Jump to content

Flere "klikktabeller" samtidig på turret


jsven

Recommended Posts

Heisann,

 

Som fersking melder det seg stadig en del spørsmål og slikt som sikkert "ingen" har hatt tidligere.
Lurte på om det er noen her som opererer med flere egendefinerte klikktabeller på høydejustering samtidig.
Tenkte slik at f.eks kulen/ladningen med høyest treffpunkt definerer "stopp" på turret og de andre følger "hakk-i-hel" ved å stille opp.

Treffpunkter må selvfølgelig verifiseres på skytebane.
Tanken var jo å ha innstillinger for trening (helmantel/fugl), varmint, og storvilt kjapt tilgjengelig bare noen klikk unna.

 

Er dette praktisk mulig? Skjønner at man må tilstrebe like ladninger og alt det der ;-)
Snakker ikke langhold her. Opp til 200 meter (ish).

 

For ordens skyld har jeg rifle i .308 Win og optikk er Zeiss Victory HT 3-12x56 ASV+.


 

Mvh
Johnny

Link to comment
Share on other sites

Dette blir bare teori fra min side, men hvis du er interessert i å ha ulike avstander lett tilgjengelig på ASV’en din kan du feks teipe og markere avstandene rett på teipen etter å ha verifisert kulebanen(e). Har du litt tjukk teip kan du vel kaaaanskje klare å skvise inn tre rader for de ulike patronene over hverandre. 
I og med at du har ASV+ vil jo en av de medfølgende ringene passe rimelig godt for (minst) én av patronene du skyter. (Dette kan jo da feks være, som du sier, den med høyest treffpunkt) Også teipe og tusje over der igjen.

 

Nødvendigheten av dette kun ut til 200 meter vet jeg ikke helt men....

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar begge to,

 

Ja, det var dette med teori og praksis da. Jeg får finne noen ladninger avhengig av bruksområde som samler godt (nok) og notere ned forskjeller i klikk etc og få litt data som jeg kan jobbe med.
Ser vel da lettere om det vil ha noen praktisk verdi med flere "ringer", eller om jeg bare skal bruke standard turret og nullstille dette etter høyest treffpunkt og så ha en liten tabell jeg f.eks kan klistre på kolben med antall klikk mellom ladninger og i tillegg klikkavstand for hver enkelt ladning for avstander.
Noen tanker om dette?

 

Mvh
Johnny
 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, ladebenken said:

merket på 3 forskjellige ladninger på tårnet er oppskriften på katastrofe.. du kan være helt sikker på at før eller siden står tårnet feil og du skrellskyter.. 

Må si meg enig her. Som nevnt over:

19 hours ago, AnJo said:

Dette blir bare teori fra min side

 

Klikktabell på kolben for hver patron er nok heller å foretrekke. Bør nok markeres tydelig, gjerne i ulike farger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...