Jump to content

Rengjøring


Proshooter

Recommended Posts

Hva bruker dere til å rengjøre utstyr med?

 

Dier og nye kruttmål: Fabrikant rensevæsker? Rødsprit? Bremserens? Annet?

 

Hylser: tumbler? Ultralydvasker? Annet?

De som bruker tumbler. Bruker dere noe poleringsvæske til kornet og evt hvilke? Ser en kan kjøpe fra fabrikant men vil det være godt nok med eks rengjøring for messing som kan kjøpes på dagligvaren? 
 

hva nå hylsene er ferdig sizet vil det da holde å tørke av de med tørr klut eller brukes det noe rensevæsker for dette og? 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Proshooter said:

Dier og nye kruttmål: Fabrikant rensevæsker? Rødsprit? Bremserens? Annet?

 

Rødsprit går fint.

 

2 hours ago, Proshooter said:

hva nå hylsene er ferdig sizet vil det da holde å tørke av de med tørr klut eller brukes det noe rensevæsker for dette og? 

 

Det er når hylsene er ferdig sizet, tennhetter ute (tennhettelommer renset) og hylser kontrollmålt til innenfor max lengde at rengjøring av de starter. Selv bruker jeg nå ultralydvasker fra Lyman, men varmtvann og Zalo går egentlig like fint. Lar de siden tørke på varmekabler min ett dygn, helst litt lengre. - Slik gjør jeg,..men som du vet er det mange veier til Rom 😇

 

Vet at hurtigtørking i ovn praktiseres av enkelte, men er selv litt skeptisk til dette.

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

White spirit er mineralolje, den kan inneholde oljer med så høyt kokepunkt at det blir en oljefilm tilbake på hylsen. Det gir høyere belastning på våpenet og kan gi dårligere presisjon.

Rødsprit fordamper fullstendig og er trygt.

Vannbasert industrivask i varmt vann med tørking i stekeovn eller på kokeplate går raskt og gir godt resultat. Det er fare for misfarging men hylsene blir rene. Hylsene tåler godt varme opptil 200 grader.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...