Jump to content

Hjortebukk, gevir og alder


Scitech

Recommended Posts

Tenkte å høre med noen erfarne hjortejegere om dere kan oppklare et par ting. Jeg har følgende spørsmål;

 

1. Hvordan utvikler et hjortegevir seg i antall tagger? Dvs. hvilke av taggene kommer først? Øyetagg, midttagg, issetagg, tre tagger i kronen? Bakgrunn for spørsmålet er at det av og til kan være vanskelig å telle nøyaktig antall tagger i skumringen, og at man da kan se etter hva som eventuelt mangler og trekke noen konklusjoner ut ifra det.

 

2. Jeg har lest at en fullvoksen kronhjort som er på "topp" kan ha opp i mot 16 tagger (eller mer?) - samtidig sies det at når kronhjorten blir gammel så vil gevir begynne å bli mindre igjen. Betyr dette isåfall at en gammel kronhjort som nærmer seg slutten vil sannsynligvis ha langt færre tagger enn f.eks. 16? Isåfall, hvor få tagger kan en gammel kronhjort ha? (spurt på en annen måte; Hvordan identifisere en gammel kronhjort).

 

 

Takk på forhånd.

PS: Jeg har lest og lært mye av følgende tråd, men sitter fremdeles å lurer på spørsmålene over:

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du vil få noen fasitsvar på de fleste av spørsmålene dine, men jeg forsøker meg litt. Jeg er ikke ekspert på dette, men har skutt noen bukker. Opplever at de fleste unge bukker (2,5+) der jeg jakter, har øyetagg, og ofte midttagg. Hvis de unge bukkene har issetagg, er den ofte mindre utviklet enn øyetaggen. Hjorten på bildet var 3,5 år og hadde øyetagg, midttagg og to tagger i krona.

En hjort har vanligvis ikke mer enn 12-14 tagger, men det er skutt flere eksemplarer med flere tagger de siste årene.
Som du sier kan en eldre bukk få færre tagger. For å bli karakterisert som kronhjort, er den vanligste definisjonen at geviret har minst tre tagger som danner en «krone » i toppen av hver gevirstang. Har den ikke tre tagger eller mer i toppen, er den ikke en kronhjort. De eldre bukkene jeg har skutt, har ganske lange, men tynne stenger, ofte 10 tagger, nedsunkne rosenkranser og samtlige har vært grå i ansiktet. 

F1C9A3F8-9710-4840-A9D6-1ED8359E0545.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...