Jump to content

Dagbladet test salongrifler


40årskrisa

Recommended Posts

Ja, denne testen passet bra. Vurderer sterkt et bytte av salongrifle om dagen.

 

To på denne lista er uaktuelle ser jeg raskt, egentlig tre. Anschutz blir litt spenstig pris for meg. Og Sako er vel egentlig litt kostbar den også 🤔

 

Står bare igjen med 457 og t1x da 😅 

Noen med sterke meninger rundt de? 🙂

Edited by OMSF
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 10/15/2020 at 11:49 PM, Rausheim said:

Blir litt teit når de ikke tar med seg verdens mest produserte salongrifle og muligens den mest solgte selv i dette landet, nemlig Ruger 10/22.

 

Jeg tipper det er 15 - 20 BRNO mod2 i landet for hver Ruger 10/22.

Om ikke enda fler. 

 

Skulle heller ikke forbause meg også om det er flere Browning SA delbare i Norge enn 10/22.

Den gang krypskyting var en akseptert matauk og hobby, hvor straffereaksjonen stort sett var "ikke gjør det her flere ganger er du snill", var Browningen favorittvåpen nr 1.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Torf said:

Den gang krypskyting var en akseptert matauk og hobby, hvor straffereaksjonen stort sett var "ikke gjør det her flere ganger er du snill", var Browningen favorittvåpen nr 1.

Men da måtte du krype temmelig nær viltet for å treffe det😂

Link to comment
Share on other sites

Tja, om vi tenker de mest solgte salongriflene på 10 år. Da vil 10/22 være blant topp 3. Så godt som alle i min skytteromgangskrets (og den er ikke liten) så har "alle" en 10/22, men de som er skikkelig "jegerjegere" har gjerne ei boltrifle av en eller annen slag.

 

Men forskjellen mellom Browning SA22 og Ruger 10/22, blir vel mer som å sammenligne Playmobil og Lego ;)

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Rausheim said:

Tja, om vi tenker de mest solgte salongriflene på 10 år. Da vil 10/22 være blant topp 3. Så godt som alle i min skytteromgangskrets (og den er ikke liten) så har "alle" en 10/22, men de som er skikkelig "jegerjegere" har gjerne ei boltrifle av en eller annen slag.

 

Men forskjellen mellom Browning SA22 og Ruger 10/22, blir vel mer som å sammenligne Playmobil og Lego ;)

Hehe, jeg har også en nokså stor omgangskrets av skyttere og jegere, og det er vel maks et par stk som har 1022. De fleste vet ikke hva det er.

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg finner stort sett aldri salongrifla "mi" (Ruger M77/22) i slike tester eller oversikter.
Mulig den er en litt sjelden fugl her på berget, eller så elendig at det ikke er verdt å nevne den?

Men jeg liker den og syns det er ei praktisk rifle i rustfritt og med Rugers berømte/berykta padleårestokk :)
Den har utallige kråkefugler og mink på samvittigheta, og presisjonen er heller ikke så aller verst, eierens alder og syn tatt i betraktning ;) 


 

Ruger M77.22.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Rausheim said:

 

 

Men forskjellen mellom Browning SA22 og Ruger 10/22, blir vel mer som å sammenligne Playmobil og Lego ;)

 

Vel, jeg tror mange, som hadde fått testet en skikkelig satt opp Browning SA22 mot en Blazer R8 i 22lr i praktisk bruk, hadde fått seg en overraskelse.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, xxxtaur said:

Blir vel litt usaklig. Har lest en del tester av Ruger Precision og den virker veldig bra. At Anschutzen er dobbelt så bra tviler jeg veldig på. Snobberi.

Det har vel noe med bruksområde å gjøre. Til å være tacticool, til PRS-trening, (eller den typen "rimfire prac/tactical) er jo Rugeren dobbelt så bra - til jakt, eller om du tar en match-Anschütz til konkurranse, så er fort Anschützen tre ganger så bra. Du kan egentlig ikke sammenligne dem, og Rugeren er vel så pass spesiell at den faller utenfor det vanlige "salongrifle"-begrepet?

 

 

On 12/15/2020 at 6:49 AM, bardp said:

Har vel halve presisjonen også.

Det skal vel noe til, men all erfaring tilsier at Anschütz >> Ruger

 

K

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Kall meg krenket, men mååååååå du se på det som negativt at noen ønsker å slippe begrensninger og problemer ene og alene pga våpenet de skyter med?

Meg du sikta til? Skyt med hva fa.. dere vil. Men slutt å hakk på alle som vil ha en Ruger, CZ og annet.

Det er du og 2-3 til her inne som stadig er der å hakker om folk vil ha noe annet enn Sauer og Anschutz uansett hva de vil skyte på og ha gøy med.

Edited by Mas-36
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Win 9422 ja. Kjøpte en slik til min sønn, men har aldri testet den skikkelig. Har tenkt å sette på kikkertsikte og teste, men avtrekket er såå dårlig og gidder ikke få det fikset. Han (15 år) er mer opptatt av skuddhastighet enn presisjon:-) Men har noen presisjonstestet en slik?

 

Forresten, hadde en Quad og en 200 STR i 22 samtidig og testet og testet dem mot hverandre presisjonsmessig, og,,,,,fant at Quad var ørlite bedre enn Saueren. Tråkket jeg på mange tær nå?:-)

 

 

Edited by samuelcolt
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, samuelcolt said:

Forresten, hadde en Quad og en 200 STR i 22 samtidig og testet og testet dem mot hverandre presisjonsmessig, og,,,,,fant at Quad var ørlite bedre enn Saueren. Tråkket jeg på mange tær nå?:-)

Ikke mine i hvert fall. Jeg har hatt en Quad i mange år og vært svært fornøyd. Men min Sauer går enda bedre.

Link to comment
Share on other sites

On 12/16/2020 at 9:04 PM, bardp said:

Joda både walther, feinwerkbau og et par til er jo brukende saker.

Grunig & Elmiger er jo enda bedre, men komplett ubrukbar til jakt.

Det gir vel mer utbytte å sammenligne våpen med omtrent samme tiltenkte bruksområde og noenlunde samme pris. Jeg synes mange salongrifler virker som barnerifler, og ville gjerne sammenlignet våpen som har "voksen" stokk og som egner seg til trening for voksne.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, samuelcolt said:

Win 9422 ja. Kjøpte en slik til min sønn, men har aldri testet den skikkelig. Har tenkt å sette på kikkertsikte og teste, men avtrekket er såå dårlig og gidder ikke få det fikset. Han (15 år) er mer opptatt av skuddhastighet enn presisjon:-) Men har noen presisjonstestet en slik?

 

Hadde 9422 i min ungdom, og kjøpte ein igjen for eit drøyt år sidan. Eg har ikkje hatt anledning til å skyte så mykje som eg ville med den, så hittil har eg prioritert å ha det moro. Men ein veldig liten test har eg gjort, satte på kikkert og skaut ein pakke CCI standard mot pistolskiva på 50m. Dei beste 5-skuddsseriane låg på ca 10mm. Eg har ikkje testa andre ammotypar i denne rifla enno. Det skal og seiast at eg skaut sittande, så "testen" min seier vel eigentleg ingenting.


Er enig med deg når det gjeld avtrekket. Min far fekk ein børsemaker til å fikse avtrekket på den eg hadde før, resultatet vart svært bra. Den eg har no har tungt avtrekk med mykje kryp, du kan sjå hanen løfter seg når du dreg i spaken. Dette må eg definitivt få gjort noko med etterkvart.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...