Jump to content

Lapua Mega på elg


40årskrisa

Recommended Posts

Som Spindrift skriver. Velprøvd og et godt valg. De fleste velger riktig nok 185 grs i 308 win og 200 grs til 30-06en. 150 grs virker sikkert den også spesielt om du ikke vil ha gjennomskyting. Men du bør være ekstra nøye med å ha renest mulig sideskudd med så lett kule.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt  fire elg med Lapua Mega 185 grain med 308 Win. Fungerer helt utmerket, tidligere da det var 170 grain til 7mm. skjøt jeg flere elg med 7mm.Rem.Mag. Ingen kuler sviktet. 170 grain til 7mm. er for lengst ute av markedet.

En bekjent av meg som jeg lader for sverger til Lapua Mega i 308. (185 grn.) Han skyter kun hjort, er storfornøyd med resultatet, pene slakt sier han. 

Link to comment
Share on other sites

Fant litt i samlerarkivet og noen notater fra elg jeg har skutt:

Lapua Mega: Stort sett har de elgene jeg har felt fått gjennomskyting (Mega og andre kuler.)

Fire elg med 185 grain Mega i 308 Win. Her har jeg kun en kule som traff skrått forfra gjennom bogblad (året var 1994), skuddet stoppet i skinnet på andre siden. v/0 var 740 m/s. Avstand til en 1 -1/2 års stut var ca.15 meter. Kulas restvekt er 148 grn. Som andre nevner: tung kule til kaliberet. Lapua Mega er ikke valget til magnumhastigheter. Selv har jeg som nevnt over i tråden her skutt flere elg med 7mm. Rem.Mag. med Lapua Mega. Fra denne epoken har jeg funnet kun en kule. 170 grain v/0 =860 m/s. 1-1/2 års ku skutt på 30 meter. Restvekt er 112 grain. Året var 1996.

For sammenligning tok jeg bilde av en 125 grain Mega, den har jeg ikke sett noe til på mange år. En 150 grain Mega. Ellers har jeg sett noen få Mega kuler fra 9,3, de har også stort sett passert gjennom dyret.

 

Lapua Mega i 6,5x55: Hører og leser mye skryt av den, hastighetene her er også passe til denne kula. 

 

DSC04052.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Vaquero skrev (På 30.10.2020 den 15.33):

Jeg har skutt  fire elg med Lapua Mega 185 grain med 308 Win. Fungerer helt utmerket, tidligere da det var 170 grain til 7mm. skjøt jeg flere elg med 7mm.Rem.Mag. Ingen kuler sviktet. 170 grain til 7mm. er for lengst ute av markedet.

En bekjent av meg som jeg lader for sverger til Lapua Mega i 308. (185 grn.) Han skyter kun hjort, er storfornøyd med resultatet, pene slakt sier han. 

Hei!

Fant du noen av kulene igjen? Hvordan så dem i så fall ut?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...