Jump to content

Kjøp av hagle - dame


SiZa

Recommended Posts

Hei, ønsker gjerne å spørre meg til råds blant dere som har god peiling på hagle.

 

Jeg er en dame på 170 som endelig ska få gleden av å jakte. Rype/hare/gås/and (skal ha rifle også).

 

Er på utkikk etter:

- stødig hagle

- kortere kolbe og kolbe forhøyer
- gjerne noen hundre gram under 3kg

- gjerne o/u løp
- gjerne lett å få sammen etter lading

- kolbekappe som passer dame

- ikke noe mindre enn 12
 

Har nylig skutt med en hagle 12/76, opplevde kolben som for lang og lav noe som resulterte i en del justeringer for å få det til å funke. Har mulighet til å arve en star baikal via familie, den vil nok være for lang og tung for meg. 

 

Kan fint være brukt, budsjett 4-8000,-.

 

Takk for eventuelt respons 😃

Edited by SiZa
Link to comment
Share on other sites

De fleste kaliber 12-hagler med normal pipelengde veier sånn 3,2-3,4 kg. Hagler produsert de siste tiårene har vanligvis 76 mm kammer, betyr bare at du har større valgmulighet i patrontype. Vekt og pipelengde har betydning for hvor stødig hagla vil oppleves. Ei superlett hagle vil gi merkbar mer rekyl, og pipelengden bør ikke være vesentlig kortere enn 70 cm. Hvis kolben er for lang eller for kort er det relativt greit å tilpasse, er den for lav finnes det mange forhøyere som ikke ser helt håpløse ut. Hvorvidt hagla "går lett sammen" har delvis med bruk, delvis med produksjon å gjøre. Baikal er svært solide hagler, men de bærer nok litt preg av grovsmedarbeid og kan være tunge å åpne/lukke før de har gått seg til. Ellers er kaliber 12 et svært fornuftig kalibervalg. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Enig med alt @sølvrev skriver. Personlig hadde jeg samme budsjett som deg, men endte litt høyere for å få en tilpasset hagle som jeg kommer til å kunne nyte jaktkarrieren ut og vel så det. Når det er sagt er det mange rimelige hagler som varer og varer også:) 

 

når det kommet til vekt og hvor lett det er å brekke hagla så har jeg erfart at jeg har bygd opp noen muskler med masse tørrtrening hjemme og turer på skytebanen som gjør det overkommelig å gå en dag med hagla(3,2ish.) på jakt. Masse tørrtrening og skytetrening løsner også opp litt og «går inn» hagla så den blir lettere å åpne/lukke...i tillegg til nøye våpenpuss og oljing:)


Budsjett-messing så er en brukt hagle og litt penger satt av til tilpassing det jeg tror er svaret. Om du da får en «stødig» hagle kan være litt bingo i prisklassen, men kjenner du noen som har god peiling og kan ta en titt på det brukte våpenet før du handler så hjelper det jo på;) 

 

Link to comment
Share on other sites

On 10/10/2020 at 10:36 AM, hovdeknuten said:

Med dine spesifikasjoner, nå du nok kjøpe nytt.

Helt uenig, med et budsjett på maks 8000, så bør du  kjøp brukt. Du finner en rekke rimelige- og bra våpen på finn. no.  Om en har litt is i magen dukker det opp en godbit rett som det er 😉

 https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?category=0.69&price_to=8000&product_category=2.69.3964.268&product_category=2.69.3964.300&q=hagle&sort=1&sub_category=1.69.3964

 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Har du egne eller fameliære/økonomiske interesser ved salg av Browning? Her spør TS om en hagle i prisklassen 4-8000, og du pøser som vanlig på med linker Browninger til priser langt over det TS spør om. Dette gjentar seg i omtrent alle hagletråder her inne. Det er ikke hagler til 20-30.000 TS spør om, men det virker som du like vel må reklamere/linke til dette merket- og det får meg til å lure på henskten🤔

 

Til TS,  en del butikker tilpasser kolben til deg for et par tusenlapper. De bøyer og retter med olje og varme slik at den passer deg, men du må møte opp med børsa. Hvor bor du i landet? Med bøyemaskin og fagfolk burde du få en bra børse som passer- til det budsjettet du har satt opp. 

Edited by asterix
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Kan nok få en pent brukt Browning til under 20000, som er etter spesifikasjonene til trådstarter. Poenget er nok mer at det ikke finnes noe rimeligere til salgs. Iallefall ikke laget for damer. Og iallefall ikke i prisklassen 4-8. Men for all del vis at jeg tar feil. Går en på finn i prisklassen må en uansett endre mye, bedre å sjekke ut noe nytt først som faktisk har alt. Så kan man prioritere utifra økonomi etterpå. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, asterix said:

 Om den ikke passer- bruk et par tusenlapper til justering: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=173012723

Jeg synes denne ser ut til å være det beste kjøpstipset så langt. Den er kanskje litt kort i kolben, men det lar seg lett ordne med en tykkere kolbekappe.

TS opplyser at hun er en 170 cm høy dame. Hvis proporsjonene ellers er sånn noenlunde innenfor normalen behøver hun vel ingen utpreget damehagle?

Ellers ser jeg at de fleste anbefalingene tar utgangspunkt i lav vekt (og relativt kort pipe). Jeg tror normalvekt i det lange løp(!) vil gi størst skyteglede😊

Link to comment
Share on other sites

Det er noen dager siden jeg var innom her, ser det har vært god respons. Jeg hadde dessverre ikke trykket på «follow Topic» så fikk ingen varsler.

 

Jeg endte opp med en browning 525 compact (demoskutt i butikk) er utrolig fornøyd med kjøpet og hagla sitter som støpt 😀

Ble noen gode tusenlapper over budsjett, men hagla vil nok vare ut min tid med god behandling 😁

Edited by SiZa
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Meget bra valg!:) 525🥰:) Tipper du er sykepleier, lege eller revisor, særs fornuftig! Å kjøpe kvalitet med en gang, det er genialt, så kan en heller vente med annet krimskrams. Jeg tåler å bli våt, kald, tilogmed litt feber går greit, men ei hagle som svikter 10 september tåler jeg ikke, d slipper du nå, uten tvil d beste du kunne gå for. Gratulerer. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny hagle! Måtte den bringe deg hel, lykke og mange gode kjøttmiddager! 😀

 

25 minutes ago, hovdeknuten said:

revisor

Dette er muligens den mest utspekulerte, innfule fornærmelsen jeg har lest på år og dag!

 

"De har en smak i våpen som er en revisor verdig!"

 

Der har du en virkelig subtil bredside! Det er langt over med "De er like ydmyk som en hjernekirurg!" eller "Min herre, en konversasjon like lettbent som med Dem har jeg ikke hatt siden jeg satt til bords med en begravelsesagent og en dataprogrammerer!" Mine hjerteligste gratulasjoner! :mrgreen:

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Låner litt av tråden din ZIZa (håper det er ok?), finner kun Sabatti Lady som damehagle jeg- finnes det flere? Har en datter som har våpensøknad inne nå og hun truer med å begynne å jakte fugl. Sølvrev: Har hobbyforsket litt og mener jeg har funnet ut: En dame på 170 cm har gjennomsnittlig en del mindre vingespenn en gubb på 170 samt mindre avstand fra skulder til øyne- derav jeg har tro på damehagle.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 4/18/2021 at 9:29 PM, Sti L said:

Låner litt av tråden din ZIZa (håper det er ok?), finner kun Sabatti Lady som damehagle jeg- finnes det flere? Har en datter som har våpensøknad inne nå og hun truer med å begynne å jakte fugl. Sølvrev: Har hobbyforsket litt og mener jeg har funnet ut: En dame på 170 cm har gjennomsnittlig en del mindre vingespenn en gubb på 170 samt mindre avstand fra skulder til øyne- derav jeg har tro på damehagle.

Browning b525 compact adjustable 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...