Jump to content

Flere skudd på elg?


MarkusRN

Recommended Posts

Hei!

Er ganske fersk i elggamet og liker å spørre om råd her inne for jeg får så mye positive og gode svar tilbake fra dere så her kommer et nytt! Skaut min første elg for 2 uker siden og i dag skaut jeg min 2 elg, veldig fornøyd! Det eneste var det at jeg måtte plante 3 skudd i den for at den skulle falle... jeg fikk litt merkelig følelse etterpå at jeg ikke var så fornøyd med fallet pga jeg plasserte 3 skudd i den. Alle 3 var god samling hvor det hadde truffet lever og lunge. Grunnen til at jeg skjøt 3 var at, første skuddet sto sen helt i ro og jeg følte det var litt dårlig skudd, det andre satt greit følte jeg men ingen reaksjon fra dyret, så jeg bestemte meg for å skyte et til sånn i tilfelle, da begynte den å kromme ryggen og falt sekunder etterpå. Jeg sa til laget etterpå at jeg skjøt 3 pga jeg var usikker på de første hvor godt jeg traff og jeg ville felle dyret, bedre å få felt enn skadeskyting. Tenker jeg rett her? Bør jeg ha dårlig følelse?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du tenker rett. Er du usikker på hvordan første skuddet satt, så følger du opp med flere skudd.  

 

Og er du helt sikker på at første skuddet satt der det skulle, så kan du godt gi dyret tid til å dø. 
 

Men i 10 av 10 tilfeller vil jeg heller ta ett skudd for mye enn ett for lite. Gratulerer med 2 fellinger!
 

 

Link to comment
Share on other sites

Grattis med både første og andre elgfall!!

 

Helt enig med lilleulv her. Er du i det minste tvil så skyt oppfølgingsskudd. 

 

Har selv skutt tre elg i år, og alle tre har hatt gode førsteskudd. Men reaksjonen på de to av de tre var ikke  slik jeg forventet og de fikk oppfølgingsskudd (en fikk ett oppfølgingsskudd og en fikk to!). Det er MYE bedre å t et for mye en ett forlite. Det mest kjedelige er å ende i enettersøkssituasjon som kanskje kunne vært unngått... 

 

Så du har i mine øyne gjort det helt korrekt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for fine ord fra dere! Setter stor pris på å få så mye hyggelig tilbake og det at jeg gjorde et rett valg i forhold til 2 elg.

Jakta har et helt fantastisk miljø og folka på laget gjør elgjakta til en helt nydelig opplevelse! Dette er første elgjakten jeg var med på og har fått stor mersmak på å fortsette med elgjakt, sånn jeg hørte det fra laget er det ikke ofte man skyter 2 elger første jakta man er med på. Kan ofte ta flere år. Men er storfornøyd med å se at alle de flere 100 skudda på skytebanen ga resultater! Masse lykke til videre i jakta til dere alle!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
2 hours ago, tussehaugen said:

Som nemnt før er fleire skudd heilt innafor.  Vil bare bemerke at treff som ventilerer lever er drøyt langt bak...

 

...eller skrått. Og hvis en "kjenner" at et skudd ikke sitter helt, kan det jo godt være dette skuddet som tok levra. Og at elgen ikke viser skuddtegn på 2.skudd er jo også helt typisk. 

 

For de fleste blir det ikke så mange fall hvert år, og det er jo moro når det smeller i skogen. Så får en heller perfeksjonere kunsten det er å fli opp slakt etterpå. Så lenge det ikke blir for mye viltsmak. Men det er da utrolig hva som kan renskes opp og bli bra folkemat. 

 

Har en del viltfall bak meg, men skinnet av første elgen (vi er tilbake i forrige årtusen...) henger i kjelleren og jaggu har jeg fortsatt bilde av bogen på den etter 3 stk Mega, ei fra en side og to fra motsatt. Synes da det var ganske pent skutt av en nybörjare jeg, hadde det vært i dag hadde han sikkert fått skryt fra meg :lol:

 

3 x Lapua Mega vs fjording..JPG

  • Like 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Godt poeng, mi erfaring er også at første skudd meget ofte sitter bra og at oppfølgingsskudd roter det til.

Har man sjanse og mulighet så er det best å ha oppfølgingsskudd meget klart for så å vente og observere. 

 

Leverskudd uten å punktere vom må skytes inn skrått forfra frå venstre side og du har småååå marginer...
Vilt forurenset med vom blir kassert på  viltslakteri, du får ikkje eingong lov å hente dei ut for å slakte privat!  Dei blir ikkje definert som mat og skal kasseres.
At man ikkje får så mange sjanser til å felle elg forsvarer ikkje dårlige skudd, hold heller igjen. Så viktig er ikkje sjølve elgfallet.

Dette er ikkje kritikk til ein fersk jeger, alle starter ein plass og uhell skjer.

Dei det er retta imot forstår nok kva eg meiner, eller vil gjere det etterkvart.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Helt enig i det som blir skrevet her. I det elgen stod ute i det åpne plutselig så valgte jeg å felle ettersom den stod i ro, men tror jeg ble litt usikker på første så jeg fyrte av et til. Men denne vurderingen tokk jeg kjapt ettersom jeg heller ønsker at den skal dø enn å gå med skade evnt. Har skutt på skytebanen i 15 år nå men er liksom den første jakta mi så var en god erfaring og jeg skal skyte masse skudd nå før neste jakt når banen åpner igjen! Gleder meg allerede til neste elgjakt!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...