Jump to content

Hvor finner jeg kraftig klemme til å stenge av tarm og spiserør ved vomming?


chmeland

Recommended Posts

Hei

I de siste årene har vi økt fokuset på god slaktehygiene ytterligere i vårt lag. Vi trekker ut viltet for hånd og da er utfordringene ofte større enn om man bruker ATV el. l.

På feltslaktekurset lærte vi en smart måte å vomme på, der vi beholder alt over mellomgulvet intakt. I tillegg syr vi igjen buken etter vomming, før vi trekker.

 

Se feks her illustrasjon 

 

Du er da avhengig av gode klemmer og du trenger to stk. Jeg bruker å kappe overfor vomma først. Når du har frigjort en liten bit av spiserøret som går mellom mellomgulvet og vomma fester du to klemmer og kutter med kniven i mellom dem. Så trekker du ut vom og tarmer (med eller uten milt, men leveren kan gjerne sitte igjen, det samme gjelder nyrer med fett som beskytter slaktet godt, spesielt indrefiletene). Når du har gjort det bruker du klemma fra vomma til å stenge av tarmen mot endetarmen. Om du presser evt avføring tilbake et stykke og setter på klemme klarer du deg med ei klemme her. Husk å stikke et lite hull i mellomgulvet så blod får renne ut bakover, om du ikke allerede har stukket dyret.

En annen fordel med denne metoden er at du etterlater mindre mat til kråke og rev.

 

Vi har brukt poseklemmer fra Rema, men skulle gjerne hatt noen som er litt mer solide og som sitter bedre. Noen tips?

 

mvh Chr

 

 

Link to comment
Share on other sites

Slakter du ute i felten? Eg har ikkje slakte ute i felten men prinsippet er nokenlunde det same, ein klarar seg utmerka utan klemmer. Her er eit kortfatta samandrag.


Dersom det er ein hjort går eg utifrå at den er skoten i hjerte/lunger, brukar ikkje stikka dyret då.

 

Få dyret oppå ein slaktekrakk eller liggnande. Flå nedover frå frambeina og halsen deretter drar/skjer du fram spise og luftrør. Dra desse to litt frå kvarandre, og dra dei lause frå hovudet på dyret, så kappar du det tjukke luftrøret slik at du får det som kalles barkastykke. Dette tjukke stykket med luftrør som heng fast på spiserøret gjer at du kan slå ein knute på sistnevnte slik at ikkje tarminnhold kan komma ut her.

Deretter flår du dyret og knekk av alle fira beina pluss ringlar rundt endetarmen.

Sag opp brystbeinet.
Dra ut alt framforbi mellomgolvet. Hjerter/lunger og alt som er der, sannsynlegvis mykje blod og.

Heis opp dyret og dra skinnet av ryggen, der har du ikkje flådd pga dyret har lagt i slaktekrakken. Dra det så langt du klarar fram til øyrene og kapp av hovudet.
Så må du vera forsiktig, du skjærer opp buken når dyret heng etter bakbeina, bruk eine handa til og halde at vomma og skjær med « omvendt» kniv heilt bak. Så veltar vomma ut. Nyrene skal henga igjen i slaktet. Dersom du ikkje har kjølerom så heng det luftig nokre dagar. Silovifte for dei som har det er ypperlig. Innvendig kan ein vaska slaktet med kaldt vatn dersom nødvendig, utanpå skal ein vera forsiktig.

Treng ikkje bruka klemmer på denne måten iverfall, reinslig og grei måte og gjera det på.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Ser no ikkje den enorme besparelsen på å spare lunge/hjerte i slaktet.

Kutter alltid over strupehovud, alt lukker seg sjølv på naturlig trygg måte.

Har aldri sett behovet for å stikke eit dyr skutt i lunge/hjerte, dyret blør vel tomt inn i brysthola når lungene kollapser? Ser det stikkes feil og spiserør kuttes. Stiller også tvil om det kjem ut særlig med blod frå muskler mm. når hjertet alt står.

Skjærer laus mellomgulv og trekker forsiktig ut lunger, hjerte, vom og tarmer etter spiserøret. Drar tarminnhold vekk i ca ein meter, kutter og slår ein solid knute eller to på tarmen. Endetarm, blære mm taes ut bakover i lag med skinnet når man flår. Reinslig og greit, dog enklest på hodyr.
Om slaktet skal trekkes ut så stikker eg hull i bukskinnet og syr igjen med strips eller hyssing. Lar du mellomgulvet vere urørt så sparer du kanskje eit minutt på at halsen ikkje er åpna, men du risikerer svikt på det remediet du bruker for å tette spiserøret.  Då med forurensa slakt som resultat...🤮

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, rotorhead said:

Jeg sparer hjerte og lunger i slaktet. Kutter spiserøret ved mellomgulvet og knyter tarmen. Har ikke hatt problemer med denne fremgangsmåten. 

 

Jeg har vært med å få kassert elg pga denne metoden, så jeg føler meg rimelig vaksinert. Både fordi en ikke har fått varmen ut av skrotten godt nok på en varm septemberdag, slik at en hel voksenokse ble kassert pga surning, og fordi det rant ut gørr fra spiserøret inn i bukhula og skrotten ble C-klassa på viltmottak. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Man bør nok vurdere både temperatur og tid om en ikke åpner mellomgulv ved utvomming. Uansett stripser jeg spiserøret før vomma fjernes. Har helst beholdt mellomgulv ved vomsøl, slik at dyret fraktes ut og bukhula kan rengjøres før brysthula åpnes.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Sitka said:

Slakter du ute i felten? Eg har ikkje slakte ute i felten men prinsippet er nokenlunde det same, ein klarar seg utmerka utan klemmer. Her er eit kortfatta samandrag.


Dersom det er ein hjort går eg utifrå at den er skoten i hjerte/lunger, brukar ikkje stikka dyret då.

 

Få dyret oppå ein slaktekrakk eller liggnande. Flå nedover frå frambeina og halsen deretter drar/skjer du fram spise og luftrør. Dra desse to litt frå kvarandre, og dra dei lause frå hovudet på dyret, så kappar du det tjukke luftrøret slik at du får det som kalles barkastykke. Dette tjukke stykket med luftrør som heng fast på spiserøret gjer at du kan slå ein knute på sistnevnte slik at ikkje tarminnhold kan komma ut her.

Deretter flår du dyret og knekk av alle fira beina pluss ringlar rundt endetarmen.

Sag opp brystbeinet.
Dra ut alt framforbi mellomgolvet. Hjerter/lunger og alt som er der, sannsynlegvis mykje blod og.

Heis opp dyret og dra skinnet av ryggen, der har du ikkje flådd pga dyret har lagt i slaktekrakken. Dra det så langt du klarar fram til øyrene og kapp av hovudet.
Så må du vera forsiktig, du skjærer opp buken når dyret heng etter bakbeina, bruk eine handa til og halde at vomma og skjær med « omvendt» kniv heilt bak. Så veltar vomma ut. Nyrene skal henga igjen i slaktet. Dersom du ikkje har kjølerom så heng det luftig nokre dagar. Silovifte for dei som har det er ypperlig. Innvendig kan ein vaska slaktet med kaldt vatn dersom nødvendig, utanpå skal ein vera forsiktig.

Treng ikkje bruka klemmer på denne måten iverfall, reinslig og grei måte og gjera det på.


Hva er hensikten med å ta løs spiserør fra hodet? 
 

oppi slaktekrakken, legg alle snittene, flå ned foter, ta leddene og la kløver henge i skinnet, da henger det nedover uten å legge seg inn på kjøttet. Flå alt helt ned til slaktekrakken, sag brystbeinet, flå så ned halsen slik at det bare henger på baksiden av nakken. 
 

løft bakparten etter treet, men la fremparten hvile på slaktebukken, slik at vom og pissblære henger fremover i slaktet når du løser rundt pissblære og endetarm. Tre på en en-gangs handkske rundt endetarm med strips. 
 

løft opp hele slaktet. Dra/flå ned skinnet helt til nakken og ta nakkeleddet, men ikke kapp av.  
 

nå spretter du opp vomma, løser ned pisselur og blære, dette henger du ut fremover vomma, slik at hvis det skulle dryppe så er det langt fremom slaktet. Løs alt bakfra og fremover. Løs ned spiserør og luftrør og skjær av nakken der du delte leddet tidligere. 
 

på denne måten henger all innmat sammen med hodet etter at du er ferdig slaktet, ergo ingen muligheter for forurensing.  
 

det jeg skyter i fjellet, melker jeg tarmen og spiserør og bruker enten strips eller tynn hyssing. Syr igjen buken på tur ned. Det har aldri vært noen problemer med denne metoden. Holder hjerte lunger i slaktet.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...