Jump to content

Pipe i tillegg til 9,3x62


Tikka512sc

Recommended Posts

Hei.

 

Skal ha en pipe nr. 2 til min R8. Har ei i 9,3x62 fra før og vil gjerne ha noe som er mer flattskytende til elg, rådyr, hjort og rev. 6,5x55 har jeg fra før og synes det er litt slappt på elg, selv om jeg vet det fungerer. 
Jeg lader selv, så tilgang på fabrikk ammo er ikke avgjørende. 
Hva ville dere valgt, og hvorfor ?

Link to comment
Share on other sites

Få Rafdal til å smi ei pipe i 280AI.

Har null erfaring med kaliberet, men virker som noe av det beste man kan få ut av standard støtbunn til ditt bruksområde. 

Selv så har jeg 30-06AI som skal brukes med 150gr GMX. Grunnen til at det ble den og ikke 280AI var muligheten til å bruke fabrikkammunisjon i et knipetak. 

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, jmosbakk said:

Få Rafdal til å smi ei pipe i 280AI.

Har null erfaring med kaliberet, men virker som noe av det beste man kan få ut av standard støtbunn til ditt bruksområde. 

Selv så har jeg 30-06AI som skal brukes med 150gr GMX. Grunnen til at det ble den og ikke 280AI var muligheten til å bruke fabrikkammunisjon i et knipetak. 

Var ikke klar over at Rafdal lager muffe til Blaser. Da er jeg enig med @jmosbakki at 280 AI er aktuelt. (Får en rifle laget i dette kaliberet selv om dagen). Dette med fabrikkammo i knipetak gjelder vel 280 rem og 280 AI også.?.

Link to comment
Share on other sites

Du har jo allerede den beste "elgdödaren". 😇

 

En kaliber å skyte langt/flatt med ville jeg seriøst vurdert "Remingtons Big Seven" som en god kandidat. 

Jeg tror vel egentlig ikke at en 7mm Rem Mag er bedre medisin og dreper en elg "bedre" enn gode gamle .30-06 med bra kule. Og med 165 grains kule -(ladet til patronens fulle potensiale)- ligger den (06'en) vel heller ikke mange milimetrene

 etter 7mm Rem Mag i kulebane. Men,..millimetre er vel det det handler om når kulebaner studeres og vurderes.

 

Jeg kommer ikke å "overgi" gode 30-06, men vil man prøve noe litt mer exotisk og brenne litt mere krutt ,er denne potente og populære patronen fra Remington noe man ikke skal neglisjere. 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, kjella said:

Er det piper til Blaser R93 i salg lenger? evt. hvor kan de kjøpes?

Har du gamle oppbrukte piper er det flere børsemakere i landet som setter i nye piper i låsingen på de. Men nye fabrikk er nok ganske utsolgt. Tror også magnum hansen lager piper til R93?

Link to comment
Share on other sites

On 10/18/2020 at 7:32 PM, Mas-36 said:

Har du gamle oppbrukte piper er det flere børsemakere i landet som setter i nye piper i låsingen på de. Men nye fabrikk er nok ganske utsolgt. Tror også magnum hansen lager piper til R93?

Så vidt jeg vet, rører ikke Hansen Blaser rifler. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...