Jump to content

Lett villreinrifle


Blaser_308

Recommended Posts

Skal ha meg en villrein rifle. Av profilnavnet mitt, så skytes det m Blaser R93 i KKC stokk. Skal ha en rifle nr2. Kaliber blir 308win ;-).

 

Disse er vurdert: Sako 85 Finnlight, Tikka T3X Superlite, Kimber Montana og Adirondack.  Kom gjerne med fler anbefalinger :-D 

 

Kvaliteten er jo god på alle. Men ligger i forskjellig prisleie. Men det viktigste blir at j skyter godt med rifla. Merke er ikke så viktig. Løst/fast magasin ikke viktig d heller. I tillegg skal det på en 3-9x40 VXR og en lett kompakt demper.

 

Med Blaser trenger man knapt nok å møte opp, for å samle under 1moa @ 100m😂. Så er det disse fjell riflene da😅. Har sett litt på Kimber Montana og Adirondack. Veldig lette rifler. Faktisk blir man litt skeptisk, og begynner å lure på egen skyteferdigheter.  Skal ikke dra mye feil i avtrekket her, før det går østover. Hvor mye trening skal til for å skyte godt med disse tannpirkerne av noen rifler ut til 150+ på en reinskalv. Får man treffpunkt flytting ved endring av antall lag med klær på kroppen?

 

I terrenget vårt vil dyra i slutten av jakta, legge seg på høyder for å få oversikt. Terrenget er kupert, og d blir fort hold på 150+. Jeg vet det ikke skytes før jeg er 100% sikker på at kula blir levert i maskinrommet. Mange dyr som har kommet fra det med livet i behold. Skyter en del i løpet av et år, og skyter i Jeger B i jaktfelt.

Link to comment
Share on other sites

Nye Weatherby Mk5 Weathermark, som leveres med Triggertech avtrekk og presisjonsgaranti er ikke dum. Veier 2,7kg.

 

Sitter man mye på rumpa på post, som jeg gjør, synes jeg denne skjefteformen er bedre enn klassiske skjefter. (Det samme gjelder for drivjakt/løpende villsvin)

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=184407702

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Skrueråmuttere said:

 

Har ikke Barrett sluttet å produsere denne? Men Landrø har 2 stk. på lager. Tror dette kan være årets løpåkjøp.

Nja, har klådd litt på denne og den er lett, veldig lett. Greit avtrekk og fin stokk. 

Den er derimot veldig rufsete i sluttstykkegangen og det trekker ned helhetsinntrykket veldig. 

Jeg har vært fristet til å kjøpe den flere ganger, men når man kan sette sammen noe tilsvarende til halve prisen så gjør jeg heller det. 

Skal man ha noe ferdig over disk og synes 30k er greit så bør man ihvertfall sammenligne med Kimber først. Jeg har ikke gjort det så kan ikke kommentere noe der. 

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, jmosbakk said:

Nja, har klådd litt på denne og den er lett, veldig lett. Greit avtrekk og fin stokk. 

Den er derimot veldig rufsete i sluttstykkegangen og det trekker ned helhetsinntrykket veldig. 

Jeg har vært fristet til å kjøpe den flere ganger, men når man kan sette sammen noe tilsvarende til halve prisen så gjør jeg heller det. 

Skal man ha noe ferdig over disk og synes 30k er greit så bør man ihvertfall sammenligne med Kimber først. Jeg har ikke gjort det så kan ikke kommentere noe der. 

 

Rufsete? Lugging eller slark?

 

Har ikke engang sett den selv, men vet den fikk gode tilbakemeldinger og hørte den ikke lages lenger.

 

Ellers er kanskje de dyre til Bergara interessante? Premier Mountain?

Link to comment
Share on other sites

Spesielt rufsete. 

Noe slark var det også, men ikke verre enn de aller fleste andre bortsett fra Sauer. 

 

Jeg må jo gnåle litt om den jævla Tikka'n igjen da. 

Kjøp en T3 Lite i passende kaliber, bestill stokk fra wildcat composites, fjern litt gods i pipa på den måten som passer deg best, og vipps, så har du børse på 2,4kg som har kostet deg 15k. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kimber Montana bør jo funke. Fås vel til rett under 20`. 2,3 kg. Godt avtrekk og trepunkts sikring. Skyter bedre med tyngre rifle ja, men med trening så kommer også tillit til at det funker jaktmessig. Bare husk at med piper ala sugerør så er det lett å få varmespredning når du skyter på papp. Skyt 2-3 skudd og la pipa kjøle seg ned. Sett på en neopod tofot så har du en fin sak til reinsjakta.

 

Bruker min på hjortejakt også, ofte med en Aimpoint Micro. Veldig lett og hendig.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, jmosbakk said:

Spesielt rufsete. 

Noe slark var det også, men ikke verre enn de aller fleste andre bortsett fra Sauer. 

 

Jeg må jo gnåle litt om den jævla Tikka'n igjen da. 

Kjøp en T3 Lite i passende kaliber, bestill stokk fra wildcat composites, fjern litt gods i pipa på den måten som passer deg best, og vipps, så har du børse på 2,4kg som har kostet deg 15k. 

 

Har tenkt litt på Tikka T3X Superlite 2,6kg. Blir uansett et hav unna en Blaser m KKC oppsett. Er faktisk meget imponert over hvor godt folk skyter med denne rifla, under storviltprøven j er med og avholder. Men skal kikke litt mer på Kimber også.

 

Til dere som har Kimber, hvilken kulevekt er det rifla liker å skyte?? Tenker for mitt vedkommende, vil 150 grain være tilstrekkelig.

 

Edited by Blaser_308
Add comment
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Blaser_308 said:

Har tenkt litt på Tikka T3X Superlite 2,6kg. Blir uansett et hav unna en Blaser m KKC oppsett. Er faktisk meget imponert over hvor godt folk skyter med denne rifla, under storviltprøven j er med og avholder. Men skal kikke litt mer på Kimber også.

 

Til dere som har Kimber, hvilken kulevekt er det rifla liker å skyte?? Tenker for mitt vedkommende, vil 150 grain være tilstrekkelig.

 

Fra innskyting:F6F5F0D2-6746-4DFA-AE4F-42EADFAF24F2.jpeg.ff8b2fc72d078620c99cecce40fee9c6.jpegMin .308Win går greit med 150 gn Barnes TTSX. Her ganske hardt ladet med Hodgdon CFE 223 (rett under max i tabell), gir 860m/s i 45 cm pipe i min Kimber Montana

Link to comment
Share on other sites

Har en Barrett Fieldcraft i 6,5 creed. Den slarkete boltgangen kjenner du ikke noe til når det ligger ammo i magasinet. I lettvekts testen til Jeger, fikk den vel skryt for fin boltgang, og fikk 6 av 6 poeng i sammen med Sako Carbonlight og  Kimber Ascent.

Det er "slark" by design, hvor Barrett har dreid ned diameteren på bolten bortsett fra noen millimeter foran og bak, slik at den sitter helt presist i øyeblikket før bolten lukkes. Dette var for å redusere mulighet for kiling fra dritt som kan legge seg på bolten i fuktig og støvete omgivelser. Dette var erfaringer Barrett har gjort seg med 50cal boltriflene sine (dette blir sagt av Barrett i en av skrytevideoene deres).  Unødvendig? Antageligvis, men det er ikke tilfeldig at det er slik. 

Min skyter alvorlig tette sammlinger fram til den er så varm at jeg ikke har samvittighet til å skyte mer. 10 skudd i rask rekkefølge på 200m med alle treff innenfor 38mm, og det klarer ikke jeg bedre med R8`n heller.

Jeg har blitt mer glad i den riflen enn jeg trodde, og bruker den nå til alt av jakt😀. Hadde jeg forutsett det, hadde jeg kanskje heller kjøpt den i 308W😉.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Sitka said:

Blir denne rifla laga lengre?

Hvis det er Fieldcraft`n du tenker på, så har jeg forstått det slik at produksjonen er midlertidig stanset.

Mener jeg leste på amerikansk forum: Barrett har noen store ordre på det militære markedet, og dette blir prioritert foran en liten serie med jaktvåpen. 

Link to comment
Share on other sites

Har også Barret Fieldcraft i 308. Synes mekanismen er super og avtrekket topp.. Fin å skyte med til å være så lett! Har på en neopod tofot, FD 149 demper og en swaro z3 3-9X36 i Talley LW lav alumontasje.. 2,9 kg komplett.

 

Har lest på amerikanske forum at det er mange som sliter med presisjonen i sine Kimber rifler. Var ikke slik omtale om Fieldcraften. Det er dog sikkert solgt MYE mer Kimber enn Fieldcraft, så noe av forklaringen kan vel ligge der. Leste jo selvsagt også om mange som var veldig fornøyd med sin Kimber og jeg har ikke prøvd en selv. Jeg vurderte begge og endte med Fieldcraft. Kostet omtrent det samme da jeg handlet (etter rabatt..)

Edited by vwhotrod
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, vwhotrod said:

Har lest på amerikanske forum at det er mange som sliter med presisjonen i sine Kimber rifler. Var ikke slik omtale om Fieldcraften. 

Joda, det er mange (av de som har) som har slitt med presisjonen. Noen har funnet, etter mye om og men, og andre gitt opp og solgt videre. Sånne lette rifler med tynne piper er mer følsomme for "rett" ladning enn større og tyngre rør, og det er også vanskelig å skyte disse småriflene feilfritt, så en kan bli lurt også.

Jeg har en Sako Finnlight, og første ladningen jeg prøvde gikk bra, men jeg prøvde med noen andre kuler etterpå, og de gikk rett og slett elendig - men etter litt tuning på den første så går den direkte fantastisk (trekløvere på 100m).

Det er ikke vanskelig å få slike rifler til å gå dårlig, så noe av ryktene ligger nok der. Samtidig hadde vle Kimber en del kvalitetsproblemer en tid?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Denne kan jo være et mulig valg:

 

Bergara Premier Mountain Rifle v. 2.0

 

bilde.png.881a992522d925c1ce2f873e6d446174.png

 

https://www.bergara.online/en/rifles/premier/mountain-rifle/

 

Veier 2,8kg. Karbon-stokk (100 % karbon). Triggertech avtrekker.

 

https://www.pvas.no/produkter/vaapen/rifle/bergara-premier-mountain

(Jeg mistenker det er v. 1.0 av denne rifla som vises hos Pedersen....)

 

Link to comment
Share on other sites

Hva er kravet til TS her da? 2.8kg -3 kg som flere av de nevnte her i praksis er er ikke spesielt lett. Det kommer fort på en 800-1000g i tillegg med kikkert, monasje, demper og ei lett reim. Budsjettet her virker å ligge på 30k? Da kan man også vurdere å sette sammen noe selv

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, vannebo said:

Hva er kravet til TS her da? 2.8kg -3 kg som flere av de nevnte her i praksis er er ikke spesielt lett. Det kommer fort på en 800-1000g i tillegg med kikkert, monasje, demper og ei lett reim. Budsjettet her virker å ligge på 30k? Da kan man også vurdere å sette sammen noe selv

Kimber og Fieldcraft kommer greit ned på 3 kg inkl kikkert og demper, det må jo kunne sies å være lett nok vel?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, vannebo said:

Hva er kravet til TS her da? 2.8kg -3 kg som flere av de nevnte her i praksis er er ikke spesielt lett. Det kommer fort på en 800-1000g i tillegg med kikkert, monasje, demper og ei lett reim. Budsjettet her virker å ligge på 30k? Da kan man også vurdere å sette sammen noe selv

 

Jeg så litt på hva de forskjellige delene veier, med tanke på så lav vekt som mulig.

Warne Alu picatinny-rail 7671M (Bergara Premier action med 8-40 skruer) har ikke oppgitt vekt, men det kan vel ikke være mer enn 60 gram vil jeg tro.....? Jeg har den til Remington 700/Bergara B14 liggende, og den veier 50 gram. Warne Alu lettvekts-ringer 30mm (V414M) veier 2 oz. = 57 gram for paret.

https://warnescopemounts.com/product/v414m-vapor-30mm-medium-matte-rings/

 

Leupold VX-R 3-9x40 veier ca. 434 gram står det.

Med f.eks. en Svemko Hunter 1.0 demper (285 gram) så ender man opp på ca. 3,65 kg med ei rifle som veier 2,8kg. Du kan kanskje spare en halvkilo med de letteste riflene man kan finne, det er ikke all verden.

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Bergara-Man said:

 

Med f.eks. en Svemko Hunter 1.0 demper (285 gram) så ender man opp på ca. 3,65 kg med ei rifle som veier 2,8kg. Du kan kanskje spare en halvkilo med de letteste riflene man kan finne, det er ikke all verden.

 

2 pakker Bamsemums ekstra i sekken kommer alltid godt med😏

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Bergara-Man said:

Du kan kanskje spare en halvkilo med de letteste riflene man kan finne, det er ikke all verden.

 

500g til eller fra spiller en ganske stor rolle når man skal bære børsa i en hånd og holde bort kvist med den andre. Lydløst, sakte, lenge.... 

 

Jeg har lettere for å være enig hvis man snakker om å bære børsa på/i sekken, men 500g kommer godt med der også. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå blir det jo lovlig å jakte storvilt med 120gr blyfrie kuler.

Da blir vel 30-30 og 7-30 Waters lovlige kalibre.

Da kan man få tak i eldre TC Contender karabiner med 21" pipe. En kompis hadde en slik i 30-30 og 22lr. Jeg tror den veide 2,4kg med en 6x leupold. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, jmosbakk said:

 

500g til eller fra spiller en ganske stor rolle når man skal bære børsa i en hånd og holde bort kvist med den andre. Lydløst, sakte, lenge.... 

 

Jeg har lettere for å være enig hvis man snakker om å bære børsa på/i sekken, men 500g kommer godt med der også. 

 

Jo da, alle monner drar. Jeg ser Sako 85 Carbon Light veier 2,5 kg. Så man sparer 300 gram med den. Men så koster den 42.000.- nå ser jeg.

https://www.schouvapen.no/sako-85-carbonlight-308-win-gjenget-14x1-2-2

 

Bergara Premium koster faktisk nesten det samme hos Norma. Det begynner jammen å koste flesk......

 

https://www.norma.as/bergara/115268/bergara-premier-mountain-bergara-premier-mountain-med-carbonstokk

 

 

Ellers ser jeg Tikka T3x Superlite flutet er ganske prisgunstig, og veier 2,6 kg.

https://bmwear.no/produkt/vapen/riflepakker/tikka-1/tikka-t3x-superlite-flutet-riflepakke

Edited by Bergara-Man
rettelser
Link to comment
Share on other sites

Det er absolutt ikke nødvendig å betale så mye. Det spørs om man skal ha et verktøy eller er soss.
Børsa mi har kostet under en halv Barrett/Kimber og ender vel opp på 2370g med 50cm pipe, i verste fall. 
Jeg er av de som tror ei dyrere børse gir mer eierglede, men det er ganske greit å ha et verktøy som man kan drite litt i også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Bergara-Man said:

 

Jo da, alle monner drar. Jeg ser Sako 85 Carbon Light veier 2,5 kg. Så man sparer 300 gram med den. Men så koster den 42.000.- nå ser jeg.

https://www.schouvapen.no/sako-85-carbonlight-308-win-gjenget-14x1-2-2

 

Det er mulig å kjøpe Carbon light billigere https://www.jaktogfriluft.no/sako-85-carbonlight-308
Det er interessant med en tråd som dette for oss som liker å våpen-nerde litt. På villreinjakt drar man jo vanligvis med seg ganske mye utstyr totalt sett, og det er virkelig noen dyre siste 400-600 gram man kutter ned på rifla. Tipper de fleste enkelt kan kutte ned tilsvarende vekt på resten av utstyret til en brøkdel av prisen. På villreinjakt er man jo ikke avhengig av å bære rifla i hendene hele tiden, så om de ekstra grammene kuttes i rifla, sekk, telt eller liggeunderlag/sovepose er kanskje ikke så viktig. Men bevares, det er alltid interessant med disse trådene.

Edited by Cruiser
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vekt på det man har i henda, på kroppen, på føttene eller på ryggen har en veldig forskjellig følt vekt ift vekt på kroppen.

 

Jeg tror også de fleste som jakter gram har et generelt fokus på det ellers når det kommer til utstyr. 

 

Det kommer et punkt hvor gram blir veldig dyre, men det gjelder da alt.

Det trenger heller ikke bli spesielt mye dyrere enn en ny Tikka T3X, å få en normal jaktrifle ned på 2,5kg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...