Jump to content

Hva bør jegeren ha liggende i bilen?


chmeland

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har etterhvert erfart at det er en del utstyr det er kjekt å ha i bilen, fast.

 

Nå har jeg:

  • flåkniv fra Mora
  • ei god hodelykt
  • 8-9 meters tau, sterkt nok til å trekke en elg
  • ei stor enkeltblokk fra Biltema (Link)
  • en kraftig karabinkrok i stål
  • ei talje lagd av to små dobbeltblokker fra Biltema og 20 meter tau. Med den kan en mann løfte en elg klar av bakken, eller trekke en hjort inn i bilen (se bilde)
  • elektronisk vekt som går til 300 kg
  • sammenleggbart slakteskrev
  • ei tynn regnjakke og ei lue

 

Noe er kjekt å ha, noe er mer av typen «kan likeså godt ligge i bilen så glemmer jeg det ikke»

Det hadde vært interessant å høre hva andre har. 
 

mvh Chr

401248FF-BA51-421B-B07E-AF788540FFD1.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Etter siste ryddeaksjon

 

- Leatherman

- god kniv

- en tørkerull

- våtservietter

- engangshansker

- noen søppelsekker

- et pose med tørre sokker, boxer og t-skjorte

- hodelykt

- førstehjelpssett med litt ekstra for å kunne fikse blødninger og tape igjen kutt (modent for revisjon, greit at plaster osv er rimelig ferskt).

 

Flere gode ideer fra trådstarter, blir tur på Biltema (igjen..)

 

Kjører Landrover så det finnes et assorterte utvalg verktøy, diagnose utstyr, litt deler og  kjeledress i bilen til enhver tid...😱

 

Har også nå 2 feltstoler, en Biltema kamuflasjevegg, skytestokk, en sovepose og liggeunderlag i bilen. Og hundebur. God plass når en ikke har bakseter😀

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noe av det som nevnes her i bilen hele tiden, men det jeg alltid har i bilen fra august til jul er en svart stor plaststamp , type kjøpt på Byggmakker , med plass til ett rådyr oppi. Og annet slakt. Alt for mange ganger opp gjennom årene har jeg stått der med en vellykket jaktdag bak meg , og ett eller annet dyr som skal fraktes hjem ,og funnet ut at jeg ikke har noe som beskytter bilen mot drypp fra slaktet. Plastsekker og annet har alt for ofte vist seg å ikke hindre at det likevel drypper noe inn i bilen .

Link to comment
Share on other sites

IKEA posen holder tett den Robinson! Jeg har også sølt blod i bil for mange ganger... og når det renner ned i kriker og kroker og begynner å STINKE er det helt ...lig. 
jeg har ikke plass til en balje i bilen når jeg ikke er på jakt. Tar for stor plass. Men en IKEA pose ligger alltid ved jekken. Når den er brukt går den i søpla og jeg legger i en ny. Tar minimalt med plass, med solide bærehåndtak,  og passer perfekt til et rådyr. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

IKEA-posen/bagen er sterkt undervurdert! Vil tro den rommer en liten hjortekalv også? Ellers mener jeg en stor balje (fortrinnsvis rektangulær, for den er enklest å plassere) er et must hvis du har tilstrekkelig stort bagasjerom. Praktisk for ryggsekker og div. småting som ellers har en tendens til å skli rundt omkring. Fungerer også ypperlig for skitne støvler og våte klær etter jakta.

Link to comment
Share on other sites

@Sølvrev: Det er helt sant at en balje er bra. Jeg får ofte kjeft av ØK etter jakt, og også etter laksefiske. Våte vadere og sko med jord og gress på lager visst lukt og flekker... Balje er bra. Men våre biler er lite egnet til balje. Må tenke ut noe lurt her. 

Jeg tror ikke IKEA posen er stor nok til en hjortekalv. Jeg jakter mye alene, mest rådyr, en times kjøring fra hjemme. Jeg liker dårlig å dra med pelsen hjem. Det er sykt mye flått (skaubjønn...) og hjortelusfluer på slaktene, og når dyret blir kaldt leter de etter en ny vert. Forsøker å dra av skinnet før jeg får dyret i bilen. Min rutine er å vomme (lar oftest lunger og hjerte være igjen), dra dyret til bilen, få av frakken og så rett i en ren IKEA pose. 

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Skaubjønn said:

@Sølvrev: Det er helt sant at en balje er bra. Jeg får ofte kjeft av ØK etter jakt, og også etter laksefiske. Våte vadere og sko med jord og gress på lager visst lukt og flekker... Balje er bra. Men våre biler er lite egnet til balje. Må tenke ut noe lurt her. 

Jeg tror ikke IKEA posen er stor nok til en hjortekalv. 

Biltema har 120x82cm stor trekk til paller. Kan sikkert brukes opp-ned i bilen.

https://www.biltema.no/fritid/hage/presenninger/pallebeskytter-2000034131 

 

Disse er kanskje like Ikea sine

https://www.biltema.no/fritid/jakt/jaktverktoy/viltsekk-vanntett-2000032956

Link to comment
Share on other sites

IKEAposer er smarte, og fine bakpå pickuper. Inni bagasjerommet på moderne, finslige SUVer tør jeg ikke det. ØKH har innvendinger, og ØKH har innvendinger mot alt det andre rotet i bilen.
Balje er nevnt. 

Jeg har ei svær "murbalje" 

161191.jpg

 

Oppi den ligger ca alt som er nevnt her i tråden (ikke feltseng...). Alt jaktutstyr, og fjellduken, og jaktklærne balanserer på toppen. Sluttstykke og magasin, ammo og alt (til 2-3 rifler...). Den står i garasjen, og når jeg skal jakte går den inn i bilen sammen med rifla. 
Når jeg kommer hjem går den i garasjen igjen.

 

Får jeg noe (jakter stort sett rådyr og fugl) så legger jeg ut fjellduken i bagasjerommet og heller alt i murbalja oppå den, hiver dyret i balja og setter den oppå. 

Vel hjemme setter jeg balja i garasjen, under en krok i taket, og henger opp dyret i den, så kan det dryppe i balja, og rester etter flåing, og "oppussing" etter feltslaktinga ramler nedi. Vaske balja og tømmer fjellduken oppi igjen.

 

K

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, M67 said:

IKEAposer er smarte, og fine bakpå pickuper. Inni bagasjerommet på moderne, finslige SUVer tør jeg ikke det. ØKH har innvendinger, og ØKH har innvendinger mot alt det andre rotet i bilen.


😂😂

Her i huset har ØKH skissert følgande generelle innvendinger:

 - rev skal ikkje leggast i frysen i påvente av skuddpremie før det er avklart med ØKH.

 - organ som hjerte og lever skal ikkje leggast i kjøleskapet eller i vann på vaskerommet uten at ØKH er informert og forberedt.

 - fluesneller eller patroner - sjølv ikkje fornikla, skal ikkje på noko tidspunkt oppbevarast på nattbordet.

Edited by magnum_mauser
  • Thanks 1
  • Haha 6
Link to comment
Share on other sites

On 10/13/2020 at 11:48 AM, M67 said:

IKEAposer er smarte,   -  

 

Det er det noen av naboene dine som er enige i:

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/fant-hodelost-radyr-i-ikea-pose/72965630

 

"Det er ikke funnet kulehull i dyret", så du, og @Skaubjønn med den vakre vierlingen, er utenfor mistanke!

Edited by Jegermeistern
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Har som regel en bag som inneholder : 

- Slaktesett og bryne

- Ekstra slepetau

- Ekstra støvler

- Ekstra undertøysskift og tørre sokker.

- Liten hoftesekk (vann, energibarer, sitteunderlag og kniv) til vertikal drivjakt.

- Ettersøksutstyr : hodelykt, våpenlys, 

- Ekstra dopapir

- Ekstra batterier

- GPS hvis den ikke er med ut i felt. 

- ...alt småtjafs som virket genialt å ha i sekken under innkjøptstidspunkt men som egentlig ikke kan forsvare fast plass i sekken :

- 2 og 3 fot skytestokker etter posteringsbehov. 

+ En ikeapose med div posteringsposer, fjellduker, ponchoer og regnklær i tilfelle værsteinen er blitt våt til tross for værvarsel som sier det motsatte. 

 

Under kjøttdeling inngår også balje og dampsperre.

Link to comment
Share on other sites

On 10/13/2020 at 11:48 AM, M67 said:

Jeg har ei svær "murbalje" 

 

Fikk god bruk for balja i går.

IMG_4771.jpeg.16e1ef9fc93804b8759f20df0d99417d.jpeg

 

Men i god fart oppover heia ble kniven igjen i bilen - kun lommekniven var med i lomma. Men det er visst alt man trenger.

IMG_4769.jpeg.8197532bbb67b75d77ab078ed7c23d12.jpeg

 

 

 

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har det meste av det som er nevnt over liggende i pickupen. I tillegg har jeg øks, skrudrill, ei lita motorsag og en vinkelsliper med batteri. Har også en Packraft og redningsvest permanent i blen. I sommerhalvåret ligger det i tllegg ei fluestang med tilhørende stasj og ei vadebukse. Vurderer en løs elektrisk vinsj i tillegg. Problemet med en eldre 4x4 pickup med høy bakkeklaring er at man havner på teite plasser man eller ikke ville ha vurdert som farbare🙄

Bør vel nevnes at jeg er singel...

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Først tenkte jeg "motorsag og vinkelsliper, det var da voldsomt". Så så jeg nicket... For de av dere som ikke har campet med Greppe kan jeg informere om at bilen hans er rigget for Paris-Dakar-Toten-Estland-Peru, og det forundrer meg veldig at han ikke har en vinsj på hver side av bilen, foran og bak, under og to på taket.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Nei! Har du Jeep kjører du rundt.. Vinkelsliper trenger du når du skal kappe av delene som henger og slenger fra bilen etter at du har kjørt i terrenget. (Noen har også med sveiseapparat i tilfelle det er lurt å beholde delene, hvis de tilfeldig vis har vitale funksjoner)😇

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her var det mange bra kommentarer😂
Bør vel legge til at jeg bor midt i Oslobygda i en liten leilighet, med begrenset bodkapasitet. En del utsyr blir liggende i bilen fordi det ikke er så god plass inne, og fordi garasje og leilighet ikke er rett ved siden av hverandre. Alt det nevnte utstyret er brukt på tur unntatt vinkelsliper som er ny.

Når jeg en dag får meg et småbruk, blir det nok noe endring på logistikken, men motorsaga og packraften blir😎

 

 

Link to comment
Share on other sites

Så ikke at oppspent musefelle eller en elektrisk musejager var nevnt. Har hatt mus i bilen tre ganger i høst. Som enkelte andre  har jeg en del utstyr fast i bilen og noe av det har blitt gnaget på og klær har blitt bodd i. Så kan man kanskje sette fella der hunder, barn og koner ikke putter fingrene

Link to comment
Share on other sites

On 10/27/2020 at 10:46 AM, keenhunter said:

Så ikke at oppspent musefelle eller en elektrisk musejager var nevnt. Har hatt mus i bilen tre ganger i høst.

 

Du er visst ikke den eneste som ikke trenger å dra langt til skogs for å drive med "felle-fangst":

 

https://www.nrk.no/vestland/hans-fanget-13-mus-i-bilen_-_-det-blir-ikke-billig-1.15218436

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 9 months later...
On 10/13/2020 at 6:47 AM, Skaubjønn said:

IKEA pose

AD0F3CAF-B92E-4DED-B6D5-7F8459668329.jpeg

 

Du har jo sans for vakre våpen, @Skaubjønn! Hva med "vakre" bæresekker?

 

Nå har ei design-dame "fornyet" IKEA-sekken. Den er blitt "knæsj rosa", i følge Blabladet:

 

https://dinside.dagbladet.no/fritid/ikea-endrer-klassikeren/74147598

 

Kamuflasjefarge for rynkerose-kratt, kanskje?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...