Jump to content

Recommended Posts

Hei!

Er ganske fersk i elggamet og liker å spørre om råd her inne for jeg får så mye positive og gode svar tilbake fra dere så her kommer et nytt! Skaut min første elg for 2 uker siden og i dag skaut jeg min 2 elg, veldig fornøyd! Det eneste var det at jeg måtte plante 3 skudd i den for at den skulle falle... jeg fikk litt merkelig følelse etterpå at jeg ikke var så fornøyd med fallet pga jeg plasserte 3 skudd i den. Alle 3 var god samling hvor det hadde truffet lever og lunge. Grunnen til at jeg skjøt 3 var at, første skuddet sto sen helt i ro og jeg følte det var litt dårlig skudd, det andre satt greit følte jeg men ingen reaksjon fra dyret, så jeg bestemte meg for å skyte et til sånn i tilfelle, da begynte den å kromme ryggen og falt sekunder etterpå. Jeg sa til laget etterpå at jeg skjøt 3 pga jeg var usikker på de første hvor godt jeg traff og jeg ville felle dyret, bedre å få felt enn skadeskyting. Tenker jeg rett her? Bør jeg ha dårlig følelse?

• Like 1

Du tenker rett. Er du usikker på hvordan første skuddet satt, så følger du opp med flere skudd.  

Og er du helt sikker på at første skuddet satt der det skulle, så kan du godt gi dyret tid til å dø. 

Men i 10 av 10 tilfeller vil jeg heller ta ett skudd for mye enn ett for lite. Gratulerer med 2 fellinger!

• Like 1

Grattis med både første og andre elgfall!!

Helt enig med lilleulv her. Er du i det minste tvil så skyt oppfølgingsskudd. 

Har selv skutt tre elg i år, og alle tre har hatt gode førsteskudd. Men reaksjonen på de to av de tre var ikke  slik jeg forventet og de fikk oppfølgingsskudd (en fikk ett oppfølgingsskudd og en fikk to!). Det er MYE bedre å t et for mye en ett forlite. Det mest kjedelige er å ende i enettersøkssituasjon som kanskje kunne vært unngått... 

Så du har i mine øyne gjort det helt korrekt.

• Like 1

Tusen takk for fine ord fra dere! Setter stor pris på å få så mye hyggelig tilbake og det at jeg gjorde et rett valg i forhold til 2 elg.

Jakta har et helt fantastisk miljø og folka på laget gjør elgjakta til en helt nydelig opplevelse! Dette er første elgjakten jeg var med på og har fått stor mersmak på å fortsette med elgjakt, sånn jeg hørte det fra laget er det ikke ofte man skyter 2 elger første jakta man er med på. Kan ofte ta flere år. Men er storfornøyd med å se at alle de flere 100 skudda på skytebanen ga resultater! Masse lykke til videre i jakta til dere alle!

• Like 3