Jump to content

Ultralydvasker til rengjøring


Proshooter

Recommended Posts

Funker fint med rett middel for våpenrengjøring. 
F.eks. denne: https://www.brownells.no/TURBO-SONIC-CLEANING-SOLUTIONS-AND-ACCESSORIES-Gun-Parts-Cleaning-Solution-16oz-LYMAN-749012601

Perfekt for å rengjøre AR-bolt og bolt-deler som blir veldig møkkete. Også fint for revolvertønner med fastbrent krutt foran.
Hadde jeg hatt stor nok maskin hadde jeg tatt av skjefteplater på pistoler og kjørt de også nedi.

 

Om du bruker noe hjemmesnekra middel har du fare for rust om du ikke etterpå tørker alt godt og setter inn grundig med olje. Så dette med et løp (ikke blånert) som ble vasket i eddik eller noe slikt. 5 min etter at det ble tatt ut av maskinen hadde det begynt å ruste siden alt av olje var strippet helt av og det var fuktig. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Her er en oppskrift som funker godt og som noen har postet tidligere her på forumet.

Det fine med den første lurium miksen er at den har dexron som legger en fin olje hinne og hindrer rustdannelse da mange "glemmer" å smøre opp våpen etter ultralydbadet.

 

 

Ed's Red - Bore Cleaner 

·         Dexron II eller III

·         Terpentin eller White Sprite

·         Parafin - renset eller lampeparafin

·         Aceton

 

Blandes i like deler/mengder. Ristes godt før bruk da dette skiller seg når det står i ro.

obs Brannfarlig, anbefaler å holde deg under 60 grader under økten i ultralydbadet.

 

Greenbore

Greenbore #2 er et annet effektivt hjelpemiddel man kan lage selv. Dette løser opp mantelrester i løp så det "hyler" etter, og andre avleiringer som fastbrent krutt, olje og plastrester blir borte. Denne blandingen er ei skikkelig "stinkbombe", så jeg anbefaler god ventilasjon når du blander. Den består av følgende komponenter:

·         6 deler 10% salmiakk

·         3 deler 10% hornsaltløsning (10 gram hornsalt i 1 dl vann)

·         1 del Zalo (Og det er faktisk viktig at det er Zalo av en eller annen merkelig årsak)

Dette er en svært effektiv løsning for å fjerne mantel, men som med all mantelfjerning, så er det viktig at man rengjør godt etter bruk av "Greenbore" med olje og andre pusseremedier for å nøytralisere løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...