Jump to content

rådyr


Newhunter

Recommended Posts

Du trenger faktisk ikke superduperhelmaksmagnum heller. Tunge ladninger med hagl fører ofte til slappere hastighet. I hvert fall hvis det er type liksommagnum med 70 og ikke 76 mm hylse.

Jeg har skutt en del rådyr med helt vanlige 12/70 patroner med sånn ca 36 gram hagl i størrelse fra buckshot til us5. Dårligst resultat har jeg fått med grove hagl og drøyt hold. Best resultat med litt finere hagl på normalhold, men også på litt drøye hold.

Flere hagl, høyere hastighet og tettere sverm er undervurdert på rådyr i mine øyne.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Og selv i 12/76 med 42 gram hagl og oppover, vil man som regel få en litt klumpete og ujevn haglsverm (=dårlig dekning). I tillegg sparker det godt. Jeg solgte et parti Remington Magnum nettopp av nevnte grunner. Normale ladninger med 35-36 gram hagl i 12/70 gir som oftest best resultat. Velger du bly er haglstørrelse 3,5-4,0 mm (US #3-1/BB) god medisin.

 

Edit: Mener mine Remington Magnum i 12/76 hadde hele 50 gram hagl i US #1. Skuddbildet ved prøveskyting på papp 25 m var så ujevnt at jeg aldri brukte dem på jakt.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...