Jump to content

Slappeste ladning (rekruttladning) til 260REM


msteiro

Recommended Posts

Har gått på et impulskjøp av en veldig lett rifle i 260REM (som skal bli enda lettere selvfølgelig...) og mens jeg venter på søknaden tenker jeg gjøre klar til litt lading.

Dette er en veldig dedikert lettvekts jaktrifle, så det blir ikke mengdeskyting med denne, men tenker lade så slapt det går for å kunne trene mest mulig (førstepri), og samtidig kanskje spare litt løpslevetid (andrepri).

Så, målet er at kulen skal komme ok gjennom skiven på 100meter med ok presisjon og minst mulig rekyl. Riflen ender i området 2,7-2,8 med demper og kikkert, så 

 

Komponenter jeg har sett for meg:

 

Hylser:

omformede 308 Lapua eller Norma hylser, noen meninger om hvilke som egner seg best til forming? 

Lapua 260rem hylser brukes til jaktammo.

 

Kule:

100grs Nosler CC (?)

 

Krutt:

Det store spørsmålet; hva egner seg for lettest ladning mens det samtidig fyller ok? 

Veldig ulikt hva produsentene oppgir av data mtp fyllingsgrad, så her må det kanskje litt erfaring til.

Vihtavuori oppgir 140, 150 og 540 som aktuelle valg, mens Jaktdepotet som selger kulen anbefaler raskere krutt som Norma Tubal 3000, 201/202, Vithavouri 133/135 m.fl.

Absolutt fordel med 150 feks, da jeg bruker det mye til 308 allerede.

 

Noen som har ladet tilsvarende og vil dele erfaringer, evt noe indikasjon på oppskrift?

 

Link to comment
Share on other sites

Dette med hylsefyllingsgrad er sterkt overdrevet til jakt og treningsladninger. Jeg lader 25grs N-110 i 30-06 og får super presisjon.(under en tomme på 100 meter). Så gå for de ladningene der du bruker minst mulig krutt og lavest mulig hastighet så får du minst mulig rekyl og lang levetid på pipa.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, ladebenken said:

Litt info om rifla med tilhørende utstyr, hadde vært interessant. 😉

 

Ingenting satt i sten ennå, men ser ut til at det blir en Remington Model 7 med syltynn 260rem pipe 1:8 snurr.

Stokk blir nok en Wildcat Composites stokk m Crocs kolbekappe :) 

 

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er Lapua 308W hylser for tykk i godset i halsen til at de egner seg til omforming uten å måte dreie de. Jeg har omformet mange hundre Norma 308W hylser og de fungerer utmerket med et drag i pressa. Jeg har ikke testa med 100gr kuler, men ville ikke bekymra meg for å bruke N150 til den kula. Supert allsidig krutt som og er billig.  Når det er sagt har Mas-36 et poeng i minst mulig krutt gir minst mulig smell, varme og slitasje, men det er nå veldig greit med pålitelige publiserte ladedataer også. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med 260 rem, men jeg har prøvd ut 222-ladninger i 6,5x55.

 

20 grs Norma 200 bak 100 grs Lapua kule gav et ørlite plopp og fin samling. Tror jeg måtte 20 knepp opp for å komme i tier på 200 m sammenlignet med vanlig ammo. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Som pererik skriver så gå for Norma 308 win hylser da Lapua blir for tykke i godset og kan gi problemer. En Tidligere kolega av meg hadde 260 Rem i en Seven i mange år og sa med Norme hylser var det bare å helpresse og de var klare for lading. Siden du bruker Lapua i 308 win så er det greit å ha to merker hylser også så det er lett å se forskjell ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd Hodgdon Trail Boss krutt i div. patroner. Det har fungert fint.

Det fyller hylsa veldig godt, og 13 grains (nesten full hylse) gir rundt 500 m/s i 6,5 Creedmoor med 100 grains Scenar kule, C.O.L= 68mm. Presisjon OK, men kula faller jo ganske mye på 100m i forhold til normal ladning, jeg mener å huske det var ca. 15cm. Pipa blir heller ikke varm, jeg skjøt to 5-skudds serier ganske raskt, og pipa ble så vidt lunken. Rekyl var minimal, samt smell også (med demper). Det blir som å skyte med en litt stor salongrifle.

 

Oppskriften til Hodgdon er her:

https://hodgdon.com/wp-content/uploads/2018/12/trail-boss-reduced-loads-2018.pdf

 

Edited by Bergara-Man
tillegg
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Speer er en av få leverandører av ladedata som publiserer reduksjonsladninger- dog oftest med krutt som ikke finnes på det norske markedet

https://www.speer.com/reloading/rifle-data.html

 

«Accurate 5744» er et krutt som, gjennom historien, har vært produsert mange forskjellige steder (US, Sør-Afrika, Israel,Tjekkia, Belgia og nå Canada tror jeg). Den Tjekkiske varianten heter nå Lovex D060, og er (eller har vært) tilgjengelig i Norge. Med alminnelige forsiktighetsregler kan man benytte D060 med 5744-data.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Brukte mye slakke ladninger i 6,5x55 i hine hårde. 100 gr Sierra, 107 gr Scenar o.l. Vanlige krutt som N-140, NC96M. Husker ikke kruttvektene, men det var et godt stykke under dataene i boka. Kunne nok slite litt med soting enkelte ganger. Men det funka bra nok til trening og jaktfelt. Prøvde også sub-ladninger med N-110 og Dacron-fyll. Men det ble for upraktisk.

 

Når det gjelder hylser er førstevalget mitt Lapua i det aktuelle kaliberet. Lader de opp igjen så mange ganger at prisen er nesten ikke relevant. Kule og krutt koster langt mer pr. smell.

 

Jeg "vet forresten om" en lett Remington 700 i 6,5x47L som står og støver ned. Men TS hadde vel allerede avtalt kjøp(?)

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Jeger'n said:

Har skutt en del 85 grs kuler i 260 med patroner som ikke var sprengladd akkurat. Sitter i fjellet og har ikke data tilgjengelig, men det var utrolig behagelig å skyte med og gikk bedre enn jeg evner å utnytte. 

Dumt, men trur ikkje 85 grain kuler er og få tak i lengre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...