm, går fortsatt inn i kammeret med litt motstand i sluttstykket. 

 

Snakket med børsemaker i dag som anbefalte meg å sortere hylsene slik at man lader samme lengde i samme batch, men at de ikke var nødvendig å trimme selv om de var over maksmål så lenge den gikk inn i kammeret uten problem. 

 

Ga meg også et god tips med tusj på hylsa for å finne ut hvor høyt jeg kunne skru dia. Sikkert flere av dere som kjenner til det :)

Link to comment
Share on other sites

Så du har presset de så mye, slik at halsen har blitt forlenget?

 

Da er det vel bare å trimme de til riktig lengde.

 

Du kan måle hvor mye du flytter brystet tilbake med en 9mm hylse som du setter over halsen på 30-06 hylsa, og måler med ett skyvelære. Eventuelt har Hornady ett verktøy sett som gjør samme jobben. 
 

Da er det litt enklere å finne ut hvor mye en flytter skuldra bakover. Jeg synes det er enklere enn å føle seg frem, eller å bruke tape.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen sammenheng mellom patronspill og hylselengde. Patronspillet avgjøres av hvor langt bak du presser skuldra, langt og hylsa strekker seg mye, og enda mer ved avfyring.

Tomhylser som er lange i halsen nok til å gi overtrykk som ladd patron kamrer uten motstand. 

 

Igjen, det er ingen sammenheng mellom hylselengde, og om hylsa kamrer, eller hvor mye patronspill det er!

 

 

Alle manualer, ladebøker, youtube how to, wtf,  gir gode forklaringer på hvordan stille inn helpressedier så en presser minst mulig.

 

Det enkleste er å ta ut slagfjær og utstøter av sluttstykket, så en kjenner direkte hva en gjør. Vet du ikke hvordan, så finn det ut, man kan ikke ha rifler man ikke kan demontere.

Ta ei hylse som kamrer trangt, eller ikke, og smør den, og sett den i pressa og skru dia ned på den til den stopper.

Prøv om den kamrer, gjør den ikke, skru 1/16 omdreining ned (en 1/4 1/4) merk gjerne dia med tusj så du ser enkelt hvor du skrur. Gjenta til den kamrer lett. Du har da trolig vært innom "tregt" og "litt tregt". Sett en tape under og kamre, juster om den ikke kamrer. Sett en tape under. Nå skal du måtte ta i, eller den skal ikke kamre. Juster om den gjør - tilbake altså. Sett fast låseringen.

 

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hylser har ikke nakke, de har hals. Nakke, to stegs avtrekk, bunnmetall og sånne tulleord kommer fra folk som ikke visste hva det var før de leste det på ei amerikansk nettside og oversatte direkte. Vi har hatt gode norske ord for disse tingene i minst 100 år.

 

Dagens språkrant unnagjort, så kan jeg ikke helt se at det hjelper å sote halsen når en skal justere ei helpressedie? Tror ikke jeg forstår hva du mener her?

 

15 minutes ago, beel said:

@M67 Når jeg fikk tenkt meg om, er det jo logisk, messingen må ende opp en plass, og i en die er det vel ikke mange andre steder enn i lengden å gjøre av seg.

Jepp, du klarer ikke å stappe den tilbake der den var.
 

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, M67 said:

Jeg klarer ikke å anbefale kun halspressing til annet enn BR-formål. Plutselig står du der med en patron som ikke kamrer, når du trenger at den kamrer. Det er en grunn til at folk helpresser, og det er ikke at liker det.

 

Det har jeg til gode å oppleve faktisk. Det blir en del skudd i året og jeg bruker collet til all treningsammo og merker jo når jeg må helpresse. Det blir noen/mange omladninger før det skjer. Men så driver jo ikke jeg å atomlader heller og ikke konkurrerer jeg så om det skulle skje at jeg ikke klarer å kamre en patron så er det ingen krise. 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Ruger #1 said:

Mente skulderen, (min feil) og det tror jeg du forstod før du begynte å agere Sylfest Lomheim 

Nei, jeg gjorde ikke det. Siden halsen er "neck" på engelsk er det en haug noobs som kaller halsen for nakke, og derfor forstod jeg ikke, selv om jeg sikkert burde (siden det jo er en kjent måte å gjøre det på).  Noe som vel grunngir Sylfest-opptredenen min nokså greit også...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, tailgunner said:

Det har jeg til gode å oppleve faktisk. Det blir en del skudd i året og jeg bruker collet til all treningsammo og merker jo når jeg må helpresse. Det blir noen/mange omladninger før det skjer. Men så driver jo ikke jeg å atomlader heller og ikke konkurrerer jeg så om det skulle skje at jeg ikke klarer å kamre en patron så er det ingen krise. 

Jeg atomlader heller ikke, men det sniker seg inn "blindpassasjerer" når en skyter sammen med andre. Men som du sier, skyter en 5 skudd på jakt i året så tester en om disse kamrer, og halspresser, det er bra mye mindre arbeid. En har sikkert mindre risiko for blanding også, om en ikke konkurrerer.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...