Jump to content

Halvautomat med kort pipe


vannebo

Recommended Posts

Har i dag en eldre Benelli S90EL med 61cm pipe som har voldt meg lite begymring. Pga unger som er med på jakt, og at hovedtyngden av fuglejakt er postjakt der hund sitter ved siden, samt at det som regel ikke er så mange 100m unna begyggelse turområde mm bruker jeg nå konsekvent demper. Siden demper er høyere enn skinne heiv jeg på en micro S1 som jeg også liker godt. Den gjør det veldig mye lettere å få inn oppfølgingsskudd på som ender faller i vann i skumring. Ulempen er at pakken blir noe tungrodd og lang. Så innimellom vurderer jeg om jeg skal bytte og kjøpe en kortere hagle spesielt tilpasset bruk. Ser vanskelig for meg å bruke hagla uten demper. hønsefugl jakter jeg normalt sent om det blir,og da er det like greit å ha med drilling - som jeg også har en micro på..

Kortere pipe til s90 er mulig, men koster tett under 10k og tar 4-5mnd å få levert - lite aktuelt moa, da man kanskje får 5k for hagla brukt :P

 

Hva er alternativ med kortere pipe og tilsvarende kvalitet? Frister utrolig lite å bytte til pumpe, eller hagle av enklere kvalitet. Ser at breda b12i fås med 18,5" pipe, men det virker ikke som NOEN er interessert i å ta den inn 

http://bredausa.com/products/#tab-1444767628594-6-10

Har vært i kontakt med Breda, og de var ivrige, men det skorter på vilje i Norge

 

Eller er det bare å bite i det og skaffe en m2 med 21" pipe?, det blir ikke veldig mye kortere, men er kanskje tilstrekkelig? Er nok mer vekt bak så balansen blir kansje bedre uansett? 

 

Meninger? Et 3. alternativ er å beholde som det er og evt balansere bedre med å vekte ned kolben, og kjøpe leirduer og skudd for de 10-12k differanse for oppgradering vil koste :P

 

Link to comment
Share on other sites

Har vært innom temaet selv, men har null peiling på hagle så jeg aner ikke hva som er bra/viktig/riktig.
Jeg tenkte primært på å kjøpe en Fabarm L4S og få børsemaker til å korte inn denne sånn at lengde med demper ble noe tilsvarende 66cm pipelengde. Problemet jeg møtte på med akkurat den hagla var at det visstnok skulle være tre forskjellige boringsdiametre og ved kapping så hadde man helt sikkert forstyrret noe der.
Foreløpig løsning på problemet for min del heter Soundscopes, men det hjelper ikke turgåere/unger/bikkjer en dritt selvsagt og jeg er nysgjerrig på hva som kan komme av løsninger i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Slitern said:

Hva med å sende pipen til en børsemaker, få den kortet ned til ønsket lengde og gjenget opp for choke på nytt?

Bør vel gå dersom pipa ikke er "overbored"

 

Det er den.. Da må man i tilfelle over på thinwall system, men det baller på seg, og man bør ikke skyte stål i de, og jeg jakter mest på sjøfugl :P  Det er heller ikke bare å finne noen som gidder å gjøre det. Jeg foreslå å kappe og lodde en sleeve for å montere choke i men fikk ingen ovesjoner for det forslaget :P  Hadde det gått hadde jeg kappa på 40cm :P

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du vil ha demper så ville jeg kikket hardt og lenge på denne: http://www.hushpower.co.uk/Gunroom/SG_Hushpower.htm

 

Jakter "alt" annet med Benellien min, men hadde tidligere tilgang på duejakt nær bebyggelse (med dertil naboklager) som fikk meg til å søke på en slik. Mistet dessverre jaktmuligheten på nevnte åker før jeg fikk kjøpt denne så har ingen personlige erfaringer, men tilbakemeldinger fra andre Hushpower-brukere i Norge sier løp & kjøp.

 

Link to comment
Share on other sites

Selv om det kan virke "dyrt" å måtte punge ut med et løpssett til 10k, så hadde jeg personlig gjort det, kontra å rote med billigere/dårligere våpen eller (gudene forby) få en børsemaker til å korte ned det du har og gjøre sitt der (prisen vil fort nærme seg 10k der også og resultatet vil bli noe halvtidsgreier).

Link to comment
Share on other sites

@Ranger#44 hvor har du dette fra?

 

Sakset fra Hushpower: 

"The Hushpower range can be shot with any cartridges suitable for the chamber length of each model, BUT for maximum noise reduction and safety we recommend FELT wad, subsonic cartridges. If you have to use plastic wadded cartridges, be extra vigilant about ensuring the barrel is clear after each shot"

Link to comment
Share on other sites

@Rausheim nei, det er uaktuelt å gå ned på kvalitet. Det MÅ virke, og virke og virke... 10k for et sett er såpass mye at om jeg putter de pengene i ny børse og selger den jeg har er jeg nesten i mål på en M2 med 53cm pipe. Korte den jeg har har jeg gitt opp.

 

@Neon77  gidder ikke styre med hushhpower, det blir en enløper med A12

 

@Ranger#44 interessant det du skriver om opplevd lyd - selv om det nok er reelt.  Hvordan oppleves din, er det litt framtungt eller er det veldig framtungt? Om det bare en marginal forbedring ift hva jeg kan tweake på den jeg har er det ikke så interessant å motivere et bytte heller... 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, neon77 said:

@Ranger#44 hvor har du dette fra?

 

 

Snakket med dem. Det var mitt siste kontrollspørsmål før jeg skulle kjøpte.

 

 

@vanneboHva som er framtungt og veldig framtungt blir fort subjektivt. Hadde det vært en O/U til generell jakt, ville jeg kalt det for fullstendig krise. Men jeg bærer ikke den haglen noe, sitter kun på post og venter på anden. Treffer jeg på linjen til anden, og får opp farten, så går skuddet av seg selv. Jeg kan få målt tyngdepunktet ila helgen, så kan du jo sammenligne med den du har. 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Ranger#44 said:

Men jeg bærer ikke den haglen noe, sitter kun på post og venter på anden. Treffer jeg på linjen til anden, og får opp farten, så går skuddet av seg selv. Jeg kan få målt tyngdepunktet ila helgen, så kan du jo sammenligne med den du har. 

Blir litt samme som meg da.. sjekka kjapt med noe dårlig tape, og å korte pipa jeg har med 8cm ville gitt en marginal forflytning av balansepunkt. Fint om du gidder sjekke balansepunkt, gjerne da mål med både avtrekker og kolbekappe som referanse. Samt balansepunkt uten demper.  Fordelen med å ha den som jeg har den nå er at jeg kan plukke av demper dersom jeg vil ha ei letthåndterlig børse på skogen.  Jakter bare med hund uansett så vil nok ha tid til å håndtere vekta og...

 

@Rausheim det er vel egentlig det som er avveiningen ja.. evt en breda om den mot formodning kan skaffes. Får se ila høsten om jeg får mulighet til å låne en M2 satt opp som den jeg har med aimpoint og A12 så jeg kan sammenligne direkte..

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...