Jump to content

Puma White Hunter


seawolf

Recommended Posts

Fikk endelig tak i en eldre brukt Puma White Hunter fra 1977 (ifølge serienummeret)
Den trenger litt kjærlig stell og pleie, men skal bli bra.
Slira var dårlig så ny er bestillt fra Puma i Tyskland.
Jeg har ønsket meg en slik siden jeg fikk se og håndtere en for første gang i Sør Afrika i 2006

Egentlig en bastard av en kniv som i sin tid ble laget av Puma på oppdrag av The East African Professional Hunters Association i Kenya.
Men den har fått kultstatus, og fungerer bra som feltkniv, og skulle også doble som forsvarsvåpen  mot både to og firbeinte i bushen.
Kommer nok til å erstatte samekniven som feltkniv på jaktsekken.

white hunter 2.JPG

white hunter.JPG

Edited by seawolf
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takker for tilbakemeldinger :)
Da er ny slire ankommet fra Puma i Tyskland, og kniven er komplett.
Har bryna eggen og den ble fin og kvass, i tillegg har jeg filt og bryna eggen på bladryggen, slik at den nå er egnet til det den skal være tenkt til, nemlig hugging av kvist og bein.

 

 

Puma White hunter 3.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer!!
Dette var favorittkniven til fattern, som jeg bare fikk låne under svært kontrollerte omstendigheter…selv hadde jeg en Hubertus ettellerannet kniv.
«Lånte» den en gang uten lov, og ble oppdaget…..skulle aldri gjort det….holdt meg for det meste til Hubertus’en etter da.
Fattern hadde også en Puma skinner. Både White Hunter’n og skinner’n «forsvant» (ble stjælt) under en ransaking av sørafrikansk politi da vi passerte grensen ved Mahamba inn til Sør Afrika på en tur tidlig på 1980’tallet. Oppdaget det først dagen etterpå, og da vi seinere passerte tilbake samme vei hjemover, bare trakk de på skuldrene og ristet på hodet på grensekontoret – det fantes jo ikke beviser for noe som helst.
Fattern kjøpte seg en ny White Hunter i Johannesburg (eller var det Durban??) et års tid eller så etterpå. Den forsvant også og endte opp på bunnen av Zambezielven noen år etterpå, og etter det ble det ikke noe ny Puma på fattern. Mener å huske at han brukte noe Kershaw greier etter dette, og i dag bruker han bare de knivene jeg har laget til han.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Puma White Hunter er ein flott kniv med mykje historie. Eg har lenge hatt lyst på ein og det enda med kjøp. Den er ut frå  idnr. produsert  4. kvartal år 1971, ikkje heilt strøken men fin. Slire er som ny og det fulgte med orginal plast eske og papirer. Håper eg får brukt den.

Då eg kom i tannfellinga fekk eg kniv i belte. Nå er eg på ny  i tannfellinga og set og lurer på når tid eg skal bli vaksen 🙂.

Edited by brisen
  • Like 3
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 11 months later...

Da dukket det opp en White Hunter på finn til en svært hyggelig pris.

Kniven er lett brukt og "økseeggen" er slipt. Perfekt som brukskniv.

Har også en "ny i eske" Bowie. Den har jeg ikke hatt hjerte til å bruke.

Begge knivene er fra 70-tallet med Pumaster stål.

 

Tiltrekningen til gamle Pumakniver er ikke rasjonell..

 

image.png.4b64808a9478d0a07dcf980c806b39f7.png

 

image.png.ba0dfb5ededf831d60918dd18f88bd89.png

 

 

image.png.2d4bb0bfd69adb5fc3ae5b501f935fe0.png

 

image.png.2049ac20e594c9f18834bd8eda1c7023.png

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Torf
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

Tiltrekningen til gamle Pumakniver er ikke rasjonell..

Det er nok flere av oss her inne som har en diagnose...😆 Får man ikke plass i våpenskapet, så er det bare å kjøpe annet gøy.

Disse Pumaknivene har sjel.

 

Jeg husker fra barndommen (på slutten av 60-tallet) at en klassekamerat hadde en Pumakniv med seg på skolen, vi studerte den nøye i friminuttet, ingen ble skadet eller så noe uanstendig i dette. På barneskolen byttet enkelte av oss kniver oss i mellom, dette var ikke unormalt. Mye var hyggeligere før....

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (4 timer siden):

Tiltrekningen til gamle Pumakniver er ikke rasjonell..

 

Joda, det er rasjonelt å like gode kniver. Og en, eller helst flere, kniver fra Puma, helst tyske fra "gullalderen", hører til i ethvert velmøblert hjem. Her er en gammel tråd om temaet:

 

https://www.kammeret.no/topic/7330-erfaringar-med-knivar-frå-puma/

 

Og en noe nyere tråd:

 

https://www.kammeret.no/topic/89862-puma-kniver/#comment-1320814

 

Jeg kikket innom på E-bay, men prisene for Puma-kniver var formidable! Og de aller fleste av disse var til/fra samlere, og har nok aldri skåret såpass som ei spekepølse. Mine Puma-kniver er hvertfall brukt!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...