Jump to content

Ultralett kikkertsikte til storviltjakt


msteiro

Recommended Posts

Dette har vært tatt opp før, men tenker her se litt på det aller letteste, ikke bare litt lettere enn resten. Så kriteriet er satt som kikkertsikter sub 300g.

 

Kikkerten skal brukes hovedsakelig på elg og reinsdyr, mulig noe hjort og rådyr, men ikke noe behov for sterke skumringsegenskaper. Så relativt store mål.

 

Lys og ballistiske tårn utgår delvis.

Leupold kommer med CDS, men det er langt mellom disse, og må ofte importeres.

 

Kandidatene jeg ser for meg hittil er:

 

1. Rødpunkt uten rør.

Doctersight etc.

Veier rundt 40-50 gram.

Absolutt letteste, kun 1x, og for min del utgår det litt m skjeve hornhinner da prikken blir uklar.

 

2. Aimpoint Micro

135g.

Mer robust. Men samme som over...

 

3. Leupold Ultralight 2,5x

180g

Fast forstørrelse, men på normale avstander tålelig. KISS som f**n. Lavprofil.

 

3. Leupold VX-2 Ultralight 2-7x33 og 3-9x33.

250g ca.

Gullstandarden. Ok optikk, og variabel forstørrelse som passer det meste.

 

4. Leupold "1"-4x20, 1,5-5x20 etc.

Rundt 250 g også.

Lavere forstørrelse, ikke så egnet på litt avstand kanskje, men desto bedre der det er tett.

 

5. Noe jeg har glemt?

Er det kun Leupold som leverer sikter i denne klassen?

 

Noen som har testet en eller flere av disse og har gode/dårlige erfaringer?

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, msteiro said:

 

 

1. Rødpunkt uten rør.

Doctersight etc.

Veier rundt 40-50 gram.

Absolutt letteste, kun 1x, og for min del utgår det litt m skjeve hornhinner da prikken blir uklar.

 

SIG Romeo 1 er 26g. Den er utmerket. Har samme problem med prikken som er ei oval stjerne, selv om ungene påstår den er rund og klar... MEN, jeg skyter uproblatisk tiere på banen med den. Ulempe om det blir langt. Rådyr på 300m utgår lett...

 

4 hours ago, msteiro said:

 

3. Leupold Ultralight 2,5x

180g

Fast forstørrelse, men på normale avstander tålelig. KISS som f**n. Lavprofil.

Har en slik, av noe "Florida Optics" eller noe sånt. Funker, men ting blir LAANGT vekk

 

4 hours ago, msteiro said:

3. Leupold VX-2 Ultralight 2-7x33 og 3-9x33.

250g ca.

Gullstandarden. Ok optikk, og variabel forstørrelse som passer det meste.

Har en slik også. Super kikkert, største ulempen er at retiklet er like forbanna tynt og usynlig uansett forstørrelse. Det heter Z-plex tror jeg. MOA-klikk og mushy-gushy sådanne gjør at justering utenfor skytebane ikke frister. Rattene kan ikke resettes.

Disse fins med CDS, det vil hjelpe veldig.

Optisk er den mer enn god nok, den er overraskende skarp.

 

1 minute ago, jmosbakk said:

@SkrueråmuttereSynes du swaro er så mye bedre?
Jeg har hatt Z3 3-10x42 og VX-2 3-9x33 EFR og kan ikke huske at Z3 ga meg noe over Leupolden.
For all del, Z3 er fantastisk skarp og fin, men ble ikke sliten i øya av VX-2 heller.
Jeg synes ikke Z3 er verdt det dobbelte. (men er litt snobb så kjøper sikkert en igjen)

Enig. Leupolden er nesten like skarp, og så skal en altså betale 2-3 ganger mer for å likevel kuke med SFP og moa-klikk... Det utgår meg høye kneløft. Hadde Swaroen hatt mil-klikk og FFP, så helt topp, da hadde jeg bladd opp. Men slik det er - Leupold. Den gjør faktisk ikke noe som ikke Leupolden gjør, og begge fåes med CDS/ BT

 

K

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, M67 said:
4 hours ago, msteiro said:

3. Leupold VX-2 Ultralight 2-7x33 og 3-9x33.

 

6 minutes ago, M67 said:

Har en slik også. Super kikkert, største ulempen er at retiklet er like forbanna tynt og usynlig uansett forstørrelse. Det heter Z-plex tror jeg.

 

Jeg har VX-2 både som 2-7x33 og 3-9x40. 2-7'en har det "forbannet tynne" retiklet, mens 3-9'en har et tykkere og tydeligere. Det skulle jo vært omvendt, lav forstørrelse og stort synsfelt er for kjappe skudd, og da må man ikke begynne å lure på om det er noe retikkel der inne, eller ikke. Derfor er det 3-9'en som står på 9,3-Mauseren. (Jeg vet ikke om mine er "ultralight" eller ikke, skal veie dem ved anledning).

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Jegermeistern said:

da må man ikke begynne å lure på om det er noe retikkel der inne, eller ikke. 

Jeg tenker at haster det og er riktig nært, så holder det å bruke øyemål og "midt i bildet" Men dette siktet med en lysprikk hadde vært fantastisk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ultralight har ekstra små objektiv og okular, du kan se det uten å demontere og veie. Det er i såfall 2-7x28 og 3-9x33, og okularet er synlig mindre enn vanlig.

 

Mulig jeg nok er offer for egne antagelser her, iblandet litt snobberi og krydret med upgradeitis. Har ikke engang sett i en Z3, men var ekstremt imponert over forgjengeren og antok at Z3 måtte være enda litt bedre. 

 

Får jo mye moro for prisen av en Z3, så setter pris på litt kaldt vann i blodet her. 

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, M67 said:

MEN, jeg skyter uproblatisk tiere på banen med den. Ulempe om det blir langt. Rådyr på 300m utgår lett...

Går forsåvidt greit å skyte med det på banen, og sikkert forskjellige hvor mye de forskjellige siktene blør. Skytekino går greit også, men tror for min egen del at forstørrelse er fordel på spesielt reinsjakt. 

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Haavard said:

Den produseres vel ikke lenger?

Du får den ikke Norge, men den kan kjøpes fra f.eks EuroOptic.

Jeg synes det er en sinnsykt god kikkert i det lette segmentet. SFP og Moa spiller liten rolle på slik optikk. 
Jeg jakta selv på noe som var i ultralett segmentet og endte opp med en Leupold FX2 6x36 som veide 284 gram. Det var det letteste jeg fikk tak i som hadde nok forstørrelse til småviltrifla. De ultralight Leupoldene er borti mot umulig å oppdrive.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo forsåvidt skyte inn her at et av de kikkertsiktene jeg savner mest er en eldre Leupold VX-III 2,5-8X36 som røyk med i en byttehandel en gang. 

Klarer ikke helt å sette fingeren på hva det var, men helheten var fantastisk. Skarp optisk, velproposjonert, lett og med et fornuftig forstørrelsesområde.

De få som dukker opp på finn forsvinner med en gang og gjerne til en ganske drøy pris. 

 

Til jul så ønsker jeg meg noe tilsvarende (gjerne 4x zoom) med distinkte mil-klikk, no fuss retikkel i første fokalplan og en lysprikk i midten. Det hele skal klokke inn under 300g.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har en VX-II 1,25-4x og en VX-III 2,5-8x36 og en Z3 3-9x36. Er blitt til at den minste sitter på kombien og Swaroen på ei lett rifle som brukes når det skal gåes mye og langt. VX-III faller litt mellom to stoler etter at jeg kjøpte Swaroen. Hadde 2-7x Compact tidligere og husker jeg syntes VX-III var et godt hakk opp da den ble innkjøpt. Skarpere optisk og pålitelige klikk. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, jmosbakk said:

Til jul så ønsker jeg meg noe tilsvarende (gjerne 4x zoom) med distinkte mil-klikk, no fuss retikkel i første fokalplan og en lysprikk i midten. Det hele skal klokke inn under 300g.

Ikke glem fred på jord mens du drømmer så fint ;) 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, msteiro said:

Dette har vært tatt opp før, men tenker her se litt på det aller letteste, ikke bare litt lettere enn resten. Så kriteriet er satt som kikkertsikter sub 300g.

 

Kikkerten skal brukes hovedsakelig på elg og reinsdyr, mulig noe hjort og rådyr, men ikke noe behov for sterke skumringsegenskaper. Så relativt store mål.

 

Lys og ballistiske tårn utgår delvis.

Leupold kommer med CDS, men det er langt mellom disse, og må ofte importeres.

 

Kandidatene jeg ser for meg hittil er:

 

1. Rødpunkt uten rør.

Doctersight etc.

Veier rundt 40-50 gram.

Absolutt letteste, kun 1x, og for min del utgår det litt m skjeve hornhinner da prikken blir uklar.

Har testa dette en gang på 358win. Usedvanlig knotete å skyte inn, og en barnålsamler uten like.  Nesten uten unntak våt, og linsa var gul, men klarer man å skyte kjapt med øynene åpne på trange poster er det nok supert - men på reinsjakt hadde jeg følt meg naken og mer til med noe sånt. Men veldlig lett og fint. Var med et deksel og, men man kan jo ikke ha det på og være skuddklar samtidig... Tror aldri jeg skjøt noe med det. Lett og fint dog, og besnærende konsept..

15 hours ago, msteiro said:

 

2. Aimpoint Micro

135g.

Mer robust. Men samme som over...

Heller denne enn den forrige. Jeg har 2moa utgaven på drilling og den står på til variert meny jakt over hund der hunden kan komme med både hjortevilt og ta stand på fugl. Selv om jeg ville kvidd meg for å skyte på mindre dyr på 100m + med denne så viser all erfaring fra skytebane at man skyter irriterende presist - altså jamt under 30mm 3 skudd...  MEN jeg har litt samme utfordring som deg med stjerne, og sliter med kosistens i siktepunkt. Dette viser seg godt når jeg skyter på rundskiver. Resultatet er jo godt innenfor, men likevel sier det meg at nettopp her ligger begrensningen på produktet for min del.  Hvis man tvinger seg til å skyte mye med og bruke denne er det et veldig godt produkt, men 1x krever sin mann, og mye tilvenning når man er vant med å sikte på klisterlapper... Elg- ja, rein - tja.. Er veldig usikker på om jeg hadde skutt på reinskalv på 100m med denne.. Dessuten er litt forstørrelse en fordel når man skal vurdere skuddmuligheter, åpent felt, dyr bak mm som ofte er tilfelle på reinsjakt. Da er det enklere å vurdere dette i sikte, og avsikre og skyte når muligheten er der, i stedet for å drive å vurdere fram og tilbake mellom håndkikkert og sikte...

15 hours ago, msteiro said:

 

3. Leupold Ultralight 2,5x

180g

Fast forstørrelse, men på normale avstander tålelig. KISS som f**n. Lavprofil.

Lett og fin, har fyst litt på en selv pga vekt, ligger en på finn. Men på reinsjakta liker jeg litt forstørrelse så man kan telle litt tagger og sånt og være sikker på at man ikke gjør seg bort.  Ikke all verdens synsfelt, men tilstrekkelig. Litt som over egentlig 2,5x er mer enn 1x, men fortsatt blir det smått inni der...

15 hours ago, msteiro said:

 

3. Leupold VX-2 Ultralight 2-7x33 og 3-9x33.

250g ca.

Gullstandarden. Ok optikk, og variabel forstørrelse som passer det meste.

Egentlig lite å lure på - snubler man over disse er det bare å handle...

15 hours ago, msteiro said:

 

4. Leupold "1"-4x20, 1,5-5x20 etc.

Rundt 250 g også.

Lavere forstørrelse, ikke så egnet på litt avstand kanskje, men desto bedre der det er tett.

Ikke testa disse 1", men hadde en euro 30 1-4 en gang i tiden, også på 358win. Skjøt et rådyr med den, føltes veldig trang da til å være såpass lite forstørrelse, og ting blir smått inni der :P Men grei kikkert ellers, tipper disse er på nivå. Det er jo leupold, ikke topp optikk -men man vet hva man får så man blir ikke skuffa..

15 hours ago, msteiro said:

 

5. Noe jeg har glemt?

Er det kun Leupold som leverer sikter i denne klassen?

 

Noen som har testet en eller flere av disse og har gode/dårlige erfaringer?

 

 

sub 300g er det veldig lite å velge i utover de du nevner...  mellom 300 og 400g er man på Z3 domene, samt fortsatt leupold, og 400 + begynner det bli mye.  Jeg er ikke noen stor elgjeger, men om man skal postere så setter jeg pris på stort synsfelt. Og er det snakk om 50-60m poster vil en aimpoint være suveren uansett storvilt. Lyset varer en evighet, og så lenge man har lys og øynene ikke er nedgjørpa kan man skyte. Systemet er dessuten skuddsikkert - bokstavelig talt. Om du skal ha micro så gå for H2 foran H1, H1 har blåstikk, det har ikke H2. 

Jeg har vært veldig skeptisk til AP, men ser at det funker bra i praksis, og har også satt en på hagla..

 

Har som nevnt AP på drillingen, men vet jeg at jeg kun skal bruke kula, så setter jeg på en victory 2,5-10. 

 

Til reinsjakt har jeg brukt mest en AV 3-10x42 og siste år en z5 3,5-18.  Synsfelt er ikke supert på noen av de, men det funker. Av og til er det greit å kunne skru opp på 18x for å studere detaljer på dyr, selv om det skytes med mye lavere forstørrelse. Tipper jeg mest har ligget rundt 6-7x og opp til 10x i rolige situasjoner. Kun en gang har jeg vært nede på 3 tallet - da var det nært :P  Samme på hjort, skutt endel hjort med AVn. Ellers kahles helia CL osv.. men da er vi opp et hakk igjen ift dine sub 300g

 

Ikke enkelt dette, men en løsning kunne jo vært å ha en aimpoint, og et sikte, og bytte på disse etter bruk.

Finner du en 2-7 eller 3-9 Lupy UL så ville jeg sjansa på det... eller en swaro AV/Z3 om de tåler de ekstra grammene uten å knekke ryggen...

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Sakoen75 said:

Og med liten tekst nedenfor står det følgende  
"No Exports
Due to government regulations and/or manufacturer stipulations we are unable to export this item outside of the United States"

Akkurat det er det jo mulig å komme rundt.

Nå ser jeg forresten at de har den inne igjen, så da må jeg få ta tilbake det jeg skrev i går.

 

Men både den og Leupold VX3i 2,5-8x36 er jo så tunge at de ikke egentlig hører hjemme i denne tråden.

Jeg ser noen skriver at de må ha stor forstørrelse på renjakt, men jeg er uenig.

Har i mange år hatt en 3-7 som har stått på 7 hele tiden, men i år måtte jeg sette på en reservekikkert med fast 2,5 og det gikk bra det også. 

Det var en flokk jeg var ca 300m fra og da ble den for liten, men da var det nok like bra jeg ikke kunne skru opp på 18 og ta en sjanse...  

 

Jeg vurderer en spesialbørse til rensjakt og da er Leupolds 1,5-5x20 en het kandidat.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Dette blir i stor grad en kikkert til en høyfjellsrifle for min del også.

Fast 2,5x frister på grunn av enkelheten og vekten, mens 1,5-5x20 er nok betydelig mer anvendelig.

Brukt 1,5-6x42 et par år, og å begrense seg til maks 5x er lite problem slik jeg ser det.

 

Nå har jeg en 2-7 jeg kan låne fra konas rifle, og en fast 4x på en annen, så håper å få testet litt.

va slags 2,5x er det du har @Haavard?

Link to comment
Share on other sites

@msteiro https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=190217044 det er jo bare å teste å se hvordan det funker. Har ligget ute en stund så mulig det går å diskutere litt på pris. Ellers burde en 1.5-5 VX3 funke til begge deler, sjekk bare størrelse på retikkel. På den euro30 saken jeg hadde var det et grovt 4er type. Såpass grovt at det nesten var i overkant, spesielt på lavere forstørrelse. 

 

@Haavard det flere som selger disse swaroene fra usa så det går å få tak på. Lurer mer på strategien bak å trekke disse fra europamarkedet..  Det er ingen som har sagt man må ha høy forstørrelse for å skyte, så lenge man får gjort det man skal på den måten det skal utføres spiller det ingen rolle. Å skyte på 18x er håpløst, men det kan være kjekt for å se om det er skytbart dyr, og dermed verdt hive seg i bekken for å komme nærmere... ps, rein reinsrifle er kult å pusle med

 

 

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, vannebo said:

Å skyte på 18x er håpløst, men det kan være kjekt for å se om det er skytbart dyr, og dermed verdt hive seg i bekken for å komme nærmere... ps, rein reinsrifle er kult å pusle med

 

 

?

Sist jeg skjøt et rådyr stod siktet på 20. Som du sier "se om det er skytbart", jeg hadde ikke sett mini-"geviret" i 2-7en for å si det sånn. Og jeg tenkte aldri på å skru ned forstørrelsen for å skyte?

 

62282978721__D2AE1B5F-7F3F-43E6-9FC9-74D5C551823B.JPG.14f598d8dd15b669707b41a06e14d013.JPG

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, M67 said:

?

Sist jeg skjøt et rådyr stod siktet på 20. Som du sier "se om det er skytbart", jeg hadde ikke sett mini-"geviret" i 2-7en for å si det sånn. Og jeg tenkte aldri på å skru ned forstørrelsen for å skyte?

 

K

Min referanse på dette svaret er reinsjakt, og skal man da plukke et dyr kjapt når det blir ledig i en flokk der det er dyr i bevegelse  blir det håpløst med så høy forstørrelse at man mister oversikten. På et enkelt dyr som står i ro - Ja.  Beklager at jeg ikke presiserte :)

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, vannebo said:

Min referanse på dette svaret er reinsjakt, og skal man da plukke et dyr kjapt når det blir ledig i en flokk der det er dyr i bevegelse  blir det håpløst med så høy forstørrelse at man mister oversikten. På et enkelt dyr som står i ro - Ja.  Beklager at jeg ikke presiserte :)

Alle er forskjellige. Jeg kan knapt huske at jeg har skutt på noe annet enn et enkelt dyr som stod i ro.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ad minimumsforstørrelse i kikkertsikte - det er vel *ingen* som jakter rein uten en håndkikkert i tillegg (og 8x virker omtrent som minimum bransjestandard blant reinsjegere er min erfaring...) 

 

Håndkikkerten erstatter etter min mening mye av behovet for høy forstørrelse på reinsjakt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, M67 said:

Alle er forskjellige. Jeg kan knapt huske at jeg har skutt på noe annet enn et enkelt dyr som stod i ro.

 

K

Det man skyter på er naturligvis i ro, men det er som regel bevegelse rundt, man må kunne ha oversikt på at det ikke spaserer noe inn i skuddlinje mens man er igang med skyting.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vannebo said:

Det man skyter på er naturligvis i ro, men det er som regel bevegelse rundt, man må kunne ha oversikt på at det ikke spaserer noe inn i skuddlinje mens man er igang med skyting.

Og det gjøres, etter min mening, best med høy forstørrelse. Skøyt seinest i høst rein med 18x.  Jeg synes høy forstørrelse gir ett mye bedre "overblikk" over en villreinflokk. Men det kommer selvfølgelig an på avstanden. Har vell aldri vært under 10x etter at jeg byttet sikte. De første årene på villreinjakt brukte jeg en 1,5-6x42. Det å skyte dyret, selv på temmelig langt hold, er ganske uproblematisk med 6x. Men det å ha kontroll på vinkelen på dyret, tagger og hva som evt er bak synes jeg er mye bedre med høy forstørrelse. Det kommer også an på hvordan/hvor man jakter. Sitter man på "trekk" og får flokken forbi på nær hold kan nok lav forstørrelse fungere godt. Jeg liker ikke å sitte rolig, så for meg dreier det seg om å traske rundt og forsøke å finne dyr som man stiller innpå. Typiske skuddavstander ligger da ofte mellom 100 og 200m. Så jeg er uenig i at 18x er håpløst😊

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Er som mye annet et spørsmål om hva man får og hva man ofrer.

Stilt på flokk selv der jeg prøver å plukke ut dyr med kikkerten på 10-12x, og mens jeg leter ser jaktkompisen min flere klare dyr med det blotte øyet, og jeg må da streve for å finne de raskt nok. 

Blir fort et valg mellom å spotte dyr i flokken med håndkikkert vs med kikkertsiktet. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, vannebo said:

 

 

@Haavard det flere som selger disse swaroene fra usa så det går å få tak på. Lurer mer på strategien bak å trekke disse fra europamarkedet..  Det er ingen som har sagt man må ha høy forstørrelse for å skyte, så lenge man får gjort det man skal på den måten det skal utføres spiller det ingen rolle. Å skyte på 18x er håpløst, men det kan være kjekt for å se om det er skytbart dyr, og dermed verdt hive seg i bekken for å komme nærmere... ps, rein reinsrifle er kult å pusle med

 

 

Men er det ikke lettere å se i 10x håndkikkert enn i 18xriflekikkert?

 

12xhåndkikkert skulle jeg gjerne hatt, men det finnes ikke fra seriøse produsenter eller? 

 

Link to comment
Share on other sites

Ny S&B 6x42 med kulefallskompensator fra VS Mauser.

Et klikk pr 100m (pr 50 fra 300-800) med Nm60. ZS. Her kan man telle knepp med gassmaske på aktiv toveis bane. Idiotsikker. Tysk 4. Mekanisk stabil. Mine tålte bruk på AG3 og M14.

 

Topp til reinsjakt. Har "slitt ut" 2stk over en 25års periode.

 

Obs 26mm rør.

 

Bud nå på auksjonen no er nå 2750.-.

 

https://auksjonen.no/auksjon/Schimidt__Bender_6x42_-_Kikkert/209832

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Haavard said:

Men er det ikke lettere å se i 10x håndkikkert enn i 18xriflekikkert?

 

12xhåndkikkert skulle jeg gjerne hatt, men det finnes ikke fra seriøse produsenter eller? 

 

10x har også vist seg være litt til p vurdere dyr på avstand. Ikke røff kategori, men om det er innafor kluft eller noe annet. Det prøvde vi senest i høst. 12x tror jeg blir masete å bruke når det blåser litt. Men en 2x booster kunne sikkert vært kurant  - vil gi 16x på topp og noe helt annet enn riflekikkert å se i.

 

Legger ved et par bilder gjennom 8x håndkikkert og 18x riflekikkert. Selvsagt tomt kammer i rifla.

 

20200905_104241.jpg

20200905_102544.jpg

20200905_102505(0).jpg

Link to comment
Share on other sites

Senest i år gikk jeg i over en time med kalvekort bare for å oppdage at den lille flokken jeg hadde funnet var en bukkeflokk, så stor forstørrelse kan absolutt være nyttig av og til, men det går flere år mellom hver gang jeg savner den funksjonen. (De første årene hadde jeg håndkikkert som kostet 299 kr. Den ble byttet ut etter at jeg gikk en time før jeg oppdaget at jeg jaktet på storfe :D)

 

At det skulle være "masete" med 12x tror jeg ikke. Den kan sikkert bli vanskelig å utnytte fullt ut i kuling, men da får jeg nøye meg med å bruke den på 10x- eller 8x avstand og så blir det 12xbonus når vinden legger seg.

 

Som jeg skrev lenger opp har jeg egentlig bestemt meg for 1,5-5x20, men tråder som dette er veldig velkomne sånn at jeg kan få ny input og revurdere beslutninger. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Haavard said:

At det skulle være "masete" med 12x tror jeg ikke. Den kan sikkert bli vanskelig å utnytte fullt ut i kuling, men da får jeg nøye meg med å bruke den på 10x- eller 8x avstand og så blir det 12xbonus når vinden legger seg.

I tillegg til de 12x håndkikkertene jeg nevnte finnes Leica duovid 8+12x42. 

 

https://www.bhphotovideo.com/c/product/247462-USA/Leica_40400_8_12X42_Duovid_Binocular_Black.html/specs

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...