Jump to content

Hvor mye tåler rifla


Kev2106

Recommended Posts

Spørsmålet er titelen. For eksempel hvor harde dunk i siktet ville gitt deg følelsen av at du må skyte inn på nytt? Er det snakk om at den velter når den står på bakken eller at du faller og tar imot med rifla f.eks? 
 

Har nettopp fått første rifla i hus, og er selvfølgelig veldig forsiktig med den, men er alikevell nyskjerrig på hvor mye  den tåler om et uhell skulle skje. 
 

Og så om løpet: Det skal vell relativt harde støt i løpet til for å skade denne kan eg se for meg? 
 

Setter pris på svar :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe fasit på dette. Støttet rifla mot bilen og en kompis sparka borti den så den falt overende. Testskyting avslørte at jeg måtte skru litt. Annen gang hadde jeg parkert i dyp snø. Støttet rifla mot bilen, hev inn utstyret og rygga over rifla. Den ble trykket alvorlig langt ned i snøen. Testskjøt og den var midt i senter.

 

Av lærdom så kan man konkludere med at det er lurt å testskyte for å rydde tvil av veien. Samt ikke støtte rifla opp mot bilen..

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye kikkertsikte tåler avhenger av montasje, konstruksjon og materialvalg (stål/aluminium), hvor støtet treffer og hva siktet støter mot. Men det er utrolig hvor lite som skal til før treffpunkt endres. Mitt råd er derfor at du alltid bør kontrollskyte etter et fall der du tar i mot med rifla og det er den minste mistanke om at sikte kan ha fått en trøkk. Om rifla ramler over ende fra stående stilling og ned i lyngen eller annen tett og myk undervegetasjon gjør sjelden noen skade.

Hva rifla tåler? Jeg var uheldig med at fremre reimfeste løsnet på min Sauer 404 (min feil!) slik at våpenet svingte bakover over skulderen og pipemunningen traff parketten i stua (hadde hatt den til tørk på peishylla). Det var nok til ca. 5 cm endring på 100 m og behov for ny innskyting. Så generelt vil jeg si at et (kraftig) støt mot pipa, særlig ytterste del, også trigger behov for kontrollskyting. Og som flere allerede har påpekt, det er lurest å rydde all tvil av veien.

Link to comment
Share on other sites

Nightforce har noen videoer der de misbruker en kikkert til en slikt nivå hvor man ikke trenger å bekymre seg for kikkerten før børsa har fått såpass juling at de åpne siktene ikke er til å stole på, gitt at den er i skikkelig montasje. Gjør du dette med en alminnelig jaktkikkert i alminnelig montasje tviler jeg på at du ikke får treffpunkt forandring. 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Sølvrev said:

(hadde hatt den til tørk på peishylla).

Hvis du tørker rifla på peisen, så er vel det like sannsynlig at det er det som forårsaker treffpunktsendring, som det nevnte fallet i parketten. Spesielt om det er trestokk på den. 

 

12 minutes ago, kjella said:

Og hvis ulykken skulle være ute på elgposten er åpne sikter en velsignelse.

Ja, hvis du har prøvd de åpne siktene og vet hvordan treffpunkt du får med valgt jaktammo, så er det vel det. Om ikke så er det like bingo som å skyte med en kikkert som har fått seg en kakk.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hewi said:

Hvis du tørker rifla på peisen, så er vel det like sannsynlig at det er det som forårsaker treffpunktsendring, som det nevnte fallet i parketten. Spesielt om det er trestokk på den. 

Nei, karbonstokk der forskjeftet et tatt av, og peishylla bare er lunken (omtrent som badegulvet)😉.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ødela en Swarovski som jeg hadde på min rifle:

Jeg skulle bytte plass på standplassen og glapp rifla ut av hendene og ned på et betonggulv. Kikkerten gikk til ..helvete...Den ble bøyd, kunne ikke se det med blotte øye. Jeg ga bort kikkerten til en som ville sende den til fabrikken, svaret var intet håp. Det var uka før jakta, heldigvis hadde jeg skutt opp med andre rifler jeg hadde. 

En gyllen regel generelt! Sett aldri ei børse mot en bil, uansett kikkert eller ikke. Det er ikke få børser som har takket for seg av den grunn. 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Vaquero said:

Det var uka før jakta, heldigvis hadde jeg skutt opp med andre rifler jeg hadde.

Hadde du ikke flere kikkertsikter? Greit du ikek hadde 30 tusen du kunne legge ut i en superkikkert, men 2-3000 til en ok kikkert så du fikk jakte hadde du sikkert klart? ;)

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Mas-36 said:

Hadde du ikke flere kikkertsikter?

Jeg hadde flere "bein å stå på", men den rifla måtte bli hjemme. Tiden ble for knapp og jeg hadde ingen mulighet til å skyte inn en ny kikkert. Det ble en ny Zeiss på den rifla kort tid etter jakta (en som var bedre enn den gamle.)😉

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for alle svar :) Har forstått det slik at ingenting gale vil skje om kikkerten hviler på en overflate så lenge den blir lagt forsiktig ned, og at det skal litt mer til for at løpet skal stryke med :) 

Better safe than sorry som en av dere sa, så tenkte jeg burde spørre👍

Link to comment
Share on other sites

Skal man på "ordentlig tur" er det bedre med 2 stk 8000.- kikkerter enn 1 stk 16000.- kikkert forutsatt at man har "skuddsikre" QD-montasjer.

Ytelsesforskjellen på en 8K kikkert vs en 16K kikkert er maks 15min i skumring. (Alle kikkerter fra S&B Klassik/Zeiss Classic/V4 har god nok oppløsning til jakt. Videre oppover er egentlig bare jåleri.. 8) ) Sett det opp mot ødelagt jakt vs sette ny ferdig innskutt kikkert på rifla.

 

Dette har skjedd meg 2 ganger på reinsjakt midt på Hardangervidda. Det kan være like aktuelt på elgjakt hvis rifla tipper over ende før man skal på post om morgenen.

  

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Torf said:

 

Ytelsesforskjellen på en 8K kikkert vs en 16K kikkert er maks 15min i skumring. (Alle kikkerter fra S&B Klassik/Zeiss Classic/V4 har god nok oppløsning til jakt. Videre oppover er egentlig bare jåleri.. 

 

Kanskje dei 15 viktigaste minutta på heile døgnet. Eller 10min? Kanskje 5? Eller 2 min?

Jakter hovedsakelig i lysninga og

kvart einaste minutt er gull verdt. 

 

-Torf: Kjenner at eg trives med jåleri.

 

TS: Har børsa fått seg et dunk eller at du sjølv har en følelse av at du burde sjekke? Gjer det. Gjerne ofte gjennom sesongen,sjølv om. En SKAL vite.

Godt for hodet er det òg. -da nøler du ikkje når alt det andre stemmer og øyeblikket er ditt..

 

 

 

Edited by Winter
Link to comment
Share on other sites

Greit å ta et test skudd uansett av og til. Mer en siktet som kan få seg en smell.

Gikk på tryne og det smalt i det jeg traff fjellet så jeg trodde ribben var brukket. Var tydligvis kolben på min Remington 870 som fikk en smell, ble slark i kolben. Riktignok ikke en rifle så hadde ikke noe å si men kolbe og stål kan få seg en trøkk også.

Link to comment
Share on other sites

Rifler tåler mye, om det er ordentlige greier.

Har du en jallaballa billigrifle med pipe som ligger an på stokken og en "China Match" kikkert i XXLs billigste blikkmontasjer (de der overdelen er et bøyd blikk som er borti kikkerten maks et par plasser - så er det noe annet enn om du har en TRG med en SuB i Spuhrmontasje...
I fjor mista jeg TRGen i bakken - reimfestet åpna seg, og der dro den - landa på lyddemperen - en ASE Utra Jet-Z,  med rotasjon - så det ble et greit krater i grusveien - spratt og landa på høyderattet, så det ble - mindre pent, og la seg ned, med riper her og der... 
Dette var på jakt, men et sted vi skyter langhold - så jeg turte ikke annet enn å rusle så jeg fikk sikt til en gong - det var 400m dit - og skuddet satt så og si i senter. Godkjent.
For mange år siden mista jeg ei anna jaktrifle - Hansen rem-klone søylebedda i McM-stokk, skikkelig picatinny og Farrell ringer - i de satt en Zeiss Diavari V 6-24x56 - fra brøytekanten, 2 meter ned med pipa først, dypt krater i blåisen på veien, begge rattene på kikkerten stygt oppskrapa og siderattet greit bulka - fucking hell første dag i jakta...
Jeg fant noe papir i bilen, spidda det på en kvist og målte opp 100m. 1. skuddet satt 3cm til sida, 2. 2cm, og 3 så var vi på 3-kløver i midten, med 223Rem.

 

Jeg har hatt Remington og CZ tidligere, med kjipeste montasjer, og trestokker med tvilsom bedding, og erfaring derfra tilsier at treffpunkt endrer seg helt uten grunn også. Og iallefall med diverse dunking. Samme med aluminiumsdempere, tåler svært lite vold.
Ei CZ salongrifle jag hadde måtte nesten skytes inn på nytt hver gang.

 

Etter at jeg begynte å "ta i litt" på montasjer og slikt har jeg ikke opplevd treffpunktendringer av betydning - så lenge jeg skyter på papp. Har jeg skutt inn, eller skyter på elektronikkskiver - så er det en annen sak.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Snubla å falt på ryggen med m98 med en S&b 1,5-6x42 classic på. Knuste lokker over side justerings skruen å slo ett hakk i røret. Prøve skjøt hjemme samme ettermiddag, hadde ikke flytta seg noen ting. Kikkert står på stål picatinny skinne og warne ringer. Solid kombo 👍

Link to comment
Share on other sites

Enig, skikkelig utstyr tåler svært mye. 

 

Billige rifler, med blikkmontasjer og tasco world class.... Skyter man en 3 skudd serie og gir så objektivet ett lite rapp med håndbaken, så kan du være sikker på at neste 3 skudd serie ikke havner på samme plass. Dette er uansett en grei test, på om alt "sitter som det skal". 

 

Jeg testskyter uansett jaktriflene mine flere ganger ukentlig gjennom jakta, jeg har gonger i jaktterrenget 200-1500m. Ser jeg ikke dyr og er på vei hjem så brenner jeg ofte av ett skudd eller to. Fin kontroll av rifle og flott trening på førsteskuddstreff.  

 

Har ødelagt litt forskjellig oppigjennom jeg også; 

-Drivjakt på fjellet etter Hjort, vi skjøt en hjort og når den skulle dras ned skulle jeg bære riflene, 4 rifler på ryggen. Jeg gikk på rævva og bøyde vekk en forholdsvis ny Zeiss kikkert til en jaktkamerat. Den var ikke mulig å skru innpå blinken etterpå. Jeg erstattet kikkertene, og skal aldri bære andre sine rifler igjen... 😉 

-På glattisen utenfor huset gikk jeg på ræva med en Howa med Sonic demper. Bøyde vekk demperen så kula tok i demperen etterpå. 

 

Slag mot løp går som oftest bra, fattern for 3 år siden på reinsjakt brukte da en rem 700 i 30-06, han tryna med rifla hengende i recon pack sekken. Rifla fikk såpass sleng at den løsnet fra sekken og landet med løpet først. Den hadde kjørt seg ca 25cm nedi jorda og sto opp som ett spett. Løpet var fyllt opp med jord og vi var 5 timer unna bilen.. Fikk gravd ut det grøvste med en pinne, skyllte med litt vann og skjøt ett par "pusseskudd" på en stein på ca 300 meter. Rifla gikk beint og sekken ble tung til turen hjem.. 😃

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på med Schmidt & Bender tåler juling. 1.5-6x42 i Leupold stål montasjer på en Remington model 7. Reimfestet slapp og rifla landet med høyde tårnet rett på betonggulv og lagde dype hakk. Testet og ikke merkbart forandret treffpunkt.

Var en 16 åring som var sikker på siktet var knust innvendig og pengene fra x-antall timer med steinplukking i åkeren var bortkastet.

Link to comment
Share on other sites

S&B 1,5-6x42 tåler ikke alt :-)

I grønt hadde jeg en på AG3 i org HK 30mm montasje. På NATO-planker, med 30kg sekk, ned fra Nordmarka til Sørkedalen gikk det galt. Kikkerten var tilsynelatende ok men fikk ikke sjekket treffpunkt. AG'en ble bøyd slik at sluttstykket satt fast i glidekassa.. 

Kikkerten hadde også fått en skikkelig smell og lakk som en sil. Fikk ny kikkert av S&B. Kikkerten som ble ødelagt var også en erstatningskikkert. Den første tålte ikke korte dobbelt og trippelskudd på full auto. På den løsnet all innmat slik at retikkelet/innmaten fulgte med rundt når førstørrelsen ble justert..

Glimrende service av S&B!

 

Hennico, som var importør av S&B den gangen, fikk forøvrig spørsmål fra fabrikken hva norske jegere drev med da de hadde flere reparasjoner fra Norge enn fra resten av verden tilsammen.

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, ladebenken said:

-På glattisen utenfor huset gikk jeg på ræva med en Howa med Sonic demper. Bøyde vekk demperen så kula tok i demperen etterpå. 

 

Sjølve rifla tåler mye, kikkertsikter tåler (ofte, andre ganger ikke) utrolig mye.

 

Men vi har, de siste åra, montert ei "presisjons-felle" på våpna våre - lyddemperne. Spinkle "eksospotter", som er montert langt fra tyngdepunktet for våpenet (moment = kraft*arm). Oftest med hull tilpasset kaliberet, så det er så vidt kula slipper ut - når demperen er korrekt montert, og våpenet ikke har vært utsatt for "ytre vold". I det terrenget jeg vanligvis jakter, er det legio muligheter for at demperen kan få en "kakk".  Jeg bruker derfor dempere med "overdimensjonert" hull. Bedre med anelsen mindre demping, enn med ei kule som tar i demperen, og i verste fall gir skadeskyting.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Jegermeistern said:

 

Jeg bruker derfor dempere med "overdimensjonert" hull. Bedre med anelsen mindre demping, enn med ei kule som tar i demperen, og i verste fall gir skadeskyting.

Mine dempere er .30", de brukes på både .30, 6.5mm og .224", så enig.

Men jeg har bøyd mint 5 dempere, og jeg har ikke ei rifle med demper der jeg ikke vet hvor den treffer uten demper. Er jeg i tvil om demperen, så havner den i sekken, og blir testet på banen. Det skal sies at jeg ikke har bøyd (ennå) en ståldemper.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...