Jump to content

BRNO mod 2 - Hjelp til å løse et mysterium?


EBK

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har arvet en BRNO mod 2 1969-modell. 

Den har ikke vært brukt på 20 år.

 

Har lyst å sette den i stand og bruke den til å skyte på blink.


Sluttstykket er demontert, smurt og rengjort og montert.

 

Problemet og mysteriet er at riflen ikke lar seg avfyre, avtrekkeren stopper halvveis og går ikke an å trekke helt av.

 

Den mekaniske operasjonen av både sluttstykket og utløsermekanismen/avtrekkeren virker som om det er noe jeg har gjort galt, men klarer ikke å finne ut av det selv etter en dag med Googling og YouTube.

 

Er det en enkel løsning jeg ikke har undersøkt eller bør jeg levere den inn til service hos en børsemaker?

 

På forhånd takk for all hjelp og forslag.

Link to comment
Share on other sites

Står utkaster og ekstraktor på riktig side av sluttsykket?

Får du sluttstykkert helt fram?
Er sikringen satt på riktig, den kan være litt fiklete å få på rett. 
Har en BRNO model 2, og har nettop fått den så har bare demontert det der en gnag, og det var de tingene jeg fomlet mest med :-D
 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Takk for all hjelp så langt.

 

Har sett videoen mange ganger, prøvd akkurat samme fremgangsmåte, men føler at det ikke er så mange alternativer enn den riktige monteringen

 

Mistenker sikringen ja, har et vagt minne av at den var annerledes før jeg skulle smøre og rengjøre. Sier ja takk til bilde hvis du har anledning til det :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er hevarmen som ikke er helt i lås. Hevarmen har ei kule som skal låse på utsiden av låskassen. Hvis denne kula kun hviler nedpå låskassen uten å gå i lås, vil tennstempelet ikke nå fram til patronen. Sørg for at hevarmen kommer helt ned. Vis gjerne et bilde av posisjonen på hevarmen når den har klikket.

Link to comment
Share on other sites

Mistanken min er at del 30 Trigger rod ikke får nok rom til at avtrekkeren kan trekkes av, kan det stemme? Er jo veldig egentlig ikke så komplisert, men fysisk umulig at den skal treffe et hull i sluttstykket så jeg skal få trukket av... Hmm... 

5872B63C-6829-4A03-A54B-F3306FF06815.png

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 weeks later...
eø skrev (På 15.6.2022 den 17.58):

er det justerbart avtrekk på mod2

 

 

Jeg hadde en Brno mod. 2 produsert ca. 1987.

Den eneste justeringen jeg gjorde på min var å kjøpe et sett med fjærer fra Yo-Dave, som justerte hvor hardt avtrekket var.

 

1037347_orig.jpg?1017842?4428700?5538378

 

Originalt var avtrekket hardt på den jeg hadde, og med en av de slakkere fjærene fra Yo-Dave ble den passelig.

 

http://www.yodaveproducts.com/store/p32/CZ_452%2C_455%2C BRNO_2%2C4%2C_and_5_kit.html

 

http://www.yodaveproducts.com/kit-installation-instructions.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde min Brno modell 2 til service hos børsemaker etter at den hadde stått i 35 år.

 

Han gjorde et eller annet med avtrekket som forbedret det en hel del. Nå er det ikke lenger noe kryp etter trykkpunktet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Skrudde avtrekkermutteren på min 1987 Brno2 så langt den går og litt til og skimset der avtrekker ligger ann mot låskassen

med en bit fra en Cola boks. Bøyde biten litt opp på hver side så den ligger stabilt. Dette tok bort krypet.
Bøyde også avtrekkeren nederst så den kommer nærmere.

 

Ble veldig kort og lett avtrekk og tåler en tørrtest med å dunke skjeftet i gulvet uten å gå av. 
Er sikkert variasjon fra rifle så man må nok prøve seg fram slik at avtrekker ikke blir usikkert.

Edited by LR22
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...