Jump to content

Ultralett kikkertsikte til storviltjakt


msteiro

Recommended Posts

11 minutes ago, Bly said:

Er det mulig å få de så lett? "Normal 30-30 rifle" veier godt over 2,5 kg.

 

Ja, slik ser den ut.

Pistolgrepet og forskjeftet veier nesten ingenting.

Det er nesten ikke metall igjen i løpet. (gærningene leverte den i 44mag også. AAUUUU!!! Til revolverskyttere: se kjernelinje, denne kommer rett bakover først..)

Kun ramma veier litt.

 

100596907_71665_46138492F1BA4525.JPG

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, msteiro said:

Men interessant hvordan en AR15 med mange bevegelige deler, stål og innfestinger, kan bygges så utrolig mye lettere enn en boltrifle.

Boltrifle med låsing i pipa ala sauer/S&L i samme design som "enyo" kan nok veie en god del mindre.

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Torf said:

Pistolgrepet og forskjeftet veier nesten ingenting.

Det er nesten ikke metall igjen i løpet. (gærningene leverte den i 44mag også. AAUUUU!!! Til revolverskyttere: se kjernelinje, denne kommer rett bakover først..)

Kun ramma veier litt.

Får man tak i lingnende rammer, og kan de kammres i 308 win? Samt registreres som rifle? Ser at man får t/c encore, men hvordan de får vekta godt over 3 kg syns jeg er rart, er det stokken som er blytung?

Link to comment
Share on other sites

Har Leupold VX2 3-9 x 33 efr rimfire på salongen (CZ452). Mener retikkel er "fine-duplex" Meget bra sikte mener jeg, og kunne også brukt dette på ei storviltrifle eller annen kraftigere rifle til dagsjakt. Dette siktet er vel fra ca. 2007, og har paralakseinnstilling fra 10 meter.

 

Har også et Leupold VX2 4-12 x 40 AO på en Sako Quad. Dette er noe større enn 3-9 x 33 efr, og er vel generelt mer fornøyd med 3-9 siktet. Mer sneddent på rifla.

 

Har inntil nylig hatt et Leupold VX2 3-9 x 40 (duplex retikkel) på Tikka T3 light ss (ca 2007 modell). Hele greiene veier 3200 gram (rifla med alt i 6,5 x 55) veier 2820 gram. Montasje: Leupold QR.

 

Bra sikte dette også,men synes det var litt mer pludrete å stille inn dioptrien enn på andre sikter jeg har. 

 

Kjøpte nå i september (bestilte fra USA) Swarovski Z3 3-10 x 42 og monterte i Leupold QR på Tikkaen. Kjøpet av dette siktet var kanskje mest for "kjekt å ha - har alltid hatt lyst på Z3 og nå var de vrine å få tak i...". Kom på 9 lapper med alt fra statene. Når det gjelder Z3 ser jeg personlig ikke det store poenget med å velge Z3 3-9 x 36 i stedet for 3-10 x 42. Okkulardelen er uansett nokså stor på begge, og tror ikke jeg hadde fått siktet noe særlig lavere med 3-9 x 36 modellen enn det jeg gjør med 3-10 x 42. Forskjellen i vekt er vel også kun 20 gram.

 

 

Min grunnregel er litt som følger:

 

Til jakt i dagslys: Leupold funker generelt bra. Grei nok optikk, grei kvalitet og nokså lette.

Til Nattjakt: Europeisk optikk med stort objektiv og bra oppløsning/ kontrast/ optikk

 

Europeisk optikk til bruk på dagtid - fordi du bare vil ha det.

 

Har ellers Zeiss Conquest MC 3-9 x 40 (ca. 2009 mod) som vel veier ca 420 gram. Greit sikte - på høyde med eller bedre enn Leupold VX2 (etter min mening) Brukes på dagslys / traskerifla til hjort.

 

Til nattjakt har jeg så langt klart meg med Zeiss Classic Diavari 2,5-10 x 50 med lys (retikkel nr. 60).

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Dodraugen said:

Får man tak i lingnende rammer, og kan de kammres i 308 win? Samt registreres som rifle? Ser at man får t/c encore, men hvordan de får vekta godt over 3 kg syns jeg er rart, er det stokken som er blytung?

 

Contender tåler ikke 308win men med de nye reglene som godkjenner 120gr blyfri kule greier man antagelig anslagsenergikravet i en karabin med 20"+ pipe. Det gjorde man ikke tidligere.

Encore, som tåler alt av patroner, har jeg ikke studert men den er nok ganske mye tyngre.

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Torf said:

 

Contender tåler ikke 308win men med de nye reglene som godkjenner 120gr blyfri kule greier man antagelig anslagsenergikravet i en karabin med 20"+ pipe. Det gjorde man ikke tidligere.

Encore, som tåler alt av patroner, har jeg ikke studert men den er nok ganske mye tyngre.

i 7-30  waters med 120gr ttsx i maks, kunne blitt ett innmari fint prosjekt egentlig, levers jo med 23" pipe, så det burde være mulig med det forhåpentligvis nye storviltkravet. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 3/18/2021 at 8:28 PM, BigBore said:

Han vil ikke selge bare z3`n.. 😢😢

Det var beskjeden vi alle fikk tenker jeg;) like greit jeg ikke fikk kjøpe den, røyk på en smell denne uka...kjøpte hus litt spontant..

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 11 months later...

Skal vel vente i 7 mnd og håpe at selgeren setter den ned med 50 kroner...

 

Jeg har lagt ut ting til langt under markedsverdi, hvor 20+ mann legger den til som favoritt. Så er det alltid en person som skriver "HAR DU ENDA??? JEG KJØPER!!!" som er fornuftig nok til å heller spare 40% enn å liksom kanskje potensielt sikkert få den til 45% om 7 mnd og gå glipp av hele muligheten...

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jah.

 

Jeg kjøper mye av det jeg skal ha i løpet av et par minutter etter at annonsen legges ut, og til prisforlangende. 

 

Men hadde flaks her for noen dager siden og fikk tilslag på et vanvittig godt kjøp dagen etter at annonsen ble publisert. Har ikke fått godkjent søknad, legger kanskje ut noen skrytebilder når handelen er fullført. 

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...