Jump to content

460 weatherby magnum


Tom90

Recommended Posts

9 hours ago, Tom90 said:

Har lenge hatt lyst på en rifle i et litt grovt kaliber, har lest litt om 460 weatherby magnum. Er det mulig og få tak i nye rifler i dette kaliberet som ikke er ekstremt dyre? Og hvordan er tilgangen på ammunisjon i Norge?

Eg skal forsøke å ikkje framstå som ein party pooper, det her er meint som vellmeinande råd og innspel. 

 

Har du lyst, har du lov! Sjølv har eg 416 rigby - fordi eg hadde lyst! Men har du erfaring med rekylsterke våpen frå før? Hvis du har det, so veit du kva du går til. Men hvis du ikkje har det, vil eg anbefale deg å prøve litt forskjellig før du velger kaliber.

 

Min erfaring er at kaliber som 9,3x62 og 375 h&h i våpen med kurant vekt og form er kaliber som dei aller fleste vil klare å handtere, dvs skyte godt og avslappa med. Men det er alikevell eit betydelig hakk opp i rekyl samanligna med normalkaliber som 6,5x55 og 308.

 

Når ein går vidare frå 375 og opp til kaliber som for eksempel 404 jeffery eller 416 rigby, då er eg heilt i øvre grense i forhold til kva eg klarer å handtere. Og med handteting meiner eg at eg klarer å prestere omtrent det samme som eg klarer med f.ex 308'n min. Når eg skyter med grovare kaliber en dette, so klarer eg fortsatt å treffe, men eg merker at rekylen er blitt sopass merkbar at den har betydning for skytinga mi.

 

Og 460'n er absolutt i verstingklassen det kjem til rekyl - vi snakker om migrene etter ein tur på skytebana. Ein bør vite kva ein gjer seg ut på, før ein prøver seg på ein av dei skumlaste damene i klassen 😂

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

.460 er direkte ukul. 500 A-Square, 470ne, 416 Taylor og hardstappa 375H&H er alle bedre etter min mening. De to sistnevnte har jeg skutt i forholdsvis lette rifler, og de var helt greie begge to. A-Square og NE har jeg skutt i passelig tunge rifler, fortsatt innafor. .460w har jeg skutt i tung safaribørse. Eselspark.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, magnum_mauser said:

Og 460'n er absolutt i verstingklassen det kjem til rekyl - vi snakker om migrene etter ein tur på skytebana. Ein bør vite kva ein gjer seg ut på, før ein prøver seg på ein av dei skumlaste damene i klassen 😂

 

2 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Kjøp noe mer håndterbart, 375H&H er et mye bedre valg på alle måter. 

@Olesøn har også et godt poeng. Det er mange grove kalibere til salgs: "Pent lite brukt". Det er flere grunner til det, ammopriser og rekyl. m.m. Jeg har skutt med .458Win.Mag.(ikke så ille som jeg trodde) stående skytestilling. .416 Taylor (til å leve med i passe porsjoner). .375 H&H er greit, den venner du deg til, er den for frisk i rekylen glem alle de andre på lista. Dersom du kjenner noen som har (eks.375 H&H) spør om du kan få teste den før du inngår ett kostbart ekteskap med noe som har for mye temperament. Vi hadde en på elglaget mitt som brukte en .416 Rigby i en Ruger #1. Han hadde vokst opp med farens .375H&H, han opplevde .416 Rigby som slem i forhold. En totalt uvant skytter må være aktsom dersom man vil teste noen av overnevnte kalibere med kikkert påmontert på rifla. .416 Wby.Mag og .416 Rem.Mag har jeg hør rykter om som ganske "bøse". 

 

En jeg kjenner opplevde en tøffing som kom på elgjakta med et imponerende kaliber som .458 Win.Mag. Det kom en stut og flere skudd fra monsteret ble hørt fra posten. Hundeføreren var mindre imponert, og slaktet med flere vomskudd ødela mye god mat. Hjelper lite med grove børser dersom en ikke mestrer. Slike kalibere krever som regel en god del trening/tilvenning. 

DSC04008.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 470ne, den er "god" å skyte med i tung dobbeltrifle. At jeg ikke er like lita og nett som i mine yngre dager hjelper nok også. Når det er sagt så skyter @Honeybadgermed 500 A-Square på Kammersmellen, og hu skyter bedre med den enn meg. Til opplysning er jeg nesten dobbelt så tung og 20cm høyere enn hu, uten at det hjelper meg med den børsa. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Vaquero said:

Vi hadde en på elglaget mitt som brukte en .416 Rigby i en Ruger #1. Han hadde vokst opp med farens .375H&H, han opplevde .416 Rigby som slem i forhold

 

Skjefteform (noe Rugeren ikke har..), har hatt, skutt nokså mye med den og solgt videre en no1 i 416Rigby.

.416Rigby i en rifle med god stokk (rett høyde, litt cast) er helt grei å skyte med.

 

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Chiefen.v-2 said:

.416Rigby i en rifle med god stokk (rett høyde, litt cast) er helt grei å skyte med.

 

14 hours ago, Olesøn said:

Jeg har 470ne, den er "god" å skyte med i tung dobbeltrifle.

Helt klart at riflas vekt og cast spiller inn. Som regel må en velge den rifla som tilbys i kaliberet. En løsning kan være å avlegge Holland & Holland et besøk og bestille skreddersydd. Eller ha litt flaks. Kaliberet alene avgjør ikke følt rekyl. En bekjent av meg hadde en (håndvåpen) Thompson Contender (brekkvåpen en patron) i kaliber .44 Rem.Mag. Pistolen hadde lav kjernelinje og var relativt lett, den var litt slem. Han hadde også en Colt Anaconda i 8" løp med .44 Rem.Mag. , den var snill. 

@Olesønnevner liten nett skytter med .500 A-Square, det er en sak som leverer en 600 grain kule i området 2500ft.  Det er friske saker. .500 Jeffery ligger et 1/4 hestehode under. Jeg ser for meg @Olesønmed dobbeltrifla si og 470 NE, det må nesten være litt av en høytidsstund når disse sigarene faller på plass i kammeret....😊

Det er gøy med grove saker, men det krever en del oppmerksomhet og tilvenning.

Patronene på bildet dersom vi snakker om elg: Hvor dau skal du ha`n?

DSC04012.JPG

Link to comment
Share on other sites

For jeg la om til links hadde jeg en Brno 602 i 458 Lott, stokken var endret litt med båndsag og en kile og skikkelig rekylkappe av Gujord. Kostet neppe mange kroner og gjorde all verden for skytbarhet. Ikke for å lage som jeg er tøff og kul og alt det der, men 15-20 skudd med fulle ladninger på en kveld var overkommelig. Neste eier satte på en GRS safari og har nok angret på det (og har nå visstnok fått den kanter om til 450Rigby og satt på annen stokk).

Den endrede stokken står i verkstedet mitt, skal ta noen bilder og poste. 

 

Ps-med fulle ladninger mener jeg da det Jack Lott ville oppnå, 2150fps med 500grs kule, nå er jo idiotisk igang igjen og folk prøver få enda mer fart....

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Chiefen.v-2 said:

For jeg la om til links hadde jeg en Brno 602 i 458 Lott

Vi snakker om .458" kuler i respektable hastigheter: .460Wby.Mag. har en "bror" som heter 450 Dakota (uten belte) , den må være mye lik i ytelsene, uten at jeg har søkt opp data. I følge Normas ladedata: Eks..458" Lott 500 grn. kule v/0= 638m/s. .460 Wby.Mag. 500 grn. kule v/0=770m/s. Praktisk opplevelse av å skyte med slike patroner blir noe helt annet enn hva de fleste bruker på nordisk storvilt. Jeg skyter mye med den lille tassen til høyre i bilde, en 45-70 Govt. En patron som de fleste finner ubehagelig å skyte med. Jeg er en pusling på 75 kg. og 175cm. høy og føler ingen ubehag etter 20 - 40 skudd. (jeg bruker en litt stiv skinnjakke, ikke T-skjorte). 

.460 Wby.Mag. og andre i kategorien .458" er spennende det, bare man er klar over hva man velger å gå inn på og er forberedt på kostnadene ved å trene med dem. Du merker det i skuldrene og lommeboka....

DSC04020.JPG

 

PS: Nå finnes det løsninger med portet løp / rekylbrems. Dobbeltrifle blir verre å fikse ting med. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Har aldri prøvd 460 Wby men kan ikke tenke meg at det er veldig behagelig. Med en original Weatherby monte carlo stokk må det være direkte vondt. Jeg har en 300 Wby Euromark, og selv denne er ikke direkte behagelig til liggende skyting. Jeg skyter også .500NE i dobbelrifle, det krever en god del trening for å håndtere eselsparket uten å møte rekyl eller gjøre andre feil. Men til stående skyting går det greit med litt trening. Litt tøffere å sitte, liggende har jeg ikke turt å prøve.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi har vel vår komfortgrense de fleste av oss når det gjeklder rekyl.
For min egen del går den ved 375 H&H / 375 Ruger.
De har jeg jaktet med i masse år og med litt trening er det som en litt sprek 338 WM.
Prøvde en kompis sin 458 WM i  en BRNO 602 med originalstokk med svinerygg, men der gikk grensen for min del.
Tror nok det er lurt å få prøve litt hos andre før en satser på et kaliber som er i stand til i knekke jeksler om en ikke mestrer det godt nok.
Når det er sagt, enkelte takler det mest utrolige, og det er ikke alltid størrelse og kroppsvekt som er avgjørende.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette blir ikke noen børse som jeg skal skyte mye med, blir vel egentlig en jeg skal ha for å skyte 30-50 skudd i året. Er vel mest for jeg har lyst til å eie et litt grovere kaliber(skjønner at noen syns det kan virke bortkastet😀). Ser de har en cz 550 i 458 lott på jaktdepotet, kanskje høre om noen jeg kjenner har en slik som jeg kan prøve. Kanskje det blir for ubehagelig og skyte med. Takk for alle svar og innspill. 

Link to comment
Share on other sites

En fordel med Lott er at den er  lett å lade ned om du vil. Jeg hadde en og hadde ladninger fra ca moderat .375 H&H nivå og opp til 500gr på ca 2200-2300

458 win/Lott har også en fordel over det forskjellige 416/470 etc i at det er lettere å finne rimelige kuler til trening. Man kan bruke 45/70 kuler og blykuler er det stort utvalg av.

I 416 og 470 ender man vel fort med å måtte bruke dyre jaktkuler

 

Når det er sagt, hvis man bruker fornuften, er nok 375 ett bedre valg for folk flest. Grovere kan man egentlig kun forsvare (objektivt sett) hvis man skal til Afrika på større vilt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

458 lott har jo fordelen å kunne skyte 458 win mag patroner. Da kan du gå ned en del på ladning uten å få for liten fyllingsgrad i hylsen. Jeg bruker 458 win mag med 350 grs TSX i 765 ms. Der er terskelen min for å skyte inn i benk. Børsa er 4.5 kg fulladet og fin balanse for å skyte frihånd. Denne tar jeg med ut i skogen hele dagen og trives med det. En annen børse jeg har veier 5 kg er topptung og framtung. Den er slettes ikke god på frihånd og litt plagsom å gå med i hånden. Grunnen til at jeg skriver dette er fordi det finnes noen praktiske grenser. 1. Hvor tung børse orker du å gå med etter nyforelsken er forbi? 2. Hvor lett børse kan du skyte uten høy puls i benken? For meg er balansegangen 4,5 kg rifle med kikkert og ca 350 grs kule i 765 ms. Noe mer fart eller tyngre kule så må jeg virkelig konsentrere meg for å skyte kontrollerte skudd. Hadde jeg hvert villig til å drasse på tyngre børse kunne jeg skutt tyngre ladninger. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...