Jump to content

Byggveiledning mottas med stor takk !


Huggern

Recommended Posts

Kjære kammerfolk da en elendig databruker som meg selv ikke greier å fjerne utkastet mitt så får jeg bare lage ett nytt innlegg…

Jeg begynte i mitt første innlegg å fortelle om jaktsituasjonen jeg hadde opplevd i år og div, greia var i bunn og grunn at jeg nå ville ha litt grovere sats til neste års jakt og etter mye om og men, diskusjoner, + og – så har jeg landet på valget mitt. Kaliberet passer nok ikke alle, men til mitt bruk samt interesser så gjør 338 LM jobben og enda litt til.

Det finnes mye forskjellig av rifler der ute, noe bra og noe ubrukelig – igjen alt til sitt bruk. Man kunne jo kjøpt ei ruger precision 338, savage, sako osv.. Men samtidig så vil jeg gjerne bruke børsa mye og ofte og da blir 338 halvdyr. Velger ikke dette kaliberet på grunn av billige skudd heller, så da kom jo ideen om ei custum rifle.

Min første tanke var jo da å ta ei Remington 700 rifle og bare bytte bolt og løp til 338 når man ville ha dette kaliberet og bytte tilbake for 6,5*55. Har jo da naturligvis lest meg opp og ned i mente før jeg i det heletatt tok dette til en reel vurdering og har da oppfattet det slik at rem 700 ikke er optimal for å si det sånn.  Skyter en del, men det jeg ikke har gjort er å bygge rifler, finne de riktige delene som skal sammen osv og det er dette jeg nå søker litt veiledning til J Kunne naturligvis ringt børsemaker, men når man ikke har så store peilingen er det fort at man sier ja til ting man ikke trenger/dårlige løsninger fordi man ikke har noe å komme med selv.

Skulle jeg nå gå for ei custum rifle så skal dette kunne hvert fall gi meg to ting.

1-      Skal kunne veksle mellom 338 LM og 6,5*55 ved å skifte bolt og løp-usikker på hva mere som evt måtte kreves «magasin» «recoil lug?» Dere skjønner sikkert hva jeg er ute etter.

2-      Rifla skal ikke veie all verden gjerne rundt en 6kg «uten sikte».

 Så til alle dere der ute med god peiling på bygging, hva ulike kasser måtte tåle, bolt, magasin, osv kom gjerne med innputt. Skulle noen ha fryktelig god greie på dette så takker jeg ikke nei til fullt oppsett av alt dere ville brukt til å bygge ei slik rifle heller- hadde faktisk vert helt toppers.

Takker på forhånd! J 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg tolket deg riktig, og husker rett, fra den andre tråden, så har du allerede ei rifle i 6,5? I så fall ville jeg ha beholdt den og fått bygd/kjøp ei grøvre i tillegg. Det er en langt mindre komplisert løsning. (Forutsetter fortrinnsvis at du har plass i "garderoben", hvis den skal erverves til jakt.)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/22/2020 at 6:31 PM, Jeffery said:

Hvis jeg tolket deg riktig, og husker rett, fra den andre tråden, så har du allerede ei rifle i 6,5? I så fall ville jeg ha beholdt den og fått bygd/kjøp ei grøvre i tillegg. Det er en langt mindre komplisert løsning. (Forutsetter fortrinnsvis at du har plass i "garderoben", hvis den skal erverves til jakt.)

Joda stemmer det :) Får vel sette byggingsprosjektet litt på vent antar jeg, problemet mitt er vel det at jeg er den typen som skal ha ei rifle til alt.. Man føler seg jo fort mye bedre om man fyrer av 5000+ skudd med ei og samme rifle- om det ga mening :) Men får vel se på alternativer.

Link to comment
Share on other sites

On 10/22/2020 at 6:57 PM, slemmo said:

Blaser R8

Hadde de bare kunne laget en utgave der de har vanlig bolt :) Kan ikke forklare det men føles liksom rart å bare dra den osv kontra løfte opp osv- jeg gjør jo ikke akkurat mye mere på glocken men, ja... Har også skjønt det slik at blaser ikke er noe å ha dersom man tenker å bruke slike magnumer?

Link to comment
Share on other sites

On 10/22/2020 at 6:54 PM, Dodraugen said:

Kanskje du får det til med savage 110, litt usikker på låsekasse lenge.

Blaser er egentlig det eneste fornuftige alternaltivet.

Billigste alternaltivet er to rifler.

Ja, begynner fort å koste en del har jeg sett. Alternativet er jo ekempelvis å kjøpe ACCURACY INTERNATIONAL AX, men da er det 70k bare for rifla.....

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Huggern said:

Hadde de bare kunne laget en utgave der de har vanlig bolt :) Kan ikke forklare det men føles liksom rart å bare dra den osv kontra løfte opp osv- jeg gjør jo ikke akkurat mye mere på glocken men, ja... Har også skjønt det slik at blaser ikke er noe å ha dersom man tenker å bruke slike magnumer?

Hele poenget med Blaser er jo at det er en rettrekker, det er null vits i å lage en vanlig sylinderlås ut av det. Og selv om R93 har et frynsete rykte er R8 solgt i stort antall uten at jeg kan huske å ha hørt om noen ulykker på grunn av våpenet i seg selv (eller pga mangel på sikkerhet for skytter).

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Huggern said:

Man føler seg jo fort mye bedre om man fyrer av 5000+ skudd med ei og samme rifle- om det ga mening

Det gir absolutt mening, men jeg tror likevel at det gjør ting såpass mye mindre komplisert å ha ei rifle, dedikert til mengdetrening, at jeg holder en knapp på den løsningen.

Da tror jeg det er en bedre løsning å ha to rifler som er mest mulig like, ergonomisk, og funksjonsmessig. Skal en ha ei til alt, så er jeg redd de som peker på R8, er verdt å lytte til😬

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...